دولت از کتابفروشان اینترنتی حمایت کند

حمید حسینی مدیر فروشگاه اینترنتی کتاب هافکو اظهار کرد: مساله ما در زمینه چگونگی نهادینه کردن فرهنگ مطالعه بیش از هر چیزی جنبه اجتماعی دارد؛ علی‌رغم این که رسانه‌های مختلف در کنار رادیو و تلویزیون پیوسته از پایین بودن سرانه مطالعه در ایران می‌نالند،  متاسفانه هیچ‌کسی از کتابفروشی‌های  اینترنتی که مسئولیت جمع‌آوری و ارسال کتاب به دورترین مناطق را بر عهده دارند، حمایتی نمی‌کند.

اخبار فرهنگ و هنر- او با تاکید بر اینکه فروشگاه‌های اینترنتی کتاب برای  معرفی و عرضه کتاب‌های خود نیازمند تدارک دیدن انبارهای مملو از کتاب‌های  ناشران مختلف هستند  و هیچ حمایتی  در این راستا از آنها نمی‌شود تصریح کرد: در حالی که سالیان درازی است که ناشران سنتی از یارانه‌های مختلف مثلا تهیه کاغذ یا فروش درصدی از کتابها به دولت بهره می‌برند، اما کتابفروشی‌های اینترنتی که مسئولیت فراهم کردن کتاب برای مردم در دورترین مناطق کشور را بر عهده دارند مورد حمایت قرار نگرفته‌اند.

او گفت: شاید مهم‌ترین موضوعی که دولت می‌تواند در آن به نوعی از کتابفروشی‌های اینترنتی حمایت کند همان مقوله فرهنگ‌سازی خرید اینترنتی کتاب است. چطور است که من نوعی باید هزینه انبار کتاب‌ها را به تنهایی پرداخت کنم در حالی که دولت و صدا و سیما با طراحی برنامه‌هایی مثل «کتاب باز»  تنها به  ایجاد شوق مطالعه در مردم می‌پردازند. معرفی کتاب‌ها به مردم  بدون برخورداری از بازوی توانمندی که بتواند انواع کتاب‌ها را در سریع ترین زمان به دست مردم برساند چه فایده‌ای دارد؟ در واقع  چگونگی تهیه کتاب هیچ وقت مسئله ما نبوده است. در حالی که بسیاری از مردم بویژه در مناطق دوردست برای تهیه کتاب‌های مورد علاقه‌شان با مشکل مواجه‌اند.

حسینی با تاکید بر اینکه یکی از فعالیت‌های  موسسه متبوعش تهیه کتاب‌های چاپی برای مردم مناطق مختلف بویژه در مناطق دوردست است تاکید کرد: کتابهای ما در دسته‌بندی‌های مختلفی می‌گنجد و از سال ۹۵ در زمینه فروش اینترنتی انواع کتابهای عمومی و دانشگاهی کارمان را سامان داده‌ایم. در ابتدا هیچ ناشری حاضر به همکاری با ما نبود ولی انگیزه ما بسیار بزرگ‌تر از مشکلاتمان بود. اکنون به لطف خدا با ناشران بسیاری همکاری می‌کنیم و ماهانه حدود ۱۵۰۰۰ جلد کتاب را به دست کتابدوستان در سراسر ایران و حتی خارج از ایران می‌رسانیم.

وی با بیان اینکه پرفروش‌ترین کتاب‌هایشان در حوزه کتاب‌های رمان، ادبیات و کسب و کار هستند، تاکید کرد: مخاطبان ما گسترده‌اند و ما اگر چه کارمان را با فروش کتاب‌های اندکی آغاز کردیم اما تونسته‌ایم با همت بچه‌ها و گروه‌مان به بزرگترین فروشنده اینترنتی کتاب چاپی در ایران تبدیل شویم.

حسینی سپس به مشکلات تهیه کتاب برای فروش اینترنتی در ایران پرداخت و گفت: متاسفانه بیشتر ناشران ایرانی نگاه سنتی را در مقوله کتاب و کتابفروشی دنبال می‌کنند. بزرگترین مشکل ما در حال حاضر مقوله تامین کتاب و انبارداری است. ناشران همکاری نمی‌کنند و از واگذاری کتاب‌های‌شان به صورت امانی به ما خودداری می‌کنند. به همین دلیل ما باید مبلغ زیادی را جهت خرید نقدی کتاب و سپس انبارداری آنها بپردازیم. در حالی که اگر ناشران نگاه سنتی را کنار گذاشته و به صورت حرفه‌ای در جهت تامین کتاب با ما همکاری کنند بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد. اما در این میان برخی از ناشران هوشمندانه‌تر رفتار می‌کنند و از فرصتی که این نوع فروش در کنار فروش فیزیکی و سنتی برایشان ایجاد کرده، استفاده می‌کنند.

او افزود: البته ما با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم امیدواریم بتوانیم روز به روز فرهنگ خرید اینترنتی کتاب را توسعه بدهیم. بویژه که این نوع فروش بهترین نوع تهیه کتاب در مناطق دورافتاده است. البته در تهران هم کم نیستند کسانی که به دلایل مختف برای تهیه کتاب مورد علاقه‌شان در مضیقه‌اند. من دانشجویانی را می‌شناسم که برای تهیه کتاب به ویژه در شهرستان‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند.

حسینی افزود: بزرگترین هدف ما گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی در ایران است. اما همه می‌دانیم که بسیاری از افراد به دلیل مشکلات اقتصادی توانایی خرید کتاب را ندارند. ما در همین راستا طرحی را در اختیار شهرداری قرار دادیم اما این طرح علی‌رغم فراز و فرودهایی که طی کرد، ناموفق ماند. بر اساس این طرح بنا بود با هزینه شخصی با استفاده از وانت‌های مخصوص، کتابخانه‌های سیار ایجاد کنیم و در میادین مختلف و در کنار  بوستان‌ها مستقر شود تا مردم بتوانند به صورت مجانی این کتابها را با استفاده از کارت‌هایی مثلا کارت ملی خود تهیه کنند و پس از مطالعه مرجوع کنند، اما طرح مذکور علی‌رغم همه پیگیری‌ها به جایی نرسید.