با معروفترین زوج‌های هنری موسیقی ایران آشنا شوید/تصاویر

جهان هنر پر از چالش ها و اختلاف نظرهاست اما باز هم در همین دنیا با وجود اختلاف نظرها، زوج‌های هنری شکل می‌گیرند که فارغ از بسامدهای موجود، به آن چه در سر می‌پرورانند، رنگ می‌دهند.

این ترکیب‌های دو نفره را در دنیای موسیقی در قالب آهنگ ساز-خواننده، ترانه سرا- خواننده و گاه کارگردان-خواننده می‌توان دید که همکاری جان ویلیامز آهنگ ساز با استیون اسپیلبرگ کارگردان، یکی از شاخص‌ترین نمونه‌های آن است. مطلب پیش رو، سرکی در دنیای موسیقی کشورمان و شناخت این زوج‌های موسیقایی است.

همایون شجریان و سهراب پور ناظری

خوش‌نام‌های جوان

زوج‌های هنری در موسیقی ایران را بشناسید

همکاری همایون شجریان و سهراب پورناظری را می‌توان به سال‌های دور در کنسرت استاد شجریان ربط داد اما همکاری رسمی این دو با آلبوم «آرایش غلیظ» در سال 93 شروع شد و یک سال بعد با آلبوم «خداوندان اسرار»، در سال 95 با «رگ خواب» و در سال 97 با آلبوم «ایران من» ادامه پیدا کرد. هرچند برخی معتقدند همایون43 ساله پس از همکاری با سهراب35 ساله از راه اصلی خود یعنی موسیقی و آواز ایرانی دور ماند اما همکاری این دو جوان که هردو برخاسته از خانواده‌های سرشناس موسیقی و آواز سنتی ایران هستند، ادامه یافت و به کنسرت نمایش«سی» رسید و هنوز هم ادامه‎ دارد.

محسن چاوشی و حسین صفا

ترکیب خش‌دار معترض

زوج‌های هنری در موسیقی ایران را بشناسید

ترانه بیشتر آثار چاوشی در سال‌های گذشته و تمام ترانه‌های آلبوم«ابراهیم» از شاعری به نام «حسین صفا» است. شاعر 38 ساله‌ای که انگار ترانه‌هایش حرفِ دلِ سخت‌پسند چاوشی در این روزهاست. صفا که کارش را با دفتر شعر «کنار پله تاریک و چند غزل برای زنم» در سال 88 شروع کرد، اینک صاحب حدود نیمی از 93 قطعه آلبوم های رسمی چاوشی یعنی 42 قطعه است. هرچند که همکاری او و چاوشی سیزده ساله‌ است و به دومین آلبوم غیر رسمی این خواننده یعنی «خودکشی ممنوع» برمی‌گردد. به نظر می‌آید با روند اجتماعی اعتراضی که محسن چاوشی برای موسیقی خود انتخاب کرده است هنوز هم باید شاهد همکاری این ترانه‌سرا و خواننده با همدیگر باشیم.

بنیامین و فرید احمدی

گرمابه و گلستانی‌ها

زوج‌های هنری در موسیقی ایران را بشناسید

همکاری بنیامین بهادری و فرید احمدی به عنوان زوج خواننده-ترانه سرا از آن نوع بی‌چون و چراست. احمدی ترانه سرای همه 55 قطعه پنج آلبوم بنیامین در طول فعالیتش در دنیای موسیقی از سال 85 است. ترانه‌های این شاعر را که در کتابی به نام «تنها شدم وای» منتشر شده است، خواننده‌های معروف دیگری مانند ناصر عبداللهی، محمد نوری، فریدون آسرایی و امین رستمی نیز خوانده‌اند. در ثابت قدم بودن بنیامین بهادری برای ادامه سبک خاص خود در موسیقی همین بس که او آهنگ ساز تمام کارهای خود است و برای تنظیم آلبوم‌های خود هم تنها به سه نفر یعنی نیما وارسته، محمدموجرلو و پیام شمس تکیه کرده است.

احسان خواجه امیری و 3 ترانه‌سرا

انتخاب های موفق

 

زوج‌های هنری در موسیقی ایران را بشناسید

دوره طلایی احسان خواجه امیری را می‌توان متعلق به زمان همکاری این خواننده با دکتر افشین یداللهی به عنوان ترانه‌سرا دانست. او با ترانه‌ای از همین ترانه‌سرا یعنی«غریبانه» که بیشتر به نام «هرچی آرزوی خوبه» در میان مردم شناخته می‌شود، در سال 83 به شهرت رسید و 24 قطعه دیگر از هشت آلبوم وی که برخی از آن‌ها مانند«برای آخرین بار» هنوز جزو قطعه‌های محبوب مردم است، سروده مرحوم یداللهی است. شانس احسان خواجه امیری در انتخاب ترانه‌سرا به این جا ختم نمی‌شود. او چند قطعه از بهترین آثار خود مانند«سلام آخر» را با ترانه اهورا ایمان به سرانجام رساند. روزبه بمانی، تازه‌ترین ترانه‌سرای کارهای اوست به طوری که ترانه25 قطعه سه آلبوم اخیرش از اوست.