گرانی جنون آمیز و بی رویه کاغذ/ قیمت کاغذ سر به فلک کشید

کامران شرفشاهی مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر در خصوص کاهش عناوین کتاب گفت: یک سلسله عوامل متعدد در کاهش عناوین کتاب وجود دارد که قابل انکار نیست این موضوع از تورمی که گریبانگیر جامعه شده و قدرت خرید مخاطبان کتاب را کاهش داده است، آغاز می شود و به گرانی جنون آمیز و بی رویه کاغذ و ملزومات چاپ همچنین سیاست های دولت در زمینه  حمایت از ناشران و کتابفروشان باز می گردد.

وی افزود: در واقع سیاست‌های دولت در زمینه صنعت چاپ و نشر سبب شده تا روز به روز انگیزه و رغبت کار در این عرصه کاهش پیدا کند به گونه‌ای که هم اکنون بهای هر برگ کاغذ از مرز ۴۰۰ هزار تومان گذشت. دولت با آنکه کاغذ را در شمار کالا‌های اساسی قرار داده و وعده‌ کنترل قیمت آن را داده اما عملا نتوانسته است  هیچگونه نظارت و کنترلی در این زمینه داشته باشد و برای ناشران باتوجه به بازار راکد کتاب امید و توجیهی برای ادامه کار باقی نگذاشته است.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از ناشران عملا کار خود را متوقف کرده اند، بیان کرد: استمرار وضع موجود در صنعت نشر می‌تواند به تعطیلی بخش خصوصی در صنعت نشر ما ختم شود. شمارگان کتاب و آمار عناوین منتشر شده حکایت از این واقعیت تلخ دارد که دیگر از نشاط فرهنگی سابق در این عرصه خبری نیست و بخشی از کتاب‌های چاپ شده نیز ارزش علمی و فرهنگی قابل ملاحظه‌ای ندارند. در حال حاضر چاپ عناوین تازه بیشتر مختص ناشران دولتی یا موسساتی است که در زمینه انتشار کتاب‌های کمک درسی و پیش دانشگاهی فعالیت می‌کنند.