کیوان پهلوان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره این کتاب اظهار کرد: دانشنامه آیین پیوند در سرزمین نوروز» در ادامه کتاب سه جلدی من با عنوان «فرهنگ آیین پیوند در جهان ایرانی» است و در آن تمامی آیین‌ها و آداب و رسوم مراسم عروسی و ازدواج اعم از بازی‌ها، ترانه‌ها، باورها، نمایش‌ها و... ثبت شود.

وی افزود: ثبت فرهنگ عروسی در سرزمین نوروز در دوران کنونی که تمامی مراسم به سبک و شیوه قدیمی در حال فراموشی است، کمک شایانی به آگاهی ایرانیان و دوست‌داران فرهنگ ایران زمین و سرزمین نوروز می‌کند و هویت فرهنگی این مرز و بوم را با دامنه و وسعت بیشتری به جهانیان می‌شناساند.

پهلوان ادامه داد: این دانشنامه می‌تواند فعالیت آغازینی برای آیین پیوند باشد و از همین جا از همه پژوهشگران و اندیشمندان سرزمین نوروز درخواست می‌کنم تا با جلدهای بعدی این مجموعه را غنا بخشند. مردم سرزمین نوروز باید هرچه بیشتر تمامی اشتراکات زیست بومی، فرهنگی و اجتماعی خود را برای بهتر زیستن و کنار هم بودن بیاموزند و فقط به پیوند بیندیشند نه جدایی. پیوند را با شناخت فرهنگ‌های مشترک می‌توان تحکیم کرد.

این پژوهشگر فرهنگ عامه همچنین درباره تعریف خود از سرزمین نوروز نیز اشاره کرد: نوروز می‌تواند تمامی مردم کشورهایی را که در چارچوب ایران زمین تاریخی وجود دارند با هم پیوند دهد. نوروز فصل مشترک و پیوند دهنده همه مردم ایران زمین است. اتحادیه فرهنگی و اقتصادی مشترکی به نام نوروز می‌تواند جوابگوی این سرزمین زیبا و سحرانگیز باشد.

«دانشنامه آیین پیوند در سرزمین نوروز» نوشته کیوان پهلوان با شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه، ۹۳۶ صفحه و بهای ۱۱۵ هزار تومان از سوی نشر آرون در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

کیوان پهلوان، پژوهشگر، مولف و مورخ دارای مدرک و دکترای فولکلورشناسی است. از دیگر کتاب‌های منتشر شده او می‌توان به ترجمه کتاب‌های «عشایر جنوب»  نوشته میخائیل‌سرگی‌یویچ ایوانوف و «آن هنگام که دایره‌نوازان زن بودند: سرگذشت معنوی ریتم» نوشته لین ردموند، «فرهنگ عامه الاشت»، «رضا شاه از الشتر تا آلاشت؛ نیای لر رضاشاه»، «فرهنگ تعزیه در جهان ایرانی» در ۱۷ مجلد، «موسیقی و ذکر در تمدن ایران زمین» و مجموعه «فرهنگ گفتاری در موسیقی ایران» اشاره کرد.