پاسخ به ابهامات فرآیند صدور پروانه ساخت

محمدرضا فرجی مدیرکل سینمای حرفه‌ای سازمان سینمایی درباره برگزاری جلسات شورای صدور پروانه ساخت گفت: همه جلسات شورای صدور پروانه ساخت در سال گذشته طبق روال در روزهای یکشنبه انجام شد به طوری که آخرین جلسه آن به نیمه دوم اسفند یعنی به تاریخ ۱۹ اسفند ماه ۹۷ بر می‌گردد اما ما در روز ۲۶ اسفند که دیگر اواخر سال می‌شد تشکیل جلسه ندادیم سپس تعطیلات نوروز ۹۸ آغاز شد و با توجه به اینکه اولین یکشنبه سال که زمان جلسه شورای صدور پروانه ساخت بود به تاریخ ۱۸ فروردین افتاده بود ما جلسه را تشکیل ندادیم.

وی در تشریح دلیل این تأخیر در برگزاری جلسات در سال جدید گفت: ما باید ابتدا فیلمنامه‌ها را بین اعضا توزیع می‌کردیم. به طور کل روال به این گونه است که ابتدا فیلمنامه بین اعضا توزیع می‌شود و سپس در جلسه هفته آینده شورا، فیلمنامه‌های خوانده شده، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیرکل سینمای حرفه‌ای سازمان سینمایی افزود: ممکن است برای مثال در جلسه‌ای ۵، ۶ فیلمنامه بررسی، ۲ فیلمنامه قبول و بقیه رد شوند و این یک امر بدیهی است. ما در طول سال گذشته جلسات مختلفی برگزار و درباره همه این موارد صحبت کردیم بنابراین نمی‌شود گفت که روند بررسی فیلمنامه‌ها ادامه‌دار و طولانی بوده است.

وی برهمین اساس درباره برخی اخبار غیررسمی مبنی‌بر معطل ماندن برخی فیلمسازان برای آغاز ساخت آثارشان به‌جهت تأخیر در صدور پروانه ساخت، تأکید کرد: ما هیچ فیلمنامه‌ای نداشتیم که پیش از ایام نوروز برای آن تشکیل پرونده داده باشیم و صاحبان آن تا به حال پاسخی دریافت نکرده باشند. یعنی این گونه نیست که صاحبان آثار به خاطر نوبت پروانه ساخت، سرمایه‌گذاران خود را از دست بدهند.

فرجی ادامه داد: تمام فیلمنامه‌هایی که تا بهمن ماه ثبت شده بودند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. مساله دیگر این است که وقتی فیلمنامه‌ای رد می‌شود فیلمساز باید فیلمنامه را بازنویسی کند و در نوبت مجدد بررسی قرار بگیرد البته برخی از فیلمسازان تصور می‌کنند که برای مثال از ۲ ماه پیش ثبت نام کرده‌اند، تقاضا داده‌اند و جوابی نگرفته‌اند در صورتی که ما جواب داده‌ایم و گفته‌ایم که فیلمنامه باید بازنویسی شود و دوباره در شورا مورد بررسی قرار بگیرد بنابراین طبیعی است در چنین مواقعی این آثار در نوبت جدید بررسی قرار بگیرند.

وی تأکید کرد: نمی‌شود فیلمسازان هر موقعی که مجدد فیلمنامه‌های خود را ارائه دادند آثارشان بدون نوبت بررسی شود چراکه در این صورت ترتیب نوبت دیگرانی که در انتظار هستند از بین برود.