واکنش رئیس هیات مدیره خانه سینما به حاشیه ها/ قرار نیست در دعواها بی حیایی کنیم

نشست رسانه‌ای هیات مدیره خانه سینما با حضور اهالی رسانه، همایون اسعدیان، سعید عقیقی و مصطفی احمدی مرتضی رزاق کریمی برگزار شد.

اخبار فرهنگ و هنر _ همایون اسعدیان رئیس هیات مدیره خانه سینما در نشست رسانه‌ای هیات مدیره خانه سینما گفت:در دوره شمقدری خانه سینما را بستند که این موضوع باعث شد اهالی سینما برای بازگشایی آن همدل شوند و خروجی آن بازشدن خانه سینما بود که از آن روزها حدود شش سال می‌گذرد.

وی افزود:بسته شدن خانه سینما برای اهالی آن درس‌هایی داشت و متوجه شدیم این مشکلات وجود دارد و شاید در دوره شمقدری دیگری دوباره بسته شود.

اسعدیان بیان کرد:۳۱ صنف سینما در آن زمان نمی‌دانستند از لحاط حقوقی قانونی نبودند و پلاک ثبتی ندارد فقط هویت به لحاظ اعتبار داشتیم و هر کاری انجام می‌شد بر اساس اعتبار سینماگران بود.با بررسی انجام شده به این نتیجه رسیدیم ثبت قانونی خانه سینما به شکل مستقل است و جای آن‌ها در وزارت کار است.

هویت صنفی ما زیر نظر وزارت کار است

وی گفت:درست است که هویت فرهنگی زیر نظر وزارت ارشاد است اما هویت صنفی ما زیر نظر وزارت کار است.

اسعدیان ادامه داد:در سال ۹۲ اکثریت اعضا به این رای دادند که صنوف بروند و ثبت قانونی وزارت کار شوند تا همه کار‌های ما طبق دیگر صنوف قانونی پیش برود که پلاک و شناسه و هویت مستقل پیدا کردن پیامد این ثبت خواهد بود.

وی افزود: از آن به بعد هیات مدیره‌ها موظف شدند صنوفشان باید در وزارت کار ثبت قانونی شود البته برخی‌ها به سرعت این کار را کردند، اما برخی‌ها به کندی به آن پرداختند.

اسعدیان گفت:هیات مدیره ما سعی کرد که همه اصناف باید ثبت وزارت کار شوند و گفتیم اگر ثبت نشوید ممکن است نتوانید وارد مجمع عمومی شوید؛ طی جلسات متعدد با روسای صنوف چندین بار اعلام کردیم که برخی صنوف مانند صنف مدرسان و جلوه‌های بصری نمی‌توانند ثبت قانونی در وزارت کار شوند و هرکدام دلایلی دارد که از آن ۱۱ صنف دعوت نشده و برخی در شرف ثبت هستند که برخی هم نمی‌خواهند ثبت شوند و ما نمی‌توانیم آن‌ها را ثبت کنیم.

وی افزود:دوستان انجمن آهنگسازان می‌گویند دوست نداریم شان ما زیر سوال برود پس نمی‌خواهیم ثبت شویم.

اسعدیان گفت:اگر این سخت گیری ها برای ثبت قانونی در وزارت کار نمی کردیم خانه سینما به لحاظ حقوقی دچار مشکل می شد و این را رسما به عزیزان اعلام کردیم و مدارکش هم موجود است اما صنوفی که هنوز این مرحله را طی نکردند هیچ چیز از آنها حذف نمی شود اما تا زمانی که خودشان ثبت نکنند برای انتخابات نمی توانند حضور داشته باشند.

رئیس هیات مدیره خانه سینما بیان کرد:در کل ما روز ۲۸ مرداد جلسه مجمع را با ۲۱ صنف پیش بردیم و تا زمانی که مشکل آن ۱۱ صنف حل نشود حضور نخواهند داشت.

وی گفت:در شورای عالی تهیه کنندگان ۴ تشکل وجود دارد که در وزارت کار ثبت شده اند، اما جالب اینجاست شورای عالی تهیه کنندگان به ثبت اداره کار نرسیده است و اعلام کردیم با این تفاسیر، حضور شورای عالی تا زمانی که ثبت اداره کار نشوند نمی‌توانند در جلسه مجمع عمومی خانه سینما برای انتخابات حضور داشته باشند.

 اسعدیان ادامه داد:در بحث مالی با افتخار می‌گوییم ۳۵ درصد خرج رفاهی اعضای خانه سینما شده است و در مورد کارت هدیه‌های ۲۰۰ هزارتومانی که جنجال زیادی به پا کرده بود مصاحبه مفصلی با جزئیات انجام دادم.

وی بیان کرد:سایتی که با بودجه شمقدری در حال حاضر دلسوز خانه سینما شده، توسط همین آقا بسته شد و ما یادمان نرفته چه بلایی در دوره شمقدری به سر سینما آمده است.

وی ادامه داد: اگر سکوت می کنیم و پاسخ نمی دهیم و اگر با رسانه هایی که با ما تماس می گیرند و پاسخ نمی دهیم به این خاطر است که پراکنده گویی نکرده باشیم تا در چنین نشستی کامل برای همه توضیح بدهیم .

اسعدیان گفت:اعضای هیات مدیره جلسه‌ای ۱۶۰ هزار تومان پیش از این و در حال حاضر ۱۸۰ هزار تومان دریافت می‌کنیم و اگر چهار جلسه در ماه داشته باشیم کمتر از هشتصد هزار تومان می‌شود.

