6 فیلمی  که دیدنشان در بعضی کشور‌ها ممنوع است+ عکس

سانسور در صنعت سینما یک مسئله معمول است که در بسیاری از کشور‌ها اعمال می‌شود. این سانسور ممکن است حذف دیجیتالی چند شخصیت مثل فیلم تبدیل شوندگان و یا جدا کردن قسمت کامل یک فیلم باشد؛ اما گاهی اوقات ممنوعیت‌هایی در بعضی کشور‌ها اعمال می‌شود که غیر معمول و بی معنی است. در این بین کشور چین کارنامه بلند بالا‌تری در زمینه سانسور دارد. تصمیم داریم در ادامه نگاه نزدیک تری به تعدادی از این فیلم‌ها بیندازیم؛

۱) دزدان دریایی کارائیب: صندوقچه مرد مرده

1

بیش از یک دهه پیش، دیزنی فیلم «دزدان دریایی کارائیب: طلسم مروارید سیاه» را در سال ۲۰۰۳ منتشر کرد. دنباله این فیلم هم در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، اما به گفته گاردین، کشور چین تصمیم گرفت این فیلم را به دلیل به تصویر کشیدن آدمخوار‌ها ممنوع کند. بعد از اکران این فیلم یکی از منابع رسمی احساس کرد که این صحنه‌ها برای مخاطبان جوان مناسب نیست و به دلیل اینکه قسمت‌های مربوط به جزیره آدم خوار‌ها با داستان کلی فیلم ربط داشت و بریدن این قسمت‌ها امکان پذیر نبود، تصمیم گرفتند نمایش این فیلم را به کلی ممنوع کنند.

۲) منطقه ۹

2

این فیلم از پروژه‌هایی است که طی ده سال گذشته به بررسی موجودات بیگانه و روابط بین انسان و فضایی‌ها می‌پردازد. تماشای این فیلم سینمایی در کشور نیجریه به دلیل نژادپرستی و بیگانه ستیزی ممنوع شد. دولت کشور نیجریه اعلام کرده بود که شخصیت‌های نیجریه‌ای در این فیلم مجرم‌های بسیار خطرناکی به تصویر کشیده شده بودند که به نوعی حمله به ملت آن‌ها تلقی می‌شود. کمپانی سونی، شرکت سازنده این فیلم، اعلام کرده بود که هیچ قصدی برای حمله به شخص یا یک کشور نداشته است و «منطقه ۹» تنها یک فیلم تخیلی است.

۳) ای. تی. موجود فرازمینی

3

این فیلم به کارگردانی استیون اسپیلبرگ است؛ در سال ۱۹۸۳ کشور‌های سوئد، فنلاند، نروژ و اسکاندیناوی تماشای این فیلم را سانسور کردند و دلیل این سانسور را هم اینگونه عنوان کردند که بزرگسالان را به عنوان دشمن بچه‌ها معرفی می‌کند. در ابتدا قرار بود این فیلم به طور کامل ممنوع شود اما بعد از اعتراض‌هایی که انجام شد، این فیلم برای رده سنی بالای ۸ تا ۱۲ در کشور‌های مختلف به نمایش در آمد.

۴) شکارچیان روح ۲۰۱۶

4

کشور چین، در فرار از اکران فیلم‌های مربوط به روح و ماوراء الطبیعه بسیار معروف است. به گفته هالیوود ریپورتر، کشور چین که دومین بازار بزرگ سینما در جهان است، اکران این فیلم را ممنوع کرد و دلیل آن را ترویج خرافات توسط این فیلم عنوان کرد. قسمت گذشته این فیلم نیز در سال ۱۹۸۴ در این کشور اکران نشده بود.

۵) رفتگان

5

در این فیلم برنده اسکار به کارگردانی مارتین اسکورسیزی، باب فران کاستلو (جک نیکلسون) با یک مامور امنیت چینی مبادله‌ای می‌کند که به اعتقاد مخاطبان چندان صحنه برجسته‌ای نیست، اما کشور چین به خاطر این صحنه که مامور چینی را به نشان می دهد نمایش این فیلم را ممنوع کرد.

۶) بازگشت به آینده

6

باز هم نام کشور چین در مقابل این ممنوعیت نمایش به چشم می‌خورد تا یکی از تعجب برانگیز‌ترین بهانه‌ها برای نمایش این فیلم رقم بخورد. نمایش این فیلم که محصول ۱۹۸۵ است، در سال‌های اخیر توسط کشور چین ممنوع شد. تلویزیون و سینمای این کشور از ماه مارس ۲۰۱۱ از نمایش هر گونه فیلم و برنامه تلویزیونی را که مربوط به سفر زمان باشد، منع کرده است.