شمقدری: چاره‌ای جزانحلال خانه سینمانداشتیم

رئیس سازمان سینمایی کشور خطاب به اعضای و اهالی خانه سینما، درباره انحلال این خانه گفت، از آزرده خاطر شدن آنها عذرخواهی میکنم، ولی چاره دیگری نداشتیم.

به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، «جواد شمقدری» رئیس سازمان سینمایی کشور در خصوص فعالیت های دوره معاونت سینمایی وزارت ارشاد گفت: ما برنامه هایی زیادی در این باره داشتیم که یکی از آنها رونق سینمای ایران بود، رونق در جشنواره مهم ترین موضوع بوده است و باید برگشت به قبل و جشنواره های سال های گذشته را بازبینی کرد تا فهمید که جشنواره های سال های گذشته چگونه برگزار می شده و جشنواره امسال چگونه برگزار شده است.

وی در ادامه افزود: جشنواره در سالن های پراکنده و هر قسمت از جشنواره در مکان های متفاوت برگزار می شد، تصویری از جشنواره وجود نداشت اما حالا برج میلاد مرکزیتی برای اهالی سینما شده و شور و هیجان را در نشست های نقد و بررسی به وجود آورده است.



* سقف تولید سال ها روی عدد ۷۰ مانده بود

شمقدری در خصوص تولید سینمای ایران گفت: سال ها بود که تولید سینمای ایران روی سقف ۷۰ فیلم در سال مانده بود اما زمانی که ما معاونت را تحویل گرفتیم، فقط ۳۰ عدد پروانه ساخت صادر شده بود و شاید ۱۵ فیلم در دست تولید بود و ما یکباره تولید فیلم را افزایش دادیم و سعی کردیم صدور مجوز به سقف ۱۰۰ فیلم در سال برسد و امسال نیز ۸۰ فیلم به جشنواره رسید البته می توانست به ۱۰۰ فیلم نیز برسد، زیرا اگر بودجه زودتر به دست ما می رسید ما می توانستیم در جشنواره امسال ۱۰۰ فیلم داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: افزایش ساخت ۳۰ فیلم سینمایی در سال مژده افزایش این میزان را در سال های آینده به ما می دهد و سعی داریم که این مقدار را به ۱۰۰ فیلم سینمایی در سال برسانیم، البته مقدماتی لازم دارد، مانند همکاری صدا و سیما. این سازمان باید فیلم ها را بخرد و پخش کند، کار بعدی این است که تهیه کنندگان ما فیلم ها را به گونه ای بسازند که بتوان از صدا و سیما پخش کرد، یکی دیگر از این مقدمات شبکه نمایش خانگی است که باید در پخش این فیلم ها اقدامات لازم را انجام داد تا این بازار رونق بگیرد و تهیه کنندگان خیالشان راحت باشد که فیلم هایشان قاچاق نخواهد شد.

شمقدری در خصوص ستاد حفظ حمایت و صیانت از آثار فرهنگی، گفت: این ستاد زیر نظر مستقیم شخص وزیر است که وظیفه اصلی این ستاد مدیریت حفظ آثار فرهنگی موجود در بازار است.





* حضور کارگردانان فیلم اولی عالی است

شمقدری در خصوص میدان دادن به جوانان گفت: امسال فکر می کنم ۲۵ کارگردان فیلم اولی در جشنواره حضور دارند و چندین کارگردانی که فیلم های دوم و سومشان را به جشنواره آورده اند که این موضوع عالی است. سعی کردیم که عدالت را رعایت کنیم، فرصت ها در اختیار همه قرار گیرد و به جوانان احترام بگذاریم، این رویکرد ما در معاونت سینمایی بوده است.



* از تمام بزرگان برای ساخت فیلم دعوت شده است


رئیس سازمان سینمایی کشور درخصوص عدم حضور کارگردانان باتجربه در سی امین جشنواره فیلم فجر گفت: ما سعی مان را کردیم تا این سهمیه بین همه تقسیم شود، با ظریفیت های محدودی که در نمایش و بودجه و … داریم سعی کردیم که عدالت را رعایت کنیم تا از همه سینماگران و کارگردانان بتوانند در این جشنواره شرکت کنند.

وی در ادامه افزود: اصلا این گونه نبوده است که ما نخواهیم به بزرگان و تجربه داران سینمای ایران پروانه ساخت ندهیم، برعکس ما با خیلی از این بزرگان تماس گرفتیم و گفتیم که بیایید و فیلمنامه ای را انتخاب کنید و بسازید که این کار انجام نشد. به هر حال باید بپذیریم که نسل جدید در حال آمدن است و این شور و هیجان به آنها منتقل خواهد شد و این طبیعی است.


