به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «بیداری» با حضور فرزاد مؤتمن کارگردان، شقایق فراهانی بازیگر، سعید حاجی‌میری تهیه‌کننده و مازیار فکری ارشاد منتقد و با اجرای محمود گبرلو در سالن کنفرانس سعدی مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای نشست فرزاد مؤتمن درباره روند تولید فیلم گفت: خوشحالم در یکی از نشست‌های پرسش و پاسخ جشنواره فیلم فجر حضور دارم، اواسط دی ماه سال ۸۷ بود که فیلم‌نامه‌ای با نام «راز گل اقاقیا» نوشته کریم هاتفی‌نیا برای ما ارسال شد، این فیلم‌نامه یکی از چند فیلم‌نامه مورد حمایت فارابی بود که قرار شده بود برای ۳۰ سالگی انقلاب ساخته شود. تازه کار فنی «صداها» به پایان رسیده و برای جشنواره آماده بود، فیلمی که شخصی و به نوعی تجربی بود.

وی در ادامه گفت: پس از خواندن فیلم‌نامه که بعدها نام آن به بیداری تغییر یافت، چیزهایی مرا جذب کرد؛ از جمله اینکه با یک ملودرام روبه‌رو بودیم که قرار بود با مخاطب معمولی و عام سینما ارتباط برقرار کند و تماشاچی حس، غریزه و عاطفه قصه را لمس کند. از سوی دیگر داستان فیلم در سه لایه زمانی اتفاق می‌افتاد، سالهای ۵۷،۶۳ و ۸۷ که برایم جذاب بود و احساس کردم تجربه خوبی خواهد بود. قصه در سه زمان روایت می‌شود و چندان سر راست و خطی نیست. اما تماشاچی باید بتواند از خلال قصه عبور کند و آن را بپذیرد. فیلم‌نامه توسط آقای حاجی‌میری در چند روز باقی‌مانده تا شروع ساخت فیلم بازنویسی شد.

در ادامه نشست حاجی‌میری(تهیه‌کننده) درباره روند تولید فیلم توضیح داد: سبقه من مشخص است، بچه مسلمان و سینماگر فرزند انقلاب هستم. اعتقاداتم و دینم را در سینما دنبال می‌کنم و به آنها عشق می‌ورزم. دغدغه‌ای هم غیر از این ندارم، در آثارم سعی کردم کارهای متفاوت و مختلفی را تجربه کنم.

وی در ادامه گفت: ‌ به مناسبت ۳۰ سالگی انقلاب اسلامی از من خواسته شد تا ادای دین کنم. معمولاً کارهایی که خواسته می‌شود و به نوعی جنبه تبلیغاتی و دولتی دارد را نمی‌پذیرم اما در این مورد متفاوت بود زیرا دغدغه‌هایم را در آن دنبال می‌کردم و سعی کردم کاری را ارائه دهیم که در آن به دور از شعار و یا مستقیماً ستایشی از انقلاب باشد. انقلابی که به دست مردم اتفاق افتاد و در این فیلم‌ سعی شد این اتفاق از این جهت دیده و روایت شود، فیلمی از دغدغه‌های مردم در جریان انقلاب.

حاجی‌میری در ادامه افزود: فیلم‌نامه هاتفی‌نیا ربطی به انقلاب نداشت اما ساختمان و اساس آن مورد پسند ما قرار گرفت. در اتاق فکری که در سبحان فیلم داریم آن را بررسی کردیم و خودم خلاصه‌ای ۱۰ یا ۱۲ صفحه‌ای نوشتم و برای بازنویسی ارائه دادم تا فیلم‌نامه آماده شود.

تهیه‌کننده فیلم «بیداری» در ادامه گفت: زمان تولید با تایم مشخص انجام شد اما متأسفانه به جشنواره نرسیدیم. ما بیشترین وقت را برای زمان پس از تولید قرار دادیم که از فیلم رازی و خوشحال هستم.

وی در ادامه درباره تغییرات فیلم‌نامه در زمان اجرا گفت: هر فیلم‌نامه‌ای که نوشته می‌شود با تغییراتی در زمان اجرا مواجه می‌شود. این فیلم‌نامه نیز مستثنی نبود، در فینال نیز تغییراتی داشتیم که اجتناب‌ناپذیر بود و تا زمان شروع فیلم‌برداری هنوز به فینال مشخصی نرسیده بودیم و دو سه جور فینال فیلم را گرفتیم. در طول زمان پس تولید به این فینال که امروز شاهد آن بودید، رسیدیم.

* فکری ارشاد: «بیداری» فیلم کاملاً ضعیفی است

در ادامه نشست، مازیار فکری ارشاد منتقد درباره فیلم توضیح داد: در اینجا درباره فیلمی از فرزاد مؤتمن صحبت نمی‌کنم، درباره فیلمی که به نمایش درآمد حرف می‌زنم، فیلم‌نامه منطق روایتی درستی ندارد. اکثر اشکالات آن براساس روایتی است که برای آن انتخاب شده، امسال در جشنواره فیلم‌های ضعیف زیاد دیدیم اما متأسفانه «بیداری» فیلم کاملاً ضعیفی است.

وی در ادامه گفت: بازی کردن با زمان در شهر ما بسیار دشوار است، زیرا هر سال با تغییر فضای شهری مواجه هستیم که بسیار سخت است. زمانی که شخصیتی براساس تصادف از سال ۶۳ به سال ۸۷ پرتاب می‌شود چگونه است که هیچ سؤالی برای او پیش نمی‌آید، زمانی که ۲۰ تومانی را به راننده می‌دهد یا با تأکید برج میلاد را می‌نگرد.

این منتقد سینما در ادامه افزود: جلو‌ه‌های ویژه تصویری در این فیلم بسیار ضعیف است و ما به شکل ذوق‌زده با آن برخورد می‌کنیم، در جاهایی که با کمک تروکاژ حامد بهداد در قالب یک روح ظاهر می‌شود بسیار ضعیف است.

در ادامه نشست حاجی‌میری گفت: بهترین جمله برای من صحبت فرزند شهیدی است که گفت سالها بود که نیاز به یک چنین فیلمی داشتم و این باعثشد من را سبک کند،برای من حرف منتقد اهمیتی ندارد.

بنابراین گزارش، در این زمان فکری ارشاد منتقد فیلم به دلیل توهین‌ به منتقدین و نویسندگان جلسه را ترک کرد و در ادامه هم اهالی رسانه سالن جلسه نشست پرسش و پاسخ را ترک گفتند.
در ادامه جلسه هم که با حضور تعداد محدودی ادامه یافت، حاجی میری در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص بودجه فیلم باز هم توهین کرد و در پی این اقدام هم محمود گبرلو مدیر جلسه به دلیل بی احترامی های مکرر حاجی میری جلسه را تمام کرد.