خانم بازیگر: «کار کثیف» تلنگری به مسئولان  است

فیلم سینمایی «کار کثیف» اثر خسرو معصومی درباره  جوانی تحصیلکرده است که پس از انتخاب کار خلاف عرف جامعه و غیرقانونی با مشکلاتی روبرو می شود و این روزها در حال اکران است؛ ما با الهام نامی بازیگر نقش اصلی زن این فیلم گفتگویی انجام دادیم که می خوانید.

 بازی در «کار کثیف» تجربه جدیدی در بازیگری شما محسوب می شود و چرا؟

اخبار فرهنگ و هنر _ بله، هر کاری از هر نوعی برای هر فردی یک تجربه است. اینکه این تجربه تا چه اندازه آموزنده، اثرگذار و یا موفق بوده بحث جدایی‌ است. اما در کل می‌توان گفت در عالم سینما‌‌(بازیگری) هر کار جدید برای بازیگر، دنیایی از تجربیات ناشناخته است و من همیشه سعی کرده‌ام در بازیگری به دنبال پیشنهادات سخت و عجیب بروم.

وجه تمایز این فیلم با دیگر آثار سینمایی چیست ؟

نویسنده یعنی محتوا، کارگردان یعنی فرم دادن بازیگران و عوامل پشت صحنه و داستانی که همه‌ عناصر را دور هم جمع کرده تا فیلم «کار کثیف» ساخته شود که مهم‌ترین وجه تمایز این فیلم با آثار دیگر است. نقش الهام، دختری که در وضعیت سخت و پر تنشی قرار گرفته و نظاره‌گر فروپاشی تمام اجزای زندگی‌اش از همسر و فرزند تا خانواده‌ پدری و کار، جغرافیا و هر چه که ساخته بوده، حالا طعم بحران غربت را نیز می‌چشد و نهایتا با آن تراژدی که در پایان فیلم شاهدش هستیم، روبرو می‌شود.

پرداختن به چنین سوژه هایی ریسک و لبه تیغ حرکت کردن است ، آیا جای چنین سوژه های ملتهب اما با رویکرد مثبت در سینما خالی نیست؟

تصور می‌کنم سینمای ما کم به موضوعاتی با این اوصاف نمی‌پردازد؛ سینمای ایران موج‌گراست. اتفاقا از جایی به بعد خیل زیادی از فیلم ها دچار وضعیت‌های تکرار‌شونده با مشخصات یکسان در طرح و ایده و داستان می‌شوند که این اصلا خوب نیست. مخاطب امروز تمام ژانرها را می‌خواهد. ما در سینمای خودمان انواع قابل توجهی از این ژانرها را نداریم و متاسفانه التهاب در سوژه‌های اجتماعی دراماتیک است اما اینکه جای این سوژه‌ها خالی باشد، من اینطور فکر نمی‌کنم.

استفاده از لوکیشن های بکر و دور از تهران چه فضایی برای فیلم و حتی بازی بازیگران رقم زده است؟

همه‌‌ لوکیشن‌ها در خدمت مضمون فیلم است. فصل سرد، جاده، برهوت، رنگ‌ها‌ی طبیعت، اینها حال و هوای شخصیت‌های اصلی و وضعیت‌های نمایشی را بیشتر و بهتر بیان می‌کند. ما بازیگران نیز از نظر حسی و عاطفی قطعا تحت‌تاثیر اتمسفر طبیعی و حاکم بوده‌ایم.

دشوارترین و پر چالش ترین بخش بازی شما در این فیلم چه بود؟

سکانس پایانی به دلیل خطر لو رفتن داستان غیرقابل تشریح است؛ اما از نظر حسی و تکنیکی فصل سختی بود.

آیا نباید بستر کار برای جوانان تحصیلکرده ما فراهم شود تا سمت چنین شغل هایی نروند؟

چرا صرفا برای تحصیلکردگان؟ کار و حمایت اقتصادی و اجتماعی وظیفه‌ اصلی و مهم تمامی دولت‌هاست. البته مسائل مربوط به اشتغال و جوانان در حال حاضر کلاف سر درگم و پیچیده‌ای شده است. در کشور ما فیلمسازان و هنرمندان پتانسیل حل و تحلیل آن را ندارند و من هم در جایگاه پاسخ به این پرسش نیستم چون مطالعات و تجربیاتم در حوزه دیگری‌است. «کار کثیف» باید تلنگری به  مسئولان و مردم باشد تا به فکر این موضوعات قبل از بروز چنین فجایعی باشند.

از جدیدترین فعالیت خود بگویید

در حال مطالعه و بررسی چند پروژه در سه مدیوم سینما، تئاتر و تلویزیون هستم. انشاءلله به زودی توافقاتی با همکاران محترم خواهم داشت.