* ۴۰۰ فلیمساز داریم


وی اینگونه ادامه داد که در کشور ۴۰۰ فیلمساز داریم که قادر به فیلمسازی هستند، از طرفی دیگر ما تحت تهاجم فرهنگی از سوی غرب هستیم و باید به جوانانی که در این عرصه شروع به فعالیت کرده اند میدان بدهیم، زیرا آنان نیز حق دارند از محصولی به نام سینما استفاده کنند، اگر دست به تولید نزنیم، اجازه داده ایم که از بحثمهمی مانند اوغات فراغت و سینما، غربی ها بهره مند شوند. ما باید سهم جوانان ایرانی را از این سینما بالا ببریم و اولین گام برای رسیدن به این مهم، بالا رفتن تولید است.

شمقدری در خصوص بالا رفتن تولید گفت: اگر تولید سینمای ایران بالا نرود، به مشکلات دیگر توجهی نخواهد شد، مانند حل مساله ای به نام سالن در کشور که اگر تولید بالا نرود، سالن سازی نیز جدی گرفته نمی شود، وقتی که تولید سینمای ایران سالی ۴۰ فیلم بود، کسی به این فکر نمی کرد که باید تعداد سالن ها نیز بالا برود، زیرا احتیاج به افزایش سالن حس نمی شد.



* خیلی از فیلم های سینمایی قابل پخش از تلویزیون نیستند



شمقدری در خصوص اعتراض به فیلم هایی که قابل پخش از تلویزیون و قابل دیدن با خانواده نیستند، گفت: اگر تلویزیون را برای پخش یک معیار حساب کنیم متاسفانه این را می دانیم که خیلی از فیلم ها قابل پخش از تلویزیون و برای خانواده ها نیستند، علی رغم تمام سختگیری ها و اعتراضات به این مطلب، خیلی از کارگردانان رعایت نمی کنند البته بیشتر از تصویر، این بحثها در دیالوگ ها پیش می آید که رعایت نمی کنند، این پدیده ای است که باید آن را بررسی و حل کرد.





* اگر سخت بگیریم می گویند این ها سانسورچی اند

شمقدری در پاسخ به این سوال که آیا فیلم های زمان شما به آرمان های انقلاب نزدیک تر از دوره های قبلی است یا خیر، گفت: شاخصی در آوردیم که متوجه شدیم نسبت به ۱۲ سال گذشته خوشبختانه رشد خوبی را در ۶ سال گذشته داشته ایم، این رشد به احترام به خانواده بر می گردد، این فرآیندی است که باید به مرور اصلاح و بررسی شود، از طرفی اگر بخواهیم به شدت سخت بگیریم گفته می شود که این ها سانسورچی هستند و یا ممیزی می گذارند، به همین دلیل باید با برنامه ریزی دقیق بر روی این مطالب کار کنیم.

وی در ادامه گفت: هیچ وقت نگفته ایم که فقط فیلم هایی با محور مشخص وارد جشنواره شوند، بحثتفاوت موضوع باید در جشنواره وجود داشته باشد البته فیلم باید فیلم باشد یعنی تکنیک داشته باشد.

رییس سازمان سینمایی کشور تصریح کرد: بر اساس آنچه گفته شد، ما در اکران و مجوز ساخت این مساله را مدنظر قرار می‌دهیم که فیلم قابلیت اکران دارد یا خیر، پس از آن ممکن است در صورت نداشتن این قابلیت به تلویزیون، شبکه نمایش خانگی یا جشنواره‌های خارجی فرستاده شود.

شمقدری با بیان اینکه اکنون فیلم‌های ایرانی به کشورهای عربی هم راه ندارند، گفت: یکی از راه‌هایی که می‌توان برای حل این مشکل در سینمای ایران مدنظر داشت، تولید فیلم با سلیقه بازارهای بین‌المللی و نیز تولید مشترک با کشورهای دیگر است. اکنون تسبیح و قرآن‌های چینی تولید شده‌اند، پس با این کشور پروژه‌های مشترک فرهنگی نیز می‌توانیم داشته باشیم، به طور مثال در مناسبت‌های خاص مانند ماه رمضان می‌توانیم با آنها فیلم‌های مشترکی تولید کنیم.

شمقدری در خصوص بازار فیلم های ایران در کشورهای عربی و خاورمیانه گفت: در صحبت هایی که در کشور تونس با سران عربی و کشورهای همسایه داشتیم، سعی کردیم که بازار مشترک تعریف کنیم و حداقل برای فیلم های خودمان یک بده بستانی داشته باشیم تا بتوانیم از این نظر بازار خوبی برای فیلم های کشورمان فراهم کنیم.

