تجمیع موسسات معاونت هنری به دو موسسه

مدتی است طرح ساماندهی انجمن‌ها و موسسات تابعه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله ساماندهی انجمن‌ها و موسسات تابعه معاونت امور هنری این وزارتخانه ارائه و از سوی رسانه‌ها و مراجع مختلف پیگیری و دنبال می‌شود تا اینکه پس از طی مراحل کارشناسی و بر اساس مصوبه شورای معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موسسات تابعه معاونت هنری به دو موسسه تقلیل یافت.

اخبار فرهنگ و هنر- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال حاضر دارای ٣٦ موسسه تابعه در بخش‌های مختلف است که اجرای این مصوبه گام بلندی در جهت بهره‌وری و انسجام بیش از پیش این موسسات ارزیابی می‌شود.

با ارائه طرح پیشنهادی ساماندهی انجمن‌ها و موسسات تابعه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شورای معاونان این وزارتخانه و تصویب آن، همایون امیرزاده رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی این وزارتخانه با توجه به مصوبات آخرین جلسه شورای معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با حضور سیدعباس صالحی برگزار شد، اهداف، رویکردها، راهبردها و همچنین الزامات این ساماندهی را تشریح کرد.

تجمیع موسسات معاونت هنری به دو موسسه

او در گفت‌وگویی  با اعلام این خبر که بر اساس مصوبه شورای معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسات تابعه معاونت امور هنری به دو موسسه تقلیل یافته است، گفت: از تجمیع و ساماندهی موسسات و انجمن‌های تابعه معاونت امور هنری، بنیاد فرهنگی هنری رودکی و موسسه هنری دیگری شکل می‌گیرد.

امیرزاده در عین حال تاکید کرد: بررسی‌های کارشناسی در سطوح مختلف برای این اقدام انجام شده و مراحل نهایی آن در کارگروه ساماندهی موسسات معاونت هنری نهایی و اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه صیانت از معیشت و وضعیت کاری کارکنان موسسات و انجمن‌های تقلیل یافته خط قرمز این طرح‌ها و مورد تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است، ادامه داد: طرح‌های ساماندهی به گونه‌ای اجرا می‌شود که خللی در وضعیت معیشتی کارکنان به وجود نمی‌آورد.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این طرح‌ها تاکید دارد از ظرفیت‌ها، منابع و اموال منقول و غیرمنقول موسسات با هدف اجرای مطلوب طرح استفاده بهینه و مطلوب صورت پذیرد.

امیرزاده درباره اهداف این طرح گفت: افزایش بازدهی، ارتقای بهره‌وری و کارآیی موسسات و انجمن‌های تابعه، ایجاد ساختار و روش بهینه انجام فعالیت‌ها، سازماندهی و استفاده مطلوب از منابع موجود و کاهش هزینه‌های مدیریتی و بالا سری موسسات تابعه از جمله اهداف این طرح است.

وی چابک‌سازی تشکیلات و فرآیندها، فراهم‌آوری امکان نظارت و کنترل یکپارچه و فراگیر به ویژه در حوزه‌های مالی را از دیگر اهداف طرح ساماندهی انجمن‌ها و موسسات تابعه در معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برشمرد.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره رویکردها و راهبردهای این طرح گفت: ایجاد انسجام و هماهنگی، اصلاح ساختارها، ضابطه مندی و شفافیت، شناسایی و کنترل مخاطرات و تنش‌ها و پرهیز از ایجاد اختلال در فعالیت‌های جاری ادارات کل و موسسات زیر نظر از جمله رویکردها و راهبردهای این طرح است.

وی در ادامه به الزامات طرح ساماندهی انجمن‌ها و موسسات تابعه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و افزود: طرح‌های ساماندهی موسسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تاکید و حمایت شورای معاونان این وزارتخانه است و شناسایی دقیق ، برنامه‌ریزی، مدیریت و ارزیابی ریسک در مراحل مختلف در زمره الزامات این طرح به شمار می‌آید.

امیرزاده گفت: شناسایی، برنامه‌ریزی، مدیریت و توجه به معیشت ذینفعان و پیاده‌سازی‌سازی و کارهای مدیریت پروژه و تمرکز بر آن، رعایت الزامات حقوقی، قانونی و همچنین تعیین تکلیف حساب‌ها، تعهدات، اموال و دارایی‌های تمامی موسسات قبل از هر گونه اقدام  از دیگر الزامات این طرح محسوب می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نخستین معاونت تخصصی است که این طرح را اجرا می‌کند و طرح تجمیع و ساماندهی موسسات سایر معاونت‌های تخصصی پس از بررسی کارشناسی در کارگروه مربوطه برای طرح و تصویب نهایی به شورای معاونان ارائه خواهد شد.