وی بیان کرد: به نظر شما کدامیک مهمتر است، برگزاری یک مجمع قانونی یا یک مجمعی که هر کسی دلش بخواهد دست روی آن بگذارد و تصمیمی بگیرد؟!

باید نگران خانه سینما باشیم

اسعدیان با بیان اینکه  باید نگران خانه سینما باشیم نه اینکه بر اساس سلیقه‌ها و احساسی برخورد کنیم، گفت: تصور می‌کنم طی چند ماه آینده همه صنوف به جز چند صنف که کلا نمی‌توانند ثبت اداره کار شوند، خود را ثبت کنند و این تصور دوپارگی خانه سینما از بین برود.

رزاق کریمی گفت: ما به دنبال همدلی و یکپارچگی هستیم، اما به صورت قانونمند و به ثبت رسیدن صنوف در اداره کار یکی از آن هاست که از سال ۹۲ شروع و الان به اینجا رسیدیم که ۲۱ صنف ثبت شده اند.

کریمی بیان کرد:ما با همفکری با روسای صنوف به این نتیجه گیری رسیدیم و اصلا تصمیم هیات مدیره نبوده است چرا که این تصمیم گیری کلان است.

اسعدیان در پاسخ به این سوال که آیا این اختلاف، جشن خانه سینما را تحت تاثیر عدم حضور تهیه کننده‌ها قرار نمی‌ دهد،گفت: فکر نمی‌کنم این اتفاق بیفتد.

وی در خصوص راه اندازی جمع دیگر سینمایی و یا خانه سینمایی دیگر با حضور ۱۱ صنفی که در حال حاضر غایب هستند، گفت: این اتفاق هم اساسا نمی‌تواند رخ دهد و راه اندازی مجمع‌ها و خانه سینمایی دیگر قانونی است که هر تعداد صنفی دور هم جمع شوند و کار این چنینی انجام بدهند.

اسعدیان افزود: اینکه خانه سینما برای اصناف چه کرده صادقانه بگویم کاری نکرده چون بودجه  آنچنانی به ما تعلق نگرفته است. امسال بیش از شش میلیارد به ما داده شده اما هزینه ما بیش از هشت میلیارد بوده که بقیه را از جای دیگری فراهم کردیم البته گزارش دادیم و حسابرسی می شود اما واقعا در چنین شرایطی این مبلغ زیادی است و چه می شود، کرد؟!

وی گفت:خیلی ها فقط چند سلبریتی را می بینند که بالای یک میلیارد دستمزد می گیرند و این را به همه سینما نسبت می دهند که  این اصلا درست نیست.

اگر برخی خرج ها را رسانه ای کنیم ، جای هیچ گله ای نمی ماند

اسعدیان افزود:برخی مواقع عزیزانی به خصوص در حوزه بازیگری مصاحبه می کنند که به ما رسیدگی نمی شود اگر خرج ها را بگوییم و رسانه ای کنیم دیگر جای هیچ حرفی باقی نمی ماند اما ما قرار نیست بی حیایی کنیم و اگر دعوایی وجود دارد درون گروهی حل کنیم.

وی گفت: در هیات مدیره دنبال تامین منابع مالی مستمر هستیم که آنچنان درگیر بودجه وزارت ارشاد نباشیم تا بجای خوب برسیم و امیدوارم هیات مدیره بعدی هم این راه را ادامه دهد.

اسعدیان بیان کرد:حقوق مدیر عامل خانه سینما ماهیانه پنج میلیون تومان است و خرج جشن خانه سینما که قرار بود برگزار هم نشود کمتر از پانصد میلیون تومان و از دوره قبلی هم کمتر است.

خانه سینما به لحاظ مالی نحیف است

وی گفت:خانه سینما واقعا به لحاظ مالی نحیف است و امیدوارم این مشکل حل شود .

اسعدیان گفت:وقتی خانه سینما تشکیل شد این شکل از وضعیت کنونی تصور نمی شد یعنی از اسم صنف و بار حقوقی آن حرف و عملی نبود اما ماجرای شمقدری این تلنگر را به ما زد تا شکل و شمایل خانه سینما را عوض کنیم که به نظرم کار دوستان من از سال 92 درست بود .

اودرباره مستقل شدن صنوف و از خانه سینما خارج شدن آن ها گفت : اگر ما به آن بلوغ برسیم که مانند آمریکا سندی  تشکیل بدهیم و استقلال کاری داشته باشیم به نطرم سند درجه یک سینما خواهد بود که  امیدوارم این اتفاق بیفتد.

اسعدیان ادامه داد:برای تشکیل مجمع عمومی داشتن پروانه وزارت کار کفایت می کند و برای ثبت شرکت های هیات مدیره نیاز به شناسه داریم هر وقت طی این دو ماه شناسه را بگیرند هیات مدیره را ثبت قانونی خواهیم کرد.

او ادامه داد : شاید این حرف من باعث دلخوری برخی عزیزان شود ، ما دوره هایی داشتیم که تهیه کننده ها و کارگردان ها نبودند و انتخابات دچار مشکل نشده است.

اسعدیان گفت: تلاش برای آشنایی بیشتر وزارت کار با جزئیات کارمان و دریافت کد برای هنرمندان از دیگر کارهای ما است که خروجی های خوبی خواهد داشت .