وی در ادامه، در پاسخ به این سوال که میزان اشراف دولت بر فیلم‌سازی چگونه است، گفت: اگر به هفت هشت سال قبل بازگردیم، می‌بینیم که بیش از دو سه گونه فیلم در سینما وجود نداشت؛ در حالی که ما بر اساس یک ارزیابی و نیازسنجی مضامینی را تعریف کردیم که جزو اولویت‌های‌مان بودند. برخی از این مضامین شامل دفاع مقدس، بیداری اسلامی، تحکیم خانواده، تاریخ صدر اسلام، کودک و نوجوان، دینی و مذهبی و نیز مضامین انتقادی منصفانه هستند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه فیلم با مضامین سیاسی یکی از گونه‌های فراموش‌شده در سینمای ایران است، ادامه داد: «به رنگ ارغوان» نمونه‌ای از فیلم‌ با مضمون سیاسی بود، چنین فیلم‌هایی اقتضائاتی دارند و یکی از اقتضائات آن‌ها افزایش قدرت تحمل است. در حالی که ما در سینماهای خود عده‌ای را می‌بینیم که وقتی از فیلمی خوش‌شان نمی‌آید، واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند و به افراد دیگری که شاید فیلم را دوست داشته باشند، احترام نمی‌گذارند.

وی سپس به فیلم‌هایی با مضمون سیاسی در جشنواره سی‌ام فیلم فجر اشاره کرد و گفت: فیلم‌های «محرمانه تهران» و «قلاده‌های طلا» در جشنواره امسال فیلم فجر مضامین سیاسی دارند. وقتی فیلمی درباره یک تشکیلات است، حق آنها می‌دانیم که اعتراض کنند و اگر مشکلی هست، باید حل شود. در واقع تصمیم با مدیریت سینمایی کشور است و درباره این فیلم نیز دوستانی معترض بودند که ما در حال گفت‌وگو بودیم و این موضوع به درازا کشید.

شمقدری افزود: علاوه بر این دو فیلم، «پل چوبی»، «یک سطر واقعیت»، «زندگی خصوصی»، «شانه دوست»، «خودزنی» و «گیرنده۰» نیز فیلم‌هایی هستند که می‌توانند در حوزه آثار با مضامین سیاسی تعریف شوند.

به گزارش فارس، در بخش بعدی این نشست، جواد شمقدری در ادامه خطاب به اعضای هیئت مدیره و اهالی خانه سینما، درباره انحلال این خانه گفت، از آزرده‌ خاطر شدن آن‌ها عذرخواهی می‌کنم، ولی چاره‌ دیگری نداشتیم.

شمققدری درخصوص ارتباط انحلال خانه سینما با تشکیل سازمان سینمایی کشور گفت: ما اداره‌ای را تعریف کردیم که محل خدمات امور صنفی باشد. این دفتر، خدمات صنفی مختلفی مانند مسائل معیشتی، حقوقی و مادی را به سینماگران ارائه می‌کند.

شمقدری در خصوص اینکه در گذشته در هر مورد اختلافی که پیش می‌آمد، در نهایت برای حل و فصل به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه می‌شد، افزود: متاسفم از اینکه چنین جمله‌ای را باید بگویم، ولی اکنون هیچ کدام از صنوف سینمایی قانونی نیستند، زیرا فکر می‌کردیم فرآیندی که می‌رویم، درست است. قانونی شدن به این معنا نیست که این صنوف دولتی شوند، در واقع قانونی شدن صنوف مانند قانونی بودن احزاب سیاسی است که مجوز خود را دریافت می‌کنند، ولی دولتی نیستند. اکنون هیئت ساماندهی صنوف به ریاست آقای حسین زندباف و با کمک برخی از افرادی که از اعضای خانه سینما بودند، تشکیل شده‌ است.

شمقدری در پاسخ به این سوال که آیا خانه سینما برقرار خواهد بود یا خیر؟ گفت: اینکه تشکل نهایی چگونه باشد، بر عهده هیئت ساماندهی امور صنوف سینمایی است و امکان دارد خانه سینمای جدیدی طراحی شود. البته ما در این‌باره نظراتی داریم، ولی درعین حال تصمیم‌گیری را بر عهده هیئت ساماندهی گذاشته‌ایم، نظری مبنی بر ادغام برخی صنوف وجود دارد و من خودم با ۱۵ صنف موافق هستم. ما به اجرای عدالت و رعایت حقوق همه بویژه اقشار ضعیف سینما فکر می‌کنیم.



* اصلا نمی گویم انحلال خانه سینما درست بوده است



رییس سازمان سینمایی در پاسخ به این سوال که آیا راه آرام‌تری برای حل مشکلات وجود نداشت؟ گفت: ممکن بود چنین راهی وجود داشته باشد، ولی عده‌ای نخواستند. من اصلا نمی‌گویم که این انحلال خانه سینما صددرصد درست بود، حتی امروز یا دیروز از اعضای هیئت مدیره قبلی خانه سینما دعوت کردیم که دیداری داشته باشیم ولی آنها نپذیرفتند.

وی با اشاره به اینکه من هم عضو خانه سینما هستم و فردا از سمت ریاست سازمان سینمایی بیرون خواهم آمد، گفت: این عادت شده که در برخی برنامه‌ها بالا می‌آیند و می‌گویند عضو خانه سینما هستند و عده‌ای هم که نمی‌دانند، آنها را تشویق می‌کنند. همچنین آرم جدیدی داده شده که روی کت خود می‌زنند. هیچ اشکالی ندارد زیرا فکر می‌کنم نتایج کلی برای اهالی سینما بهتر می‌شود.



* از آزرده خاطر شدن خانه سینمایی ها عذر می خواهم



معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص انحلال خانه سینما، گفت: ۱۰ روز قبل از انحلال خانه سینما، به اعضای هیئت مدیره گفتم که قرار است چه اتفاقی رخ دهد. پس از آن و دوباره چند روز بعد نیز چنین مطلبی را یادآور شدم، حتی دو ساعت قبل از اعلام انحلال نیز به آنها اطلاع دادم ولی در نهایت آنها نیم ‌ساعت پیش از اتفاق، اعلام رضایت کردند که دیگر دیر بود. با این حال به دلیل آزرده‌خاطر شدن آنها عذرخواهی می‌کنم، ولی باید بگویم که چاره‌ دیگری نداشتیم.

بنا بر گزارش فارس، جواد شمقدری در پاسخ به این سوال که چگونه دو سمت «معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی» و «ریاست سازمان سینمایی کشور» را به طور همزمان برعهده دارد، بیان داشت: معاونت جایگاه حقوقی دارد ولی تبدیل به ریاست سازمان شده است. وقتی سازمان وجود داشته باشد، استقلال به وجود می‌آید، یعنی از مجموعه بروکراسی وزارتخانه خارج می‌شود. بروکراسی خود یک مانع برای فعالیت‌هاست. همچنین اکنون بودجه به طور مستقیم در اختیار سازمان سینمایی قرار می‌گیرد. ضمن آنکه در ساختار معاونت قوانینی وجود دارد که محدودکننده است و پیش از این ممکن بود با خیلی از رفتارهای غیرقانونی، اقداماتی انجام شود.

* هنوز برای همکاری با سجادپور تصمیم نگرفتم



رییس سازمان سینمایی کشور در پاسخ به سوالی درباره ادامه همکاری با سیدعلیرضا سجادپور گفت: از سال آینده بودجه شرایط جدیدی را برای ما ایجاد می‌کند، هنوز برای ایشان تصمیمی نگرفته‌ایم، شاید جایگاه‌شان تغییر کند و شاید هم رئیس شود.

وی ادامه داد: از این پس وقتی فیلمی مجوز گرفت، بر اساس سیاست‌گذاری و شرایط برای تعیین میزان کمک مالی، به بنیاد سینمایی فارابی ارجاع می‌شود. به این ترتیب تقریبا بنیاد سینمایی فارابی همچنان باقی می‌ماند و مسئولیت حمایت‌ها را دارا خواهد بود.





* فیلم های با حمایت کمتر از ۳۰ درصد نیازی به رفتن به فارابی ندارند

وی در ادامه افزود: همچنین قصد داریم اگر میزان حمایت کمتر از ۳۰ درصد بودجه فیلم‌ها باشد، آنها دیگر به بنیاد فارابی سینمایی ارجاع داده نشود و ما با اعتمادی که به فیلمساز می‌کنیم، او کارش را ادامه دهد. البته اینکه چگونه ۳۰ درصد هزینه خواهد شد، در سوابق فیلم‌ساز باقی می‌ماند.

ریسس سازمان سینمایی کشور در پایان سخنانش در پاسخ به سوالی درباره زمان مراسم اختتامیه سیامین جشنواره فیلم فجر گفت: در سالهای گذشته مراسم اختتامیه ۲۱ بهمن برگزار میشد، اما به دلایل مختلف از جمله اینکه فیلمهای روز آخر به درستی و با شور و حال نمایش داده نمیشدند، تصمیم گرفتیم زمان مراسم اختتامیه را به پس از پایان زمان جشنواره موکول کنیم.