ترفند جدید صداوسیما برای پرکردن آنتن/ تغییرنام سریال های تکراری!

این شب‌ها قسمت‌هایی از سریال پیش‌تر پخش شده «معمای شاه» از شبکه اول در حال پخش است؛ سریالی که تنها نوآوری در بازپخش آن نام‌گذاری متفاوت «فوق سری» برای آن است. «معمای شاه» را محمدرضا ورزی کارگردانی کرده و علی لدنی تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشته است.

۱۰ قسمتی که این شب‌ها از این سریال انتخاب شده و با عنوان «فوق سری» روی آنتن رفته است، به موضوع قیام مردم بر ضد رژیم شاه به رهبری امام خمینی(ره) و گسترش آن در کل کشور می‌پردازد. این قسمت‌ها همچنین فرار شاه در ۲۶ دی ۱۳۵۷ و توطئه آمریکا و انگلیس برای سرکوب قیام مردمی و در نهایت پیروزی انقلاب اسلای و سرنگونی رژیم شاهنشاهی را روایت می‌کند.

درآوردن تله فیلم‌های مختلف از سریال‌های تلویزیونی مثل «مختارنامه»، «معصومیت از دست رفته» و... و بازپخش آن با عناوین متفاوت البته اتفاقی پیش‌تر تجربه شده از سوی تلویزیون بوده است اما پخش مینی سریال «فوق سری» را می‌توان ابداع تازه سیما در بازپخش قسمت‌های تکراری یک سریال قدیمی با عنوانی جدید محسوب کرد.

این کار پیش از این برای مینی‌سریال‌های جدید و هنوز پخش نشده انجام می‌شد؛ به طور مثال سال گذشته در ایام دهه فجر، ۱۰ قسمت از سریال  ۲۷ قسمتی «ایراندخت» ساخته محمدرضا ورزی با نام «ستارخان» روی آنتن شبکه یک رفت و امسال نیز قرار است در این ایام ۱۰ قسمت از سریال در حال ساخت «نفوذ» ساخته جواد شمقدری با نام «خط تماس» به پخش برسد.

شاید نفس استخراج مینی سریال ۱۰ قسمتی از یک پروژه طولانی در دست تولید که صداوسیما می‌خواهد در زمان‌های مختلف از آن بهره‌برداری کند اتفاق چندان عجیبی نباشد اما بیرون کشیدن قسمت‌هایی از یک سریال قدیمی و تکراری و نامگذاری جدید بر آن، به نظر می‌رسد صرفا راه حلی برای پرکردن آنتن با سریال‌های «به‌ظاهر تازه» است! به ویژه اینکه سریال مانند «معمای شاه» در زمان پخش با نقدها و واکنش‌های منفی زیادی همراه بود و شاید قرار بوده این تغییر نام، جلوی تکرار و یادآوری این واکنش‌ها را بگیرد!

اما نکته جالب‌تر اینکه علاوه‌بر مدیران سیما، علی‌الظاهر عوامل تولید این سریال هم مخالفتی با عرضه بریده‌ای از اثر خود تحت عنوانی تازه نداشته‌اند.

محمدرضا ورزی کارگردان سریال «معمای شاه» درباره این اقدام توضیح داد: این پیشنهاد از طرف خود گروه تامین برنامه شبکه یک مطرح و با نظر ما انجام شد و فصلی از سریال «معمای شاه» که به ماموریت ژنرال هایزر در این سریال می‌پردازد  انتخاب شد و به همین دلیل هم قرار شد با نام «ماموریت فوق سری» روی آنتن برود.

وی اضافه کرد: از طرف تامین برنامه شبکه یک این سریال مونتاژ شد و آن‌ها اسم‌هایی را هم مطرح کردند که من بر آن‌ها صحه گذاشتم. با این حال من فکر می‌کنم اصل این اتفاق اتفاق بدی نیست چون برای سریال‌های «مختارنامه» و «هزار دستان» هم پیش‌تر چنین اقداماتی انجام شده است.

فارغ از این موضع اما باید دید مخاطبان تلویزیون چقدر با بازپخش بریده یک سریال تکراری آن هم در بهترین ساعت پخش موافق هستند؟ تایم طلایی شبکه سراسری سیما چرا باید به پخش مجموعه‌ای اختصاص پیدا کند که تنها نوآوری در فرآیند تولید آن تدوین متفاوت و نام‌گذاری تازه بوده است؟