شبنم قای خانی: خیلی‌ها مثل "بولدوزر" روح مرا زیر گرفتند

شبنم قلی خانی بازیگر، نویسنده و کارگردان خوش ذوق ایرانی است که در عرصه‌های تئاتر، سینما و تلویزیون فعالیت می‌کند. پس از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی، در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کرد که توانست در گرایش کارگردانی تئاتر قبول شود و ادامه تحصیل دهد.

شبنم قلی خانی نخستین بار فعالیت هنری خود را در سن بیست سالگی در سال ۱۳۷۶ و با ایفای نقش در تئاتر آنتیگونه در تئاتر شهر تهران شروع کرد. همان جا بود که توجه شهریار بحرانی را به خود جلب کرد و برای ایفای نقش در فیلم مریم مقدس انتخاب شد.

شبنم قلی خانی نقش مریم، مادر حضرت عیسی مسیح را بازی کرد و توانست در این فیلم بسیار بدرخشد. با ایفای نقش در سریال مریم مقدس در بین مردم شناخته شد و محبوبیت فراوانی به دست آورد.

وی در فیلم سینمایی عطش به کارگردانی محمد حسین فرح بخش در نقش ندا جلوی دوربین رفت و با بازیگران به نامی مانند فریبرز عرب نیا، بهرام رادان و شهرام حقیقت دوست به ایفای نقش پرداخت.سپس در سال ۱۳۸۴ برای اولین بار به او برای حضور در یک مجموعه‌ تلویزیونی به نام «اولین شب آرامش» پیشنهاد داده شد که کارگردانی این فیلم را احمد امینی بر عهده داشت.

شبنم قلی خانی با ایفای نقش در این سریال در کنار بازیگرانی مانند آتیلا پسیانی، پرویز پورحسینی، یکتا ناصر و مهدی پاکدل به خوبی درخشید و بار دیگر موفق شد توجه مخاطبان را به سمت خود جلب کند.

قلی خانی در سینما و تلویزیون در آثاری همچون سال‌های «برف و بنفشه»، «نردبام آسمان»، «خاطره»، «پنجمین خورشید»، «هشت و نیم دقیقه» به ایفای نقش پرداخته است.

وی تاکنون تجربه نویسندگی و کارگردانی چندین فیلم کوتاه را در کارنامه‌ی هنری خود دارد. او در سال ۲۰۰۴ کارگردانی اولین فیلم کوتاه خود را به نام «واقعیت یک فروشنده‌ خیابانی» بر عهده داشت. از دیگر فیلم‌های کوتاه او می‌توان فیلم کوتاه «زندگی» را نام برد که نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی آن را تمام و کمال خودش بر عهده داشت.

شبنم قلی خانی این روز‌ها مشغول بازی در نمایش «بولدوزر» به کارگردانی آرش سنجابی است. به همین بهانه گفتگویی با او داشتیم که در ادامه می خوانید:

درباره حضورتان در نمایش «بولدوزر» بفرمایید

تئاتر برای من ورزش است، به هنرجویانم می‌گویم که در سال حداقل یک یا دو نمایش را قبول می‌کنم زیرا از همان روز اول تمرین و خلق یک کاراکتر نوعی ورزش در وجود یک بازیگر تئاتر ایجاد می شود. تمرین‌های بدن، بیان و بعد هم خود نقش باعث شده که در حوزه بازیگری فعالیت داشته باشم البته دوست دارم نقش‌های متفاوتی را تجربه کنم.

در نمایش «بولدوزر» نقش متفاوتی را ایفا می‌کنم. این نقش یک حالت روحی و روانی خاصی دارد و من از قبل دوست داشتم در ژانر سبک رئالیسم جادویی فعالیت کنم از این رو این اثر برای من تجربه خوبی بود البته آقای آرش سنجابی کارگردان نمایش، دو سال پیش فیلم همین کار را ساختند و من در فیلم هم همین نقش را بازی کردم. زمانی که این نقش به من پیشنهاد شد احساس می‌کردم این نقش برای خودم است چرا که یکبار هم آن را بازی کرده بودم البته این روز‌ها که اجرا داریم در صحنه نمایش این نقش را بیشتر شناختم و با ابعاد وجودی این شخصیت آشنا شدم.

کدام دیالوگ را در نمایش «بولدوزر» دوست داشتید؟

خیلی‌ها مثل بولدوزر روح مرا زیر گرفتند.

