کار جلوه‌های ویژه «قطار آنشب» به کجا رسید؟

بابک میرفرحناک مدیر جلوه‌های ویژه بصری فیلم سینمایی «قطار آن شب» درباره آخرین وضعیت ساخت این بخش از فیلم، به خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: حدود هشتاد درصد از کار پیش رفته و اکنون در بخش خروجی کار هستیم و پس از آن اتانولاژ آغاز می‌شود. با یک تیم سه نفره کار را پیش می‌بردیم که به خاطر حجم بالا و کمبود وقت دونفر دیگر را هم اضافه کردیم.

وی افزود: یکسری حساسیت‌ها روی بخش قطار این فیلم وجود دارد که آیتم مهمی محسوب می‌شود و نیاز به تمرکز بالایی دارد. سعی داریم به بهترین نحو آن را انجام دهیم.

میر فرحناک در خصوص ویژگی‌های این فیلم نسبت به دیگر کار‌هایی که انجام داده، بیان کرد: اول حجم کار و بعد نوع فرم و محتوا «قطار آنشب» را متمایز کرد. سعی کردیم با کارگردان به یک نقطه و هدف مشترک برسیم؛ مسئله‌ای که در سینمای ایران به شدت کمرنگ شده است.

وی با اشاره به وضعیت فضای فعالیت هنرمندان در حوزه جلوه‌های ویژه بیان کرد: ما جزو عواملی محسوب می‌شویم که کنار هستیم و کم دیده می‌شویم. دلیل آن ضعیف بودن صنعت سینمای ایران و دوری و عدم ریسک پذیری تهیه کنندگان برای ورود به این حوزه به خاطر شرایط مالی است.

این مدیر جلوه‌های ویژه اضافه کرد: برخی مواقع بخش‌ دولتی برای تولید آثارشان به این حوزه وارد می‌شوند؛ اما متاسفانه بخش خصوصی که در دنیا مهمترین بخش صنعت سینما محسوب می‌شود، در ایران تمایلی نشان نمی‌دهد.

میرفرحناک تصریح کرد: از سویی کارگردان‌های ایرانی درباره جلوه‌های ویژه به نوع نگاه و پیشنهاد‌های ما اعتمادی ندارند و بیشتر دنبال کپی برداری و سنتی کار کردن هستند. البته به شخصه نقدی به این گروه از کارگردان‌ها ندارم، اما حاضر نیستند به روز شوند و از افکار قدیمی دست بردارند.

گفتنی است؛ میرفرحناک پیش از این کار جلوه ویژه فیلم‌های سینمایی جامه دران، قلاده‌های طلا، گلوگاه، گام‌های شیدایی و سریال‌های تعبیر وارونه یک رویا، نوشدارو و ... را انجام داده است. او در قطار آنشب مدیر جلوه‌های ویژه بصری است و علی جوکار نراقی و حسین محمدیان به عنوان دستیار با او همکاری می‌کنند. فیلم سینمایی " قطار آنشب " به کارگردانی حمیدرضا قطبی و تهیه کنندگی بهروز رشاد است.