سراشیبی کاهش فروش سینمای ایران/ «ایده اصلی» صدرنشین گیشه

در این روزها که سینمای ایران در سراشیبی کاهش فروش پیش می‌رود و هیچکس و هیچ چیز جلودارش نیست، شاید مروری بر آمار هفتگی گیشه بتواند چراغ راهی باشد برای آنکه منشا و دلایل این مسئله را یافت.

اخبار فرهنگ و هنر _ سومین هفته از شهریور در حالی بر سینمای ایران گذشت که با تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی مقارن شد و به جهت تعطیلی چند روزه سینماها، میزان فروش تنها متمرکز بر چند روز هفته بود. (به همین منظور فروش فیلم ها از حالت نرمال پایین تر است.) البته امروز هم به مناسبت روز ملی سینما، بلیت سینما برای مخاطبان و علاقه‌مندان نیم بها خواهد بود.

ترکیب فیلم‌های روی پرده در این هفته تغییری نداشت و چیدمان جدول فروش هفتگی هم به جز یکی، دو مورد آنچنان دستخوش تغییرات نشد. در واقع فیلم هایی که یکی دو هفته بیش تر از اکران‌شان نمی‌گذرد همچنان با مشکل جذب مخاطب دست و پنجه نرم می‌کنند و فیلم به اصطلاح باسابقه اکران هم در تلاش هستند تا مخاطبان بیشتری را جذب کنند. با این حال عنوان پرفروش ترین و کم فروش ترین فیلم هم چون گذشته به ترتیب به «ایده اصلی» ساخته آزیتا موگویی و «صدای منو می شنوید؟» به کارگردانی صادق پروین آشتیانی تعلق گرفت.

سرخپوست، دوباره در اوج

ویژه‌ترین اتفاق اکران در این هفته مربوط به فیلم سینمایی «سرخپوست» ساخته نیما جاویدی است، این فیلم که در هفته‌های نخست اکران جزو پرمخاطب و پرفروش‌ترین آثار روی پرده بود، پس از گذشت مدتی بنا به شرایط طبیعی سیر نزولی فروش را در پیش گرفت و صدر گیشه هفتگی را از دست داد. اتفاقی که تا هفته پیش نیز ادامه داشت اما این فیلم در این هفته بار دیگر خاطرات خودش گذشته را برای خود زنده کرد و توانست با استفاده مناسب از فرصت کم مخاطب بودن سایر فیلم‌ها، جایگاه خود را تا حدود قابل توجهی بهبود ببخشد.

«سرخپوست» این هفته پس از «ایده اصلی» و «قسم» ساخته محسن تنابنده در جایگاه سومین فیلم پرفروش قرار گرفت و توانست ۷۹ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان درآمد کسب کند تا فروش کلی خود را به ۱۴ میلیارد و ۹۸ میلیون تومان برساند.

این فیلم در جشن سینمای ایران توانست جوایز قابل توجهی را از آن خود کند و این اتفاق هم می‌تواند تا حدودی بر افزایش مخاطبانش تاثیر گذاشته باشد.

قسم و ایده اصلی از صدر دل نِمی‌کنند

از فکر «سرخپوست» رها شویم و از «قسم» یاد کنیم، فیلمی که گویا دیگر دل کندن از صدر برایش بسیار دشوار است. این فیلم که هفته گذشته توانست به خوبی از جای خالی کمدی‌ها بهره ببرد، بهره کامل را از شرایط برده و همچنان در جایگاه دومین فیلم پرفروش فته دل خوش کرده است.

فیلم تنابنده در سومین هفته از شهریور با فروشی بالغ بر ۹۶ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان توانست دومین فیلم پرفروش باشد. این فیلم به تازگی توانسته از مرز دو میلیارد تومان فروش گذر کند.

«ایده اصلی» هم شرایطی مشابه «قسم» دارد اما با این تفاوت که در نبود رقیبی سرسخت در گیشه برای خود یکه تازی می کند و به صدرنشینی اش ادامه می دهد. «ایده اصلی» تنها فیلمی است که در این هفته توانست بیش از ۱۰۰ میلیون تومان بفروشد و رکورد ۱۲۸ میلیون و ۹۵۹ هزار تومان را به ثبت رساند تا در آستانه ورود به کانال سه میلیارد تومان فروش باشد.

شکست خوردگان گیشه

حال از صدر به قعر بیاییم و سری به نیمه پایینی جدول فروش بزنیم، جایی که شکست خوردگان گیشه از جمله فیلم «صدای منو می شنوید؟» و «برمودا» ساخته رهبر قنبری حضور دارند.

«صدای منو می شنوید؟» با وجود آنکه به واسطه میزان فروش کمی که داشت، نامش بر سر زبان ها افتاد اما باز هم نتوانست از این فرصت استفاده تبلیغاتی مناسبی کرده و تا حدودی اوضاع خود را بهبود ببخشد. البته به واقع آنچه مشخص است این فیلم از پتانسیل های لازم جهت جذب مخاطب در شرایط امروز سینمای ایران بی بهره است و باید سازندگان با این موضوع کنار بیایند.

فیلم صادق پروین آشتیانی این هفته هم تنها ۴۵۷ هزار تومان فروخت تا فروش کلی خود را به دو میلیون و ۱۸۱ هزار تومان برساند.

«برمودا» دیگر قعرنشین این روزهای گیشه هم چندان شرایط مساعدی را تجربه نمی کند و این در حالیست که از حضور بازیگری چون بهنوش بختیاری هم بهره برده است. این فیلم سومین هفته شهریور را با دو میلیون و ۹۳۶ هزار تومان به پایان برد تا در مجموع ۱۷ میلیون و ۹۲۹ هزار تومان درآمد داشته باشد.

آمار فروش کلی سومین هفته شهریور

در این هفته درآمد کلی که نصیب سینمای ایران شد، ۵۶۹ میلیون و ۷۷۹ هزار تومان بود که البته اشاره شد با آمار واقع تا حدودی تفاوت دارد و این هم به واسطه تعطیلی چند روزه سینماهاست.

در واقع این هفته به دلیل چند روز تعطیلی متوالی و ایام سوگواری امام حسین (ع)، مردم مشغول عزاداری و برخی از مردم هم احتمالا بار سفر بسته و راهی شهر و دیاری شدند تا برای مدتی آب و هوا عوض کنند و به همین دلیل مخاطبان کمتری به تماشای فیلم‌ها نشستند. سومین هفته شهریور با آمار ۳۹ هزار و ۲۵۲ مخاطب به پایان رسید که از این تعداد ۱۷ هزار و ۴۴۴ نفر از اهالی شهر تهران بوده‌اند.