کدام فیلم ها در روز اول جشنواره اکران می شوند؟ /تصاویر

پس از ماه‌ها تلاش برای تولید و تهیه آثار سینمایی و سعی سازندگان آثار برای حضور در مهمترین رویداد سینمایی کشور امروز چهارشنبه مصادف با دهم بهمن ماه ۹۷ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر آغاز به کار خواهد کرد.

نخستین روز از جشنواره فیلم فجر با اکران چهار فیلم از چهار نسل متفاوت از کارگردانان سینمای ایران همراه خواهد بود. از جمله نکات مهم جشنواره در روز اول می‌توان به اکران فیلم جدید بهرام توکلی به عنوان نخستین فیلم در بخش سودای سیمرغ اشاره کرد.

معکوس ساخته پولاد کیمیایی، سال دوم دانشکده من به کارگردانی رسول صدر عاملی، غلامرضا تختی اثری از بهرام توکلی و خانه ای برای تو به کارگردانی مهدی بخشی مقدم آثاری هستند که در روز اول جشنواره در پردیس سینمایی ملت موسوم به کاخ رسانه رونمایی می‌شوند.

 

غلامرضا تختی مهمترین فیلم روز اول جشنواره فیلم فجر/معکوس پولاد کیمیایی به وقت نیمه شب/////////////////////چهارشنبه

خانه‌ای برای تو

خانه‌ای برای تو عنوان مستندی از مهدی بخشی‌مقدم به تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی است که در مرکز مستند سوره حوزه هنری تولید شده و به طور رسمی با اکران در نخستین سانس جشنواره فیلم فجر را افتتاح خواهد کرد.

داستان این مستند ۷۳ دقیقه ای به داوود جوان ۳۰ ساله‌ای گیلانی مرتبط می‌شود که، کمتر از یک سال از ازدواجش می‌گذرد و او در شغلش نیز دچار ورشکستگی می‌شود و در این میان متوجه می‌شود که به سرطان پیشرفته‌ای دچار شده است. او در این شرایط برای زندگی‌اش تصمیمات جدیدی می‌گیرد.

//////////////////

غلامرضا تختی

بهرام توکلی نویسنده و کارگردان سینما که سال گذشته تجربه دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را به خاطر کارگردانی فیلم تحسین شده "تنگه ابوقریب" به همراه خود دارد امسال با فیلمی کاملاً متفاوت و به نوعی اتوبیوگرافی ورزشی وارد جشنواره شده و دومین فیلم روز نخست جشنواره فیلم فجر را به نام خود زده است.

در حالی که با جدا شدن امیر جدیدی همه از توقف پروژه جهان پهلوان تختی ساخته بهرام توکلی خبر می‌دادند اما توکلی در سکوت خبری فاز سوم مربوط به مسابقات تختی در المپیک را پایان رساند و اثر را به جشنواره فیلم فجر فرستاد. این فیلم با رای هیات انتخاب در بخش سودای سیمرغ جشنواره جای گرفت.

بازیگر نقش تختی از لحاظ ظاهری بسیار شبیه غلامرضا تختی بوده و همچنین خود در رشته کشتی فعالیت داشته است.

ماهور الوند، حمیدرضا آذرنگ، ستاره پسیانی، آتیلا پسیانی، پریوش نظریه، مجتبی پیرزاده، بانیپال شومون، معصومه قاسمی‌پور، علیرضا گودرزی و بهنوش طباطبایی از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

توکلی که سال گذشته تجربه بسیار موفق تنگه ابوقریب را پشت سر گذاشته حال بار دیگر در کنار سعید ملکان به سراغ سوژه ای جذاب رفته اند. "زندگی جهان پهلوان تختی" تازه‌ترین تجربه همکاری سعید ملکان و بهرام توکلی است. نگارش فیلمنامه این فیلم سینمایی چهارماه پیش به اتمام رسیده و جهت دریافت پروانه ساخت به وزارت ارشاد ارائه شده است.

بازگشت رسول صدرعاملی به فجر بعد از ۸ سال/سال دوم دانشکده من روایتی از دغدغه‌های جوانی///////////////جمعه

سال دوم دانشکده من

رسول صدرعاملی کارگردان با سابقه و صاحب سبک سینمای ایران امسال بار دیگر حضور در جشنواره فیلم فجر را تجربه می‌کند. وی بعد از دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر برای فیلم "من ترانه 15 سال دارم" حال بار دیگر خودش را در رقابتی سخت قرار داده است.

سال دوم دانشکده من تازه‌ترین فیلم رسول صدرعاملی در مقام کارگردان بعد از ۹ سال پس از ساخت فیلم در انتظار معجزه است. این فیلم بر اساس فیلمنامه ای از پرویز شهبازی است و از ۹۰۰ نفر تست گرفته شد که در نهایت ۲۲ نفر بازیگر و ۲ چهره جدید به سینما معرفی شدند. این فیلم سومین فیلم از نخستین روز جشنواره فیلم فجر است که در کاخ رسانه ها اکران می شود.

علی مصفا، بابک حمیدیان، ویشکا آسایش، پدرام شریفی، شیوا خسرومهر، شقایق فراهانی، نیلوفر خوش خلق، علیرضا استادی، مریم بوبانی و افشین هاشمی از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

فیلم سینمایی سال دوم دانشکده من با فراز و نشیب فراوانی به جشنواره سی و هفتم رسید. این فیلم سال گذشته نتوانست در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کند و به همین دلیل در صف اکران قرار گرفت و با توجه به عدم اکران در زمان مناسب بار دیگر راهی فجر شد.

نخستین حضور پولاد کیمیایی در جشنواره فیلم فجر در مقام کارگردان///////////////////////////یکشنبه

معکوس

فیلم سینمایی "معکوس" نخستین تجربه کارگردانی "پولاد کیمیایی" آخرین فیلمی است که در اولین روز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در کاخ رسانه ها برای اهالی رسانه و منتقدین اکران می‌شود.

"پولاد کیمیایی" بازیگر سینما و تلویزیون این روزها مراحل پس از تولید فیلم سینمایی "معکوس" نخستین تجربه کارگردانی خود را پشت سر می گذارد. وی که بعد از سالها حضور در سینما هنوز نتوانسته افتخاری از جشنواره فیلم فجر به دست آورد این بار می خواهد برای کسب سیمرغ در قامت کارگردان با سایر رقبا رو در رو شود.

البته کیمیایی تاکنون دو بار برای بازی در فیلم های "حکم" به کارگردانی "مسعود کیمیایی" و "گشت ارشاد" ساخته سعید سهیلی نامزد سیمرغ بلورین جشنواره شده اما هنوز نتوانسته به عنوان برگزیده جشنواره از سوی داوران معرفی شود.

ترکیب بازیگران فیلم معکوس ترکیب متنوع و جالب توجهی است. در این بازیگرانی از دو نسل متفاوت از سینما به ایفای نقش می پردازند که همین شاید عاملی برای جذابیت اثر باشد.

اکبر زنجابپور، بابک حمیدیان، شهرام حقیقت دوست، لیلا زارع و علیرضا کمالی نام بازیگرانی است که تاکنون از سوی گروه سازنده به عنوان هنرپیشگان اصلی معکوس معرفی شده است.