همه چیز درمورد یازدهمین دوره حراج تهران

حراج تهران معتبرترین و بزرگ‌ترین حراج داخلی است که از خرداد سال ۹۱ آغاز شده و پس از فروش ۲۰۲ میلیونی در دوره نخست و همچنین رکورد ۳۴ میلیاردی در دوره دهم اکنون در آستانه برگزاری یازدهمین دوره قرار دارد.

در این دوره ۸۰ اثر از ۶۰ هنرمند مدرن و کلاسیک پس از دو روز نمایشگاه، با اجرای حسین پاکدل در هتل پارسیان آزادی چکش خواهد خورد.

نخستین اثر در کاتالوگ این دوره، تابلو نقاشی متعلق به جمشید سماواتیان در ابعاد ۱۲۰*۸۲ و با ترکیب مواد روی فیبر است که با قیمت اولیه ۳۰ میلیون تومان عرضه خواهد شد.

محمود زنگنه، ابراهیم فرجی، عبدالحسین محسنی کرمانشاهی و محسن سهیلی از هنرمندانی هستند که آثار آن‌ها با قیمت زیر ۱۰۰ میلیون تومان پایه گذاری شده است. همچن ین تابلو امامزاده جعفر اثر میشا شهبازیان نیز با قیمت اولیه ۴۰ میلیون تومان در حراج حضور دارد.

در حال حاضر یکی از آخرین آثار چهره برجسته هنر معاصر ایران، منیر فرمانفرمائیان با قیمت اولیه ۳ الی ۴ میلیارد تومان، گران‌ترین اثر این دوره است.

فرمانفرمائیان، بهجت صدر، آیدین آغداشلو، ژازه تباتبایی و محمود فرشچیان از چهره‌های شاخص نقاش هستند که در این دوره در دسته هنرمندان میلیاردی قرار گرفته و رقابت آثار آن‌ها از ۱ و نیم میلیارد آغاز می‌شود.

در بخش نقاشیخط باز هم نام رضا مافی با آثاری که ماحصل بازی حروف و خطوط است می درخشد و علاوه بر ارائه اثری با قیمت ۵۰۰ میلیون تومان، گران‌ترین کار نقاشیخط با قیمت اولیه بین ۱ میلیارد و ۲۰۰ تا یک میلیارد و ششصد میلیون تومان متعلق به این هنرمند فقید است. محمد احصایی هنرمند سرشناس و از سردمداران مکتب سقاخانه هم در بخش نقاشیخط با دو اثر که یکی از آن‌ها ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون پایه گذاری شده است، حضور دارد.

صداقت جباری و نصرالله افجه‌ای آثار نقاشیخط خود را با قیمت ۵۰۰ میلیون تومان عرضه کرده اند.

تابلو مسجد جامع اصفهان اثر حسنعلی وزیری با قیمت اولیه ۵۰۰ میلیون تومان و تک چهره حسین بهزاد از عباس کاتوزیان با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان از دیگر آثار مشهور این دوره است که روز جمعه چکش خواهد خورد.

بهار در کوهین حسین محجوبی، تابلویی از مجموعه تنه درخت‌های منوچهر نیازی و همچنین تصویری از طبیعت که توسط کیخسرو خروش ترسیم شده، از زیباترین آثار این دوره برای علاقه‌مندان نقاشی است.

همچنین در این دوره آثار فریده لاشایی، پروانه اعتمادی، لیلی متین دفتری و منصوره حسینی به عنوان بانوان هنرمند و نقاش با آثار دیگر هنرمندان برجسته رقابت خواهد کرد.

گفتنی است نمایشگاه یازدهمین حراج تهران روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه و مراسم چکش زنی آثار روز جمعه ۱۴ تیرماه در هتل پارسیان آزادی برگزار خواهد شد.