هاشمی: گفتنداطیابی را کنار بزن تا پول دهیم

به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس توانا، نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی پیشونی سفید با حضور سیدجواد هاشمی کارگردان، محمدرضا شریفینیا، ترلان پروانه و امین زندگانی بازیگران، مسعود اطیابی تهیهکننده، علی علایی منتقد، بهنام صبوحی آهنگساز، شهرام خلج طراح چهرهپرداز، اسحاق خانزادی صدابردار و با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

بنابراین گزارش، سیدجواد هاشمی در این نشست گفت: ‌ خوشحالم که توانستم پس از ۲۸ سال معلمی کاری خوب برای بچه‌ها تولید کنم.

وی در ادامه افزود: فکر می‌کنم نویسندگی در ایران مثل فوتبال است که مختص برزیل است، به همین دلیل نویسندگی نیز برای ایران نیست و من با تجربیات خوب این کار را نوشتم، قبول دارم که نوشته این فیلم ضعیف است و نوشته‌ها و فیلم‌نامه‌ها نقاط ضعف سینمای ما هستند و من دوست دارم روزی فیلمی را بسازم که بتواند حق مطلب را ادا کند.

هاشمی در ادامه گفت: من از تجربیات گذشتم استفاده کردم تا بتوانم این فیلم را به خوبی بسازم.

این کارگردان در ادامه خاطرنشان کرد: زمانی که می‌خواستم این سناریو را برای یک کمک دولتی به یکی از مدیران دولتی ارائه دهم، به من گفتند که مسعود اطیابی را از این پروژه کنار بزن تا ما در حال حاضر نصف بودجه این فیلم را به تو بدهیم.

هاشمی در ادامه افزود: برای این کار همه دور هم جمع شدیم تا یک کار جدی برای کودک انجام شود و همه برای تولید این فیلم از پو‌ل‌های شخصی خودشان سرمایه‌گذاری کردند تا کار ساخته شود. اما پس از اتمام کار که معتقدم اثری خوب برای کودکان است حتی یک نفر هم به دلیل فیلمی برای کودکان از این کار تشکر نکرد، چه برسد تقدیر از فیلم در جشنواره کودک اصفهان.

بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها» گفت: من جزو مذهبی‌ها هستم و خوشحالم که انتظار از من بالاست. البته باید بگویم من حرف نص قرآن را زدم اما به شکل کودکانه.

هاشمی در ادامه گفت: خواهش می‌کنم که توجه داشته باشید که بچه‌های ما در حال دیدن ماهواره هستند، اگر روزی دختران ما را می‌دزدیدند امروز با یک چشمک آنها را از مسیر درست منحرف می‌کنند. من در فیلم خود نماز و حرف زدن با خدا را آورده‌ام اما به صورت نمادین و در لایه‌های محسوس.

وی در خصوص استفاده از نماد حیوانات در فیلم خود گفت: بچه‌ها حیوانات را به شکل دیگری نگاه می‌کنند که ما توجهی به آنها نداریم. بچه‌ها با نمادهای حیوانات کاری ندارند بلکه با خود حیوانات هم‌ذات پنداری می‌کنند و من از قصد خواستم که این نمادها را در دنیای کودکان بشکنم.

به گزارش فارس، در ادامه این نشست مسعود اطیابی گفت: ‌ «پیشونی سفید» کاری سخت و سنگین بود و یکی از دلایل آن عدم سرمایه‌گذاری خوب برای فیلم‌های کودکان است، زیرا بخش خصوصی جسارت سرمایه‌گذاری برای فیلم کودکان را به جهت عدم ساخت فیلم خوب در این زمینه ندارد، اگرچه در بخش دولتی نیز بسیار ناچیز است.

اطیابی در خصوص عدم پوشش رسانه‌ای خوب از طرف رسانه‌ها برای فیلم «پیشونی سفید» گفت: متأسفانه رسانه‌ها به فیلم‌های کودک توجه خاصی ندارند و به ژانر کودک کم توجهی می‌کنند. در حالی که حداقل در این میان، این رسانه‌ها هستند که باید برای بازگشت سرمایه فیلم‌های کودک کمک کنند و اگر رسانه‌ها و مخاطبان به فیلم‌هایی مانند «پیشونی سفید» کم توجهی کنند نباید انتظار ساخت فیلم‌های کودک را داشت.

