کتاب‌های درسی تا ۱۴۰۰ تغییر نمی‌یابد

سعید بدیعی اظهار داشت: امسال آخرین سال تغییر کتاب درسی بود و بر اساس برنامه ریزی ها، تا سال ۱۴۰۰ تغییر کلی در کتاب‌های درسی نخواهیم داشت البته تغییر جزئی بر اساس نیاز محتمل است.
وی خاطرنشان کرد: باید در مدت ۶ سال، کتاب درسی در ۱۲ پایه تغییر می‌یافت و به طور مثال در پایه یازدهم و دوازدهم، بیش از ۶۰ عنوان جدید تالیف شده است که تلاش داشته ایم تا در تهیه کتاب ها، از همکاران در استان‌ها بهره ببریم و در این باره کار بررسی محتوای کتاب‌ها به استان‌ها واگذار شد.
قائم مقام دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش افزود: طبق برنامه باید ۱۰ تا ۲۰ درصد از تالیفات کتاب‌های درسی به صورت غیر متمرکز انجام می‌شود به طور مثال در تالیف کتاب جغرافیا پایه سوم متوسطه، استان‌ها مشارکت دارند و بر اساس شرایط مناطق محتوا تهیه می‌شود و کتاب‌های پیش دبستانی‌ها هم مطابق نیاز مناطق تالیف می‌شود.
بدیعی گفت: کتاب‌های درسی رشته‌های فنی و حرفه‌ای دوره متوسطه دوم هم بر اساس نیاز استان ها، متنوع است و بخشی از تالیف محتوا‌ها به استان‌ها واگذار شده است.

* مشکلی در چاپ کتاب درسی وجود ندارد
بدیعی با بیان اینکه در چند سال گذشته، کتاب درسی، پیش از آغاز سال تحصیلی آماده و توزیع شده و کمبود و مشکلی در تهیه کتاب ایجاد نشده است اظهار داشت: اکنون ۲ چاپخانه خیلی بزرگ، کار چاپ کتاب‌های درسی را انجام می‌دهد و چاپ کتاب‌ها در چند سال آتی هم با همین روش ادامه می‌یابد، اما نیاز است در شیوه‌های تهیه محتوای درسی تغییراتی اتفاق افتد.
وی تصریح کرد:سالانه ۱۲۰ میلیون جلد کتاب درسی در سطح کشور چاپ می‌شود که این رقم بالایی است بنابراین باید از شیوه دیگری برای در اختیار قرار دادن محتوای درسی به معلمان بهره گرفت تا از حجم فیزیکی کتاب کاسته شده و در مصرف کاغذ صرفه جویی شود.
قائم مقام دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: باید از حجم فیزیکی کتاب‌ها کاسته شده و محتوا‌ها به صورت الکترونیکی به معلمان داده شود.

* توجه به حوزه پژوهش
بدیعی در بخش دیگر سخنان خود در باره اقدامات حوزه پژوهش اظهار داشت: در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اقداماتی برای توسعه پژوهش در میان معلمان و دانش آموزان در دستور کار است.
وی تصریح کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، زیر نظام پژوهش و تحقیق از اهمیت بالایی برخوردار است و اعتبار پژوهشی استان‌ها هم امسال نسبت به سال‌های قبل، زودتر ابلاغ شده است.
وی افزود: خراسان شمالی از استان‌های است که در سال قبل تمام اعتبار پژوهشی را جذب کرده است.
قائم مقام دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در باره تجاری سازی طرح‌های پژوهشی گفت: در رشته‌های فنی و مهندسی یا علوم پایه برخی پژوهش‌ها می‌تواند تبدیل به ابزار شده و مورد استفاده قرار گیرد و در چند سال گذشته با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پروژه‌های زیادی از آموزش و پرورش تبدیل به ابزار شده است.