کشتی مطبوعات ایران به گل نشسته است! /سیاست؛ آفت مطبوعات ایران

چند روز پیش طی یک ارزیابی از میزان آرای موافق و مخالف با نامزد‌های اعضای هیات نظارت بر مطبوعات نتایجی به دست آمد که براساس آن حسین انتظامی نسبت به سایر کاندیدا‌ها از رتبه بالاتری برخوردار بود.

با توجه به ادعای معاونت مطبوعاتی مبنی بر اینکه انتخابات اعضای هیات نظارت سیاسی نیست، این سوال پیش می‌آید که آیا حسین انتظامی هم سیاسی نیست؟ یعنی نماینده دولت می‌خواهد نماینده رسانه شود؟

درباره این موضوع با برخی مدیران رسانه‌ای به گفتگو پرداختیم و نظر آن‌ها را جویا شدیم که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید؛

سایه نگاه های سیاسی بر انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات

سروش زنگنه سرپرست خبرگزاری موج گفت: هم آقای انتظامی و هم آقای کواکبیان در دوره قبل هم حضور داشتند و متاسفانه نگاه سیاسی در هر دوره بر انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات سایه انداخته است.

وی افزود: از دید من نگاه‌های سیاسی بزرگ‌ترین آسیب‌ها را به مطبوعات وارد می‌کنند. در حال حاضر نشریات و رسانه‌های بسیار خوبی در کشور در حال فعالیت هستند؛ اما در شهرستان‌ها نگاه حاکم به این نشریه‌ها جناح سیاسی آنهاست، در صورتی که ممکن است در تهران اینگونه نباشد.

سردبیر دو هفته نامه روزنگار هم با بیان اینکه اهالی رسانه باید با دقت نظر تمام عملکرد نماینده رسانه از دوره قبل تاکنون را مورد ارزیابی قرار دهند، اظهار کرد: بیشتر مدیران رسانه‌ای که من با آن‌ها در ارتباط هستم خواستار این هستند که فرد منتخب فردی مستقل و جدا از سیاست‌ و دولت باشد.

زنگنه تصریح کرد: مشکلات رسانه‌ها را فقط یک مدیر مدبر و متخصص میتواند رفع کند. اینکه یک نامزد چقدر در دستگاه‌های دولتی نفوذ دارد، خیلی مهم نیست؛ مهم تدبیری است که برای وضعیت فعلی رسانه‌ها اندیشیده شود.

کشتی مطبوعات ایران به گل نشسته است!

منصور قنواتی مدیر مسئول روزنامه کارون در خصوص انتخابات نماینده مدیران مسئول مطبوعات در هیات نظارت معاونت مطبوعاتی به خبرنگار حوزه گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: امروزه نگاه مدیران رسانه‌ای عمدتاً نگاه صنفی است تا سیاسی، زیرا مطبوعات ایران به ویژه «نشریات بخش خصوصی و مستقل» در شرایط کنونی به قدری مشکل دارند که مدیران آن در کار خودشان مانده‌اند.

وی افزود: در موضوع انتخاب نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات، به عنوان یک مدیر رسانه‌ای قبل از هر چیز این موضوع برایم اهمیت دارد که آیا فرد منتخب، توانایی کمک‌رسانی به کشتی به گل نشسته مطبوعات را دارد یا خیر! آیا می‌تواند مطالبات مدیران رسانه خصوصاً مشکلات صنفی، قضایی، اقتصادی و ... را پیگیری کند؟ حال این فرد اصلاح‌طلب باشد یا اصول‌گرا فرقی ندارد. اصولا در بحث‌های صنفی هرقدر نگاه‌ها غیرسیاسی و غیرجناحی‌تر باشد، اتفاقا کار‌های بیشتری می‌توان ارائه کرد.

مدیرمسئول روزنامه کارون ادامه داد: انتقاد‌های وارده بر انتخاب حسین انتظامی که عمدتاً به عنوان یک مدیر دولتی شناخته می‌شوند تا یک مدیر مستقل مطبوعاتی، تقریباً درست بوده است. اهالی مطبوعات که عموماً پیگیر مطالبات و خواسته‌هایشان هستند، شاید در برخی مقاطع، مطالبتشان از سوی نماینده‌ای که صبغه‌ دولتی بودنش بر وزنه رسانه‌ای بودنش چربش دارد، نادیده گرفته شود. این امر ممکن است آسیب‌ها و حاشیه‌هایی هم داشته باشد که در این سال‌ها نیز داشته است.

قنواتی خاطرنشان کرد: البته توانمندی‌های آقای انتظامی بر ما پوشیده نیست و امید است هر فردی که این بار انتخاب می‌شود، با درک شرایط نامناسب فعلی جراید، وظیفه خود را به درستی انجام دهد. اوضاع مطبوعات ایران واقعاً بحرانی و در هم ریخته است؛ تیراژ کنونی ما حتی از مطبوعات افغانستان و عراق که یک سوم کشور ما جمعیت دارند کمتر شده است؟!