نمایش فیلمی در جشنواره فجر با اهتزاز پرچم شاهنشاهی!

محمدرضا باقری کارشناس رسانه و فعال فرهنگی حوزه سینما و تلویزیون درباره این دوره از جشنواره فیلم فجر و سیاست گذاری‌های سینما در دوره اخیر،گفت: پیام رئیس جمهور را در ایام برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر ببینید که نگاه امید و ترسیم اخلاق در خانواده را مدنظر دارند، اما فیلم‌های جشنواره محور دیگری را نشان می‌دهد. از اینجا معلوم می‌شود که برخی از این مسئولان سینمایی حتی حرف‌های رئیس جمهور را نیز قبول ندارند و ۱۸۰ درجه خلاف ایشان عمل می‌کنند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد یک هماهنگی نانوشته‌ای در فیلم‌های جشنواره امسال وجود دارد،گفت: تک خوانی زن در فیلم‌ها آنقدر تکرار شده، دیگر به شوخی گرفته شده است. به طور مثال فیلم رضا میرکریمی (قصر شیرین) تیتراژش را خانم سارنگ صیفی زاده خوانده و با افتخار هم در تیتراژ آورده می‌شود.

باقری با اشاره به اینکه آیا مسئله امروز جامعه ما تک خوانی زنان است، افزود: انگار گروهی در پشت داستان وجود دارد تا این مسئله و موضوعات کم ارزش این چنینی به دغدغه اصلی جامعه تبدیل شود. این نشان می‌دهد سینما در حال حاضر به دور از مردم حرکت می‌کند و به دنبال مسائل عامه مردم نیست که همین موضوع سبب شده تا مخاطبان سینما به دو درصد جامعه برسد و از سینما دور شوند.

وی ادامه داد:در حال حاضر که در نیمه‌های جشنواره هستیم ۱۲ فیلم از ۱۵ فیلم اکران شده،به تک خوانی زنان و ازدواج سفید و هم باشی پرداخته اند که بدون هیچ مشکل و به طور واضح قابل لمس است. این حجم قابل توجه از این مسائل در فیلم‌های جشنواره طبیعی به نظر نمی‌رسد. آیا در حال حاضر این موضوعات اولین مسئله جامعه ما به حساب می‌آید؟! در روز ۱۲ بهمن که سالروز ورود امام به کشور است اینجا فیلمی نمایش داده می‌شود که پرچم شاهنشاهی را با تشریفات بالا می‌برند.

باقری با بیان اینکه سیاست گذاری در تولید، خروجی فیلم‌ها را در جشنواره به همراه داشته است، بیان کرد: هیچ سالی در گذشته‌ اینگونه نبوده است که مسئول ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی دبیر جشنواره فجر هم باشد. فیلم هایی که این دوره ما شاهد آن هستیم محصول مدیریت آقای داروغه زاده است. ایشان خودشان پروانه ساخت می‌دهند، پروانه نمایش صادر می‌کنند، فیلم‌های جشنواره را گزینش می‌کنند و در آخر خودشان هم جایزه‌ها را تقسیم می‌کند. البته ایشان می‌گوید فیلمی مثل «بنفشه آفریقایی» برای سال ۹۵ است، ولی حتی با در نظر گرفتن این موضوعات هم باز ایشان باید پاسخگو عملکرد دو ساله خود باشند که درحال حاضر فیلم هایشان به پرده سینما رسیده است.