کوچ دست‌جمعی سیمرغ‌ها در شبی که ماه کامل شد

مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با معرفی برندگان بخش‌های مختلف برگزار شد و در پایان فیلم شبی که ماه کامل شد.

به کارگردانی نرگس آبیار با هفت عنوان برتر، بیشترین سیمرغ بلورین جشنواره را از آن خود کرد. در این مراسم که در برج میلاد با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی و جمعی از سینماگران و تعدادی از خانواده‌های شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم برگزار شد ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر در سخنانی به ارائه گزارشی از برگزاری این رویداد پرداخت. وی در ابتدا با گرامیداشت ایام مبارک دهه فجر و خیر مقدم به حاضران در مراسم گفت : آثار حاضر در این جشنواره گواه آن است که سطح کیفی فیلم‌های سینمایی این دوره نسبت به دوره‌های قبلی و نسبت به آثار سینمای ایران رشد قابل‌توجه و چشمگیری داشته است و این همان چیزی است که منتقدان و علاقه‌مندان به سینما پس از شروع نمایش فیلم‌ها می‌گفتند که سال، سال سختی برای داوران است و هرسال که سال سختی برای داوران باشد یعنی آثار ممتاز زیاد و آثار خوب فراوان است. داروغه‌زاده خاطرنشان کرد: تنوع آثار حاضر در جشنواره، تنوع ژانر تنوع موقعیت‌های خلق داستان، وسعت جغرافیای آثار به تمامی ایران و شاید از همه مهم‌تر توجه و تمرکز آثار ارزشمند سینمای ایران بر مفاهیم و موضوعات دارای اولویت، وحدت ملی و منافع ملی و خلق آثار مهم و ارزشمند، باورپذیر و مورد پسند علاقه‌مندان به سینما در این دوره قابل توجه بود. رضایت بالای تماشاگران و منتقدان از آثار این دوره جشنواره گواه صادقی بر این امر است که سینمای ایران در چهل‌سالگی انقلاب اسلامی به‌رغم تمایل و تلاش دشمنان برای ناامیدسازی هنرمندان، تلاش شایسته و درخور و افزون داشت، تا سهم خود را در جشن‌های چهل سالگی انقلاب به‌خوبی و بیش از پیش ادا کند که جشنواره فیلم فجر برای سینمای ایران فقط یک رویداد هنری نیست، بلکه بارزترین و باشکوه‌ترین جلوه اجتماعی ، مردمی و فرهنگی هنری جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی است.

وی افزود: نمایش همزمان گزیده‌ آثار جشنواره در همه استان‌ها و در سراسر کشور، شرایطی فراهم کرد تا به عدالت اجتماعی نزدیک شویم و جشنواره فیلم فجر، مردم سراسر ایران را در بر گیرد و همه آنان را در این رویداد در چهل سالگی انقلاب اسلامی شریک سازد. خدای بزرگ را شاکریم که سینمای ایران توانست سهمی قابل‌توجه از شادمانی جشن‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشته باشد.

معرفی برترین فیلم کوتاه و مستند

در ادامه برنامه با پخش کلیپی از نامزدهای بخش فیلم کوتاه سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه جشنواره به فیلم بچه‌خور به کارگردانی محمد کارت اهدا شد. در ادامه و پس از نمایش تیزر معرفی نامزدهای بهترین فیلم مستند، سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند این دوره از جشنواره به مستند«بهارستان؛ خانه ملت» به کارگردانی بابک بهداد اهدا شد. در بخش بعد نامزدهای بخش «نگاه نو» در قالب کلیپ معرفی شدند و پس از آن سیمرغ بهترین فیلم این بخش به همایون غنی‌زاده برای فیلم «مسخره‌باز» تعلق گرفت و غنی‌زاده هم یک مهاجر افغانستانی را برای قرائت متنی به نمایندگی روی سن فرستاد. 

تقدیر از ۲۳ آزاده دفاع مقدس

در بخش بعدی این مراسم پس از پخش بخش‌هایی از فیلم ۲۳ نفر، از آزادگان همان گروه ۲۳ نفر که در زمان جنگ اسیر بودند، قدردانی شد. در ادامه سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی و ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر برای تجلیل از آزادگان روی سن حاضر شدند و یک سیمرغ بلورین به صورت نمادین به این ۲۳ آزاده اهدا شد. مالک محمدی بازیگر نوجوان فیلم نیز این جایزه را به نمایندگی از عوامل فیلم دریافت کرد. در همین بخش سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی هم به مجتبی فرآورده و مهدی جعفری برای فیلم سینمایی «۲۳نفر» تعلق گرفت. مجتبی فرآورده در سخنان کوتاهی این سیمرغ زرین را به ۲۳ آزاده سوژه فیلمش تقدیم کرد و گفت: این سیمرغ را به کسانی که هشت‌سال وهفت ماه ۱۳روز اسارت را تحمل کردند تا ما در آرامش زندگی کنیم، اهدا می‌کنم.

پیام رئیس‌جمهور از زبان وزیر ارشاد    

در ادامه برنامه عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سخنرانی به پشت تریبون دعوت شد که ترجیح داد بخشی از پیام رئیس‌جمهور به جشنواره فیلم فجر که پیش‌تر در رسانه‌ها منعکس شده بود را قرائت کند.

اهدای جوایز بخش سودای سیمرغ

هیئت داوران در بخشی از بیانیه خود که پیش از اهداء جوایز قرائت شد آورده است: تنوع گونه‌ها و لحن‌ها و سبک‌های سینمایی از جمله موارد قابل توجه این دوره از جشنواره است، خوشبختانه فیلمسازان امسال قاب‌های قدیمی را شکسته‌اند و فضای سینما را تغییر داده‌اند. موقعیت‌شناسی سینماگران در درک روح زمانه و نیاز جامعه از نقاط مثبت این جشنواره است. هیئت داوران همچنین تصریح کردند: نزد هیئت داوران جز سنجه‌های داوری معیار دیگری وجود نداشت و همه سینماگران کشور فرزندان این آب و خاک هستند. 

برترین های جشنواره سی و هفتم

بهترین جلوه‌های ویژه میدانی؛ ایمان کریمان (ماجرای نیمروز؛ رد خون)

بهترین جلوه‌های ویژه بصری؛ جواد مطوری (مسخره‌باز)

بهترین چهره‌پردازی؛ ایمان امیدواری(شبی که ماه کامل شد)

بهترین طراحی صحنه؛ کیوان مقدم (غلامرضا تختی)

بهترین طراحی لباس؛ محمدرضا شجاعی (شبی که ماه کامل شد)

بهترین صدابرداری؛ ایرج شهزادی (متری شیش و نیم)    

بهترین صداگذاری؛ مهرشاد ملکوتی (ماجرای نیمروز؛ رد خون)

بهترین تدوین؛ بهرام دهقانی (متری شیش و نیم)

بهترین موسیقی متن؛ امین هنرمند (قصر شیرین)

بهترین فیلمبرداری؛ حمید خضوعی ابیانه (غلامرضا تختی)

بهترین نقش مکمل زن؛ فرشته صدرعرفایی (شبی که ماه کامل شد)

بهترین نقش مکمل مرد؛ علی نصریان (مسخره‌باز)

بهترین انیمیشن؛ آخرین داستان (اشکان رهگذر)

بهترین فیلم هنروتجربه؛ مسخره‌باز (همایون غنی‌زاده)

بهترین بازیگر نقش اول زن؛ الناز شاکردوست (شبی که ماه کامل شد)

بهترین بازیگر نقش اول مرد؛ هوتن شکیبا (شبی که ماه کامل شد)

بهترین فیلمنامه؛ محسن قرایی و محمد داوودی (قصر شیرین)

جایزه ویژه هیئت داوران؛ سرخ‌پوست (نیما جاویدی)

بهترین کارگردانی؛ نرگس آبیار (شبی که ماه کامل شد)

بهترین فیلم؛ شبی که ماه کامل شد (تهیه‌کننده محمدحسین قاسمی)

بهترین فیلم از نگاه تماشاگران؛ سیدجمال ساداتیان (متری شیش و نیم)