آخرین خبر از اجراهای خوانندگان مشهور در جشنواره موسیقی فجر/ از بهنام بانی تا ماکان بند

قرار است سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر از چهارشنبه، ۲۴ بهمن‌ماه همزمان در ۷ سالن کنسرت و یک سالن نمایش فیلم کار خود را آغاز کند و اجراها و اکران‌های آن تا ۲۹ بهمن (به مدت ۶ روز) ادامه داشته باشد. این اولین دوره‌ای است که جشنواره موسیقی فجر بر اساس آیین‌نامه تدوین شده برگزار می‌شود.

 در میان حاضران امسال جشنواره موسیقی فجر ارکستر ملی ایران، ارکستر سمفونیک تهران (به عنوان دو ارکستر دولتی ایران)، ارکستر مجلسی ایران، ارکستر آیسو، بهنام بانی، امیرعباس گلاب، علیرضا طلیسچی، گروه پازل و گروه ماکان سال گذشته نیز در این رویداد حاضر بودند.

گرانی و نوسانات ارزی در چند ماه گذشته، تامین ارز را برای حضور گروه‌های خارجی در ایران به یکی از مشکلات جشنواره تبدیل کرد با این حال و با وجود اینکه تعداد اجراهای بین‌الملل نسبت به دوره گذشته به شکل محسوسی کاهش پیدا کرده است، پنج خانه از جدول سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر به هنرمندان خارج از کشور اختصاص دارد؛ هنرمندانی از کشورهای اسلوونی، دانمارک، ایرلند، آذربایجان و ازبکستان.

شرکت‌کننده‌های بخش بین‌الملل سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر از کشورهای اسلوونی، دانمارک و ایرلند هنرمندان موسیقی کلاسیک هستند که گویا قرار است با توجه به تم جشنواره امسال (اجرای آهنگسازان ایرانی) از آثار آهنگسازان ایرانی هم بنوازند. یک گروه هم از آذربایجان موسیقی موغام اجرا می‌کند.

همچنین اجراهایی برای هنرستان موسیقی پسران، هنرستان موسیقی دختران، دانشگاه تهران و دانشگاه هنر با محتوای سنتی و کلاسیک در نظر گرفته شده است؛ از طرفی برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان هم در این جشنواره روی صحنه می‌روند.

شش اجرا در این جدول به تک‌نوازی پیانو اختصاص دارد؛ همچنین جدول جشنواره موسیقی فجر در حالی منتشر شده است که اجرای ویژه بانوان هیچکدام از خانه‌های این جدول را پر نکرده است.

یکی از بخش‌های قابل توجه سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر اضافه شدن بخش فیلم به این رویداد است که علاقه‌مندان می‌توانند در روزهای برگزاری این رویداد به تماشای مستندهای حوزه موسیقی بنشینند. این مستندها در دو سانس ۱۶:۳۰ و ۱۸:۳۰ در سالن سیف‌الله داد خانه سینما اکران می‌شود.