وضعیت این روز‌های تئاتر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تئاتر ما شرایط متفاوتی دارد، برخی کار‌ها مخاطب خاص خود را دارد و بعضی کار‌ها کمتر دیده می‌شود. خدا رو شکر کار ما تا به امروز جزءکار‌های پرمخاطب بوده است البته این بازخورد بستگی به تبلیغات دارد چرا که تبلیغات در دنیا حرف اول را می‌زند و به نوعی موفقیت کار را تضمین می‌کند، به دلیل جمعیت زیاد تهران سلیقه‌های مختلف برای کار‌های هنری وجود دارد و این روز‌ها تئاتر مخاطب خاص خود را دارد.

افزایش قیمت بلیت حاشیه‌هایی را به وجود آورده در این خصوص نظرتان را بفرمایید؟

 قیمت بلیت تئاتر را مؤلفه‌های مختلفی مانند بازیگران، سالن اجرا، صحنه‌ای که طراحی شده و... تعیین می‌کند. اگر مخاطب تئاتر واقعی باشد دنبال اثری که دوست دارد می‌رود و هر کاری مخاطب خود را پیدا می‌کند.

بین تئاتر، سینما و تلویزیون کدام یک برای شما در اولویت است؟

اولویت من نقش خوب و متفاوت است از این رو در تابستان فیلمنامه‌های بسیاری خواندم اما ترجیح دادم کار نکنم و تئاتر بولدوزر را قبول کردم.

درباره سریال نمایش خانگی «ریکاوری» نظرتان  را بفرمایید؟

این سریال اولین تجربه نمایش خانگی‌ من بود که پخش آن از آخر آبان آغاز می‌شود، این فیلم، قصه روز و جوان پسند دارد و نقش خودم را دوست داشتم.

برای علاقمندان عرصه بازیگری، تئاتر را پیشنهاد می‌کنید؟

همیشه به هنرجویانم می‌گویم کار بازیگری را از تئاتر شروع کنید، به این دلیل که در وهله اول خودتان را بهتر پیدا می‌کنید، اینکه شما هنرجوی صفر کیلومتر باشید و جلوی دوربین قرار بگیرید سخت است اما اگر با تئاتر شروع کنید پله پله به نقش می‌رسید و نتیجه بهتری کسب خواهید کرد.

وضعیت علاقمندان جوان به بازیگری را چگونه می‌بینید؟

می‌توانم بگویم با استعداد هستند علاقه به بازیگری نسبت به ۲۰ سال پیش که خودم شروع کردم خیلی بیشتر شده است شاید آن زمان از هر بیست نفر یک نفر دوست داشت بازیگر شود اما در حال حاضر از سه نفر یک نفر دوست دارد بازیگر شود. علت آن را نمی‌دانم شاید با آموزش و راهنمایی درست، هنرجویان بتوانند به علایق خود برسند.

درباره کار‌های آینده بفرمایید؟

اولویت کاری این روز‌های من کاری است که خودم کارگردانی می‌کنم و هنرجویانم بازی می‌کنند که در دی ماه نمایشی را به همراه آن‌ها روی صحنه می بریم.

تولدتان را هم تبریک میگوییم؛ درباره جشن تولد‌هایی که گرفتید برایمان صحبت کنید؟

هنرجویانم و فن پیج‌ها به من لطف داشتند و برایم یک هفته زودتر جشن تولد گرفتند که برای من قابل احترام است و نمی‌توانم لطف آن‌ها را جبران کنم.

آرزوی شما در روز تولدتان؟

روزتولد هرکسی برای او روز شادی است، آرزوی من سلامتی و دل خوش است هر قدر سن انسان بالاتر می‌رود مطمئن می‌شود که چیزی جز سلامتی و شادمانی ارزش ندارد چرا که رنج‌های بشری انسان را از همه آرزو هایش دور می‌کند و شادی هایش انسان را به سمت کمال می‌رساند.

کلام پایانی؟

تبلیغات برای تئاتر محدود است و بیشتر در فضای مجازی شاهد این تبلیغات هستیم با توجه به اینکه تئاتر هنری است که بحث مادی آن زیاد مطرح نیست شهرداری می‌تواند برای تبلیغات مکان‌هایی را اختصاص بدهد تا مخاطبان با قیمت ارزان، بلیت دریافت کنند که این برای ما تئاتری‌ها بسیار خوب است و هر اثر هنری نیاز به تبلیغات دارد.