ماجرای پیدا شدن ببر در حمام «مردی به نام اوهه»

بهرام سروری نژاد کارگردان نمایش «مردی به نام اوهه» درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: «مردی به نام اوهه» نوشته اسلاومیر مروژک است که از ۱۸ آذر ماه اجرای عمومی خود را در عمارت نوفل لوشاتو آغاز می کند. این نمایشنامه یک متن گروتسک و کمدی فانتزی است و مانند بسیاری از آثار مروژک تم سیاسی نیز دارد.

وی ادامه داد: در اجرای نمایش نیز تلاش کرده ایم در عین اینکه فضای گروتسک نمایش حفظ می شود، موقعیت های شیرینی نیز خلق شود تا مخاطبان در عین شاد شدن به مفهوم اصلی کار نیز بیندیشند.

سروری نژاد درباره داستان نمایش توضیح داد: ماجرا از این قرار است که طبق خبری که کارمند رسمی دولت به آنها می دهد در حمام منزل آقای اوهه یک ببر پیدا شده است. این ببر باعث حضور افراد مختلفی از قشار متفاوت جامعه در خانه آقای اوهه می شود از جمله مدیر یک سیرک، مامور مالیات، یک دانشمند که قصد دارد از خانه آقای اوهه به عنوان یک پایگاه تحقیقاتی استفاده کند، یک شکارچی که قصد شکار ببر دارد و منشی وزارت امور خارجه که خبر از حضور یک مهاراجه را می دهد که حوصله اش سر رفته و چه تفریحی بهتر از اینکه در خانه آقای اوهه برایش بساط شکار ببر راه بیندازند اما ببر در لانه اش پنهان شده است و باید برای بیرون آمدنش طعمه ای به کار گیرند و چه طعمه ای بهتر از آقای اوهه ...

این کارگردان تئاتر در پایان متذکر شد: در متن اصلی اشاراتی به کشور مورد نظر شده است اما ما در اجرا این اشاره ها را حذف کردیم تا نمایش فضای فانتزی و بدون مکان بودن خود را حفظ کند. در طراحی صحنه نیز خانه آقای اوهه با رنگ های مرده کار شده است اما کاراکترها با لباس های رنگارنگ و گرم و فانتزی و حتی اغراق شده به جذابیت فضا افزوده اند و با میزانسنی که طراحی شده به شیرینی و در عین حال گروتسک بودن کار توجه شده است.

بازیگران این نمایش (به ترتیب حروف الفبا) سامان توحیدی، شایان خدامی، محمدجواد ذوالقدر، آتوسا راستی، عسل سادات‌اصفهانی، بهرام سروری‌نژاد، هورداد سروری‌نژاد، محمدرضا قلمبر، کامیار محبی و ندا نوری با حضور: علی فروتن و حمید گلی هستند که از ۱۸ آذرماه ساعت ۲۱ به مدت سی شب در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه می رود.