یک هشدار جدی به تلویزیون

در حالی که تک‌تک آثاری که در بالا از آنها نام برده شد، در زمره‌ی بهترین فیلم‌ها و مجموعه‌های تاریخی تلویزیون و سینما قرار می‌گیرند، اما پخش حساب‌نشده این آثار از تلویزیون، آن‌هم تقریبا در تمامی مناسبت‌های مرتبط، باعث شده است که جایگاه این آثار نمایشی آن‌طور که بایسته و شایسته است، در نزد مخاطب تلویزیونی محفوظ نماند. 

اخبار فرهنگ و هنر - و حالا که سینمایی محمد رسول‌الله (ص) ـ ساخته مجید مجیدی ـ به عنوان گزینه‌ای جدید برای پخش در مناسبت‌ها مطرح است، لازم است تلویزیون با اصلاح رویکرد گذشته نسبت به پخش آثار مناسبتی و مذهبی، در این رویه بازنگری داشته باشد.

تلویزیون روی پای خودش بایستد

در همین ارتباط در گفت‌وگویی با پرویز شیخ‌طادی ـ کارگردان سینما و تلویزیون ـ سیاست صداوسیما در قبال پخش آثار مذهبی در مناسبت‌ها را به نقد گذاشته‌ایم.

کارگردان «بانوی سردار» درباره وضعیت این سال‌های تلویزیون در قبال پخش آثار مذهبی تاریخی می‌گوید: تلویزیون در دهه‌هایی که کشور به لحاظ مالی در شرایط خوبی بود، شروع به ایجاد شبکه‌های متنوع کرد و این شبکه‌ها کارمند و تشکیلات، نیرو و مدیر پیدا کردند و وظایفی هم برایشان تعیین شد. شبکه‌ها ساعات پخش و اهدافشان هم مشخص شد و این روند ادامه پیدا کرد. حالا وضعیت ارزی کشور مثل سابق نیست و شرایط مالی خوبی ندارد اما تعداد شبکه‌ها ثابت مانده است؛ وظایف و شرح وظایفشان همچنان هست و پابرجاست. شبکه‌ها مدیر دارند نیروی انسانی دارند. تولید دارند و باید پخش کنند و از سویی باید رقابت هم داشته باشند. این اتفاق مدیران شبکه‌ها را مجبور می‌کند که به هر قیمتی آنتنشان را پر کنند. به همین دلیل مرتب این مجموعه‌ها و آثار را پخش می‌کنند.

شیخ طادی ادامه می‌دهد: به ترتیب در شبکه‌های مختلف این آثار مرور می‌شوند. کلیپ می‌سازند، موسیقی فیلم درمی‌آورند، به بهانه‌های مختلف و به ترفندهای مختلف این مجموعه‌ها را می‌چلانند. برای اینکه شبکه‌ها سرپا بمانند و رقابت جریان داشته باشد. در حالی که برخی شبکه‌ها را باید جمع یا تجمیع کنند، هیچ اشکالی هم ندارد. وقتی هزینه‌ها بالاست چیزی برای تولید وجود ندارد چه اشکالی دارد برخی شبکه‌ها را یکی کنند تا به این میزان محصولاتشان را تکرار نکنند.

شیخ‌طادی تصریح می‌کند: وقتی مجموعه تلویزیون و استان‌هایش فقیر می‌شوند، هیچ فرقی با یک آدم فقیر در گوشه‌ی خیابان ندارد که ایمانش را از دست می‌دهد. تلویزیون کم ایمان با بنیه‌ ضعیف داریم که به لحاظ مذهبی هیچ آورده‌ای ندارد و تعطیل است. هیچ سریال درست و درمانی که مخاطب از آن لذت ببرد و حتی تاثیرگذار باشد، نمی‌بینیم. برای اینکه فقیر نباشد، روی پای خوش بایستد و سربلند باشد باید بودجه و معاشش را خودش به دست بگیرد. پیشنهاد من این است که تلویزیون هر چه‌ سریعتر معاشش را خودش به دست بگیرد.

این کارگردان سپس درباره‌ی آثاری که با این اقدام تلویزیون هدر می‌شوند، اظهار می‌کند: ابتذال همیشه باعث ضربه‌ زدن و سوختن می‌شود و آسیب جدی به سلیقه مخاطب وارