می خواهیم جریان تولید سرودهای حماسی را احیا کنیم

جمشید جم رئیس انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان و دبیر چهارمین جشنواره سرود‌های حماسی و آوا‌های انقلابی ،در خصوص برگزاری این جشنواره گفت: انجمن موسیقی بسیج هنرمندان به عنوان قوه‌ عاقله‌ سازمان و مرجع است.

وی با بیان اینکه این انجمن برنامه ریزی‌های کلان در عرصه سرود و موسیقی اصیل ایرانی را دارد، گفت:چهارمین جشنواره سرود‌های حماسی و آوا‌های انقلابی با هدف معرفی استعداد‌های ناب سرود و موسیقی که از اقلیم و اقوام ایرانی سرچشمه می‌گیرد در دی ماه سال جاری برگزار می‌ شود.

جم ادامه داد: در این مسیر سازمان بسیج هنرمندان از اساتید مطرح و صاحب نام کشور دعوت کرده که به بهانه برگزاری جشنواره،حرکت عظیم و کوشش لازم در مسیر تولید سرود‌های انقلابی در استان‌ها آغاز شود.

رئیس انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان و دبیر چهارمین جشنواره سرود‌های حماسی و آوا‌های انقلابی گفت:سازمان بسیج هنرمندان این افتخار را دارد که میزبان هنرمندان عرصه سرود و موسیقی باشد و در تلاش است که بستر فعالیت تخصصی را فراهم کند.

این خواننده با اشاره به جایگاه اصلی سرود گفت: در تلاش هستیم تا ارزش سرود را در کلام نشان دهیم چرا که کلام نقش اصلی را در سرود عهده دار است.

جم ادامه داد:متاسفانه در فراز و فرودی که در این سال‌ها در حوزه موسیقی ایرانی رخ داده است، غفلت در تولید سرود بیشتر از سایر حوزه‌ها بوده است از این رو قصد داریم به قدر وسع و بضاعت خود جریان تولید سرود را دوباره احیا کنیم و با این کار کلام را به ارزش اصلی خود برسانیم.

وی افزود: ما طی این سال‌ها در بسیج هنرمندان تلاش‌های زیادی برای شناسایی استعداد‌های جوان و پرورش نخبگان هنری انجام داده ایم. یک مجموعه سرودی تولید شده که از همین استعداد‌ها در این مجموعه استفاده شده و آثار ارزشمندی به تولید رسیده است.

رئیس انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان در ارتباط با شناسایی استعداد‌های هنری در جشنواره گفت: برنامه ریزی ما در بسیج هنرمندان این است که تمام استعداد‌های شناسایی شده در فرآیند جشنواره را به جامعه هنری معرفی کنیم و تولیدات آن‌ها را در یک قالب مجموعه‌ای به دیگر استان‌ها ارسال و معرفی کنیم تا تمام استان‌ها از استعداد‌های جوان استان‌های هم جوار خود آگاه و زمینه تعامل و تبادل فراهم شود.

وی ادامه داد: اعضا شورای موسیقی بسیج هنرمندان مسئولیت برگزاری این جشنواره را عهده دار است و همگی از نخبگان و بزرگان هستند که هر یک در بخشی از موسیقی صاحب نام و خبره هستند اما شورای اصلی  برای جشنواره سرود‌های انقلابی  ما مردم عزیزمان هستند آثار ارسالی به جشنواره را مورد ارزیابی و قضاوت مردمی قرار داده و آثار منتخب را برای حضور در بخش نهایی معرفی می کنند.

دبیر چهارمین جشنواره سرود‌های حماسی و آوا‌های انقلابی با اشاره به زمان برگزاری جشنوراه گفت: زمان اخذ آرای مردمی طبق فراخوان از ۵ آذرماه تا ۵ دی ماه  خواهد بود و  برابر پیش بینی‌های ستاد برگزاری جشنواره سرود‌های حماسی و آوا‌های انقلابی بسیج در دهه سوم دی ماه به میزبانی استان لرستان برگزار می شود.

وی گفت: تا امروز ما در این جشنواره در حدود ۴۰۰ سرود دریافت کرده ایم که بیش از نیمی از آن‌ها حرفه‌ای تولید شده اند و این برای ما شگفت انگیز است. این سرود‌ها در سایت آوای بیداری بارگذاری شده است. با اینکه بیش از ۴۰ سال است که در حوزه موسیقی فعال هستم، اما این جشنواره و این حضور پر شور و موثر مردمی مرا به وجد آورده و مایه مباهات و فخر است.

این خواننده در ارتباط با موضوعات جشنواره گفت: در فراخوان موضوعاتی مشخص شده است که هنرمندان نیز بر اساس همین موضوعات تولیدات خود را برای حضور در جشنواره ارائه کرده اند.

جم گفت:تلاش کرده ایم تمرکز بر سرود باشد و ما مطمئن هستیم که جوانان و نوجوانان ما که امروز به واسطه این جشنواره شناسایی می‌شوند در آینده استعداد‌ها و هنرمندان نمونه دوران خود و افتخار بسیج هنرمندان هستند.

وی گفت: از تمامی سازمان‌های استانی و هنرمندان فعال در عرصه سرود و موسیقی به ویژه اساتید محترم تقاضا داریم که حمایت کنند تا در سال‌های آینده بتوانیم این جشنواره را در سطح بین المللی برگزار کنیم و بتوانیم سرود را که در این سال‌ها کمرنگ شده بود در جایگاه اصلی و رفیع خود برسانیم.

جم بیان کرد:ما در این مسیر خطیر به حضور و حمایت مردم به عنوان سرمایه اصلی نیازمندیم و از مردم می‌خواهیم که با ارائه نظرات خود به دبیرخانه جشنواره در ارتقاء کیفی جشنواره نقش ایفا کرده و با حضورشان در این جشنواره جامعه را به سمت و سویی ببرند که ما به سرود و موسیقی ایرانی در سطح جهان افتخار کنیم.

گفتنی است؛چهارمین جشنواره سرود‌های حماسی و آواهای انقلابی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دی ماه امسال برگزار می شود.