وی در خصوص استفاده از موسیقی و حرکات در این فیلم گفت: تعجب می‌کنم که گفته‌اند این فیلم رقص دارد و قابل دیدن برای بچه‌ها نیست زیرا همیشه سعی کرده‌ام تا فیلمی بسازم که برای خانواده‌ها از پدربزرگ‌ها تا کودکان قابل دیدن باشد زیرا من سینمای شریف را دوست دارم و خیلی از ادبیات‌هایی که در فیلم‌های دیگر هستند بدتر از رقص و حرکات موزن است زیرا خانواده‌ها به راحتی نمی‌توانند اینگونه فیلم‌ها را در کنار یکدیگر به تماشا بنشینند.

اطیابی در ادامه گفت: این اثر فیلمی با فضای شاد است که شخصیتی مانند امین زندگانی می‌داند که چگونه باید در یک فیلم بازی داشته باشد.

بنابراین گزارش، امین زندگانی در این نشست گفت: ‌ خوشحالم که این فیلم در بخش مسابقه نیست، زیرا حداقل اینگونه از اول خیالمان راحت است که در انتظار جایزه‌ای نیستم و خوشحالم که کاری برای کودکان انجام دادم که همه عوامل آن از قبل برای کودکان کار کرده‌اند.

زندگانی در خصوص حرکات موزون در این فیلم گفت: اعتقادی ندارم که این حرکات رقص بوده است اما اگر به قول شما این مطلب نیز درست باشد باید بدانیم که این حرکات از طرف شخصیت‌ بد داستان انجام گرفته است.

شریفی‌نیا در ادامه این نشست اظهار داشت: تصورم بر این است که سینمای کودک وظیفه اصلی سینمای ما است اما متأسفانه در این میان برای این سینما کم‌کاری می‌شود و با وجود کمبود فیلم‌های کودک در سینمای ایران به آن توجهی نمی‌شود و اگر دولت بدون چشم‌داشت درباره سینمای کودک کار نکند سینمای کودک خوبی نخواهیم داشت و باید این اتفاق بیفتد تا سینمای کودک جان بگیرد.

وی در خصوص استفاده از بهترین عوامل در این فیلم گفت: ‌ سیدجواد هاشمی سعی کرده است تا از بهترین بازیگران و بهترین عوامل بهره گیرد تا در هر بخشی بهترین باشیم و در فیلم «پیشونی سفید» همه عوامل حرفه‌ای در خدمت بچه‌ها درآمدند و برای کودکان با خلوص نیت کار کردند.

در ادامه این نشست علی علایی در خصوص فیلم «پیشونی سفید» گفت: خوشحالم که فردی مثل سیدجواد هاشمی فیلمی موزیکال ساخته و خوشحالم که نیروهایی مثل سیدجواد هاشمی در حال نجات دادن بخشی از سینما هستند. به نظر من فیلم‌های درباره کودک فیلم‌های ملودرام اجتماعی هستند که کارکرد اجتماعی دارند و فیلم برای کودک باید مانند فیلم «پیشونی سفید» باشد که پر از شعر و موسیقی است زیرا باید بدانیم که مخاطبان این سینما کودکان هستند. چنین موسیقی، گریم و طراحی صحنه‌ای در سالهای اخیر برای کودکان وجود نداشته که این مطلب جای خوشحالی دارد.

ترلان پروانه هم گفت: خوشحالم در کاری بازی کردم که هم برای کودکان آموزنده‌ است و هم برای بزرگسالان و ا‌ز آقای هاشمی تشکر می‌کنم که بیشترین انرژی را برای خوب بودن این فیلم گذاشتند.

صبوحی در خصوص آهنگسازی این کار گفت: در این فیلم ۹ ترانه داشتیم که از انواع موسیقیها در کار استفاده کردم و تمام تلاشمان را کردیم که قدم خوبی برای فیلمهای موزیکال کودکان انجام دهیم.