افکار نیوز - عبدالرضا كاهاني كارگردان فيلم بيخود و بيجهت در نشست پرسش و پاسخ اين فيلم گفت: اگر درايت محمد خزاعي نبود، نميتوانستم در بخش مسابقه حضور داشته باشم.

به گزارش افکار نیوز به نقل از روابط عمومی جشنواره فجر، نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «بی‌خود و بی‌جهت» با حضور عبدالرضا کاهانی کارگردان و نویسنده، پانته‌آ بهرام، نگار جواهریان، احمد مهرانفر، رضا عطاران بازیگران، کارن همایونفر آهنگساز، مهران احمدی و همچنین مهرزاد دانش منتقد در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست دانش با اشاره به سبک ویژه کاهانی در سینما، گفت: «بی‌خود و بی‌جهت» نشان داد که کاهانی در سینمای ایران به سبک و بیان ویژه و منحصر به فردی رسیده است. او از «هیچ» وارد این فضا شد و در فیلم «اسب حیوان نجیبی است» به فضای بهتر و مدون‌تری رسید و با این فیلم به غنای بهتری قائل آمد.

وی ادامه داد: از ویژگی‌های سینمای کاهانی این است که از حرف‌ها و گفتگوها و واکنش‌های پیش پا افتاده درام خلق می‌کند. در این جشنواره بسیاری از فیلم‌های پر مدعایی دیده‌ایم که از عهده داستانگویی ساده هم برنمی‌آیند. در این فیلم از یک داستان اسباب کشی ساده، داستان‌هایی بیرون می‌آید که درام خلق می‌شود. فیلم قرار نیست پیامی بدهد اما یک ساعت و نیم مخاطب را سرگرم می‌کند. «بی‌خود و بی‌جهت» از هیچ فضای ویژه‌ای می‌سازد و این مساله را می‌توان جزیی از توانایی کاهانی نامید.

او فراز و نشیب‌هایی برای فیلم در نظر می‌گیرد و مخاطب را از فضایی پر تنش به فضایی آرام می‌برد.

در ادامه این نشست احمد دانش پشت و تیریبون قرار گرفت و در مورد عدم حضور فرم در فیلم‌های کاهانی اشاره کرد.

وی همچنین دلیل گنجاندن شوخی‌های متفاوت که گاهی مرزهای اخلاق را از بین‌می‌برد، جویا شد. کاهانی در پاسخ به وی گفت: هر چه فرم در فیلم کمتر دیده شود بهتر است. امروز که دو سال از ساخت فیلم «هیچ» می‌گذرد اگر قرار باشد انتقادی به آن داشته باشم، این انتقاد در خصوص فرمی است که در فیلم بیشتر دیده می‌شود. هر چه فرم را در فیلم کمتر رعایت کنم بهتر می‌توانم به فضا نزدیک‌تر شوم.

وی ادامه داد: قرار نیست در فیلم‌های من، خودم دیده شوم. آنچه بیشتر از هر چیزی در فیلم اهمیت دارد این است که جریان زندگی در فیلم‌ها دیده شود.

همچنین در بخش دیگری از این نشست حسنی نسب بر خلاف گفته‌های دانش در خصوص فیلم، ابراز کرد: من فکر می‌کنم فیلم بیش از اندازه اسیر خود سانسوری شده است و اتفاقا جای خالی شوخی‌ها خوب که در فیلم‌های آقای کاهانی می‌دیدیم خالی است. کاهانی نیز عنوان کرد: این مساله واقعیت دارد. ما از دیالوگ‌ها مراقبت می‌کردیم. احمد مهرانفر مامور مهار دیالوگ‌های عجیب و غریب بود. پانته‌آ بهرام قبل از گرفتن صحنه‌ها می‌دوید جلوی آینه و حجابش را کنترل می‌کرد. اصلا قرار نبود این فیلم را بسازم و از زمانی هم که باری فیلم مشکل به وجود آمد یک کلمه حرف نزدم.




وی همچنین افزود: اگر درایت محمد خزاعی نبود، نمی‌توانستم در بخش مسابقه حضور داشته باشم. با اینکه من و محمد خزاعی با هم اختلاف عقیده زیادی داریم اما اقدام او به مدیران دیگر یاد داد که با وجود افکار و عقاید مختلف و درایت تمام می‌توانند در کنار هم کار کنند. دو سال بود که کنار شما حضور نداشتم چون به بخش مسابقه راه پیدا نمی‌کردم اما امروز به خاطر این اتفاق خوشحالم.

کارگردان فیلم «هیچ» با اشاره به تاکید بر جزییات در فیلمنامه، توضیح داد: تا جایی که مغزم کار می‌کند سعی می‌کنم فیلمنامه را با جزییات بنویسم اما از یک جایی به بعد دیگر وارد عمل می‌شویم. من در این فیلم مدیریت کردن را یاد گرفتم و همه اتفاقات خوب را از هم جدا کنم.

در بخش دیگری از این نشست نگار جواهریان در پاسخ به سوال امیر پوریا در خصوص رسیدن به لحن خاص در این فیلم، گفت: سر اجرای ایوانف بودم که آقای کاهانی به من گفت در فیلمنامه جدیدم نقشی برای تو می‌نویسم. برای درآوردن این نقش فکر کردیم به ادبیات جدیدی برسیم. البته خطری که داشت این بود که نباید به سمت اغراق نزدیم می‌شدیم. باید لحن را در فیلم پدیدار می‌کردیم تا بیشتر به چشم بیاید.

وی با اشاره به نشان روی کتش، عنوان کرد: اگر امروز نشان خانه سینما را با خود به همراه دارم به این معنی نیست که تاکید کنم نبض این خانه همچنان می‌زند، بلکه می‌خواهم بگویم این خانه به من امید می‌دهد.

كاهاني در پايان در خصوص كيفيت صد و تصوير سالنهاي سينما، توضيح داد: با اينكه اين همه در مورد كيفيت پخش در سالنهاي سنيما صحبت كرديم اما هنوز در هيچ سينمايي نتوانستيم فيلم را درست ببنيم. كساني كه مسئول نظم دادن به سالنهاي سينما هستند بيشترين بينظمي را انجام ميدهند.