ماجرای گرفتاری ۲ خلبان در «ایستگاه ابری»

علیرضا کلاهچیان نویسنده و کارگردان نمایش «ایستگاه ابری» که به تازگی اجرای عمومی خود را آغاز کرده است، گفت: این نمایش از ۲۷ آذرماه اجرای خود را در پلاتو اجرای مجموعه تئاتر شهر آغاز کرده است و تا ۱۴ دی ماه روی صحنه خواهد بود. متن «ایستگاه ابری» را سال‌ها قبل نوشتم که آن زمان در جشنواره تئاتر دانشگاهی نیز جزو متون برگزیده شد و در حال حاضر با تغییر نام و تغییراتی در متن اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: «ایستگاه پایانی» پیش از این «پرواز برفراز ابرهای تاریک» نام داشت که در بازنویسی مجدد نامش تغییر کرد. من احساس کردم این اثر نمایشی هنوز هم حرف‌هایی برای گفتن دارد و می‌توان مجددا آن را اجرا کرد چون این نمایشنامه موضوعی در ارتباط با جنگ دارد و مساله جنگ نیز هیچگاه کهنه نمی‌شود و همچنان هم وجود دارد.

کلاهچیان درباره داستان نمایش توضیح داد: «ایستگاه ابری» داستان ۲ خلبان را که یکی از آن‌ها خلبان جنگی و دیگری خلبان پستی است، روایت می‌کند که در یک جا گرفتار شده‌اند. این گرفتاری باعث می‌شود که به شناخت بیشتری از موقعیت و شخصیت این ۲ خلبان برسیم. در نمایش از مکان و زمان خاصی صحبت نمی‌شود و به‌صورت کلی به مباحثی می‌پردازیم که مقید به زمان و مکان مشخصی نیست.

وی درباره شیوه اجرایی نمایش بیان کرد: «ایستگاه ابری» اثری کمدی فانتزی است که درونمایه تلخی نیز دارد. من از سال‌ها قبل به دنبال این ایده بودم که آیا می‌توان نمایشنامه ای نوشت که مجموعه ای از موتیف‌ها باشد. ساختار این نمایشنامه نیز به همین شکل طراحی شده است؛ اثری تکه‌تکه و مبتنی برتکرار و اپیزودیک که در نهایت یک ساختار دورانی را شکل می‌دهد. در شکل اجرایی نیز این ایده را کامل کردیم و اثر تبدیل به مجموعه ای از ایده ها و موتیف‌ها شده است که داستان کلی را می‌سازند.

این کارگردان تئاتر در پایان صحبت‌هایش اظهار کرد: در طراحی و فضاسازی نمایش با بهره‌گیری از نورپردازی، طراحی گریم و لباس بر فانتزی کار افزوده و تلاش کرده‌ایم ایده دورانی و تکه‌تکه بودن را با نمایش المان‌های مختلف و طراحی لباس و گریم بیشتر به مخاطبان القا کنیم.

وحید آقاپور و مهدی حاجیان بازیگران نمایش «ایستگاه ابری» هستند که تا ۱۴ دی ماه هر روز ساعت ۱۸:۳۰ در پلاتو اجرای تئاترشهر روی صحنه می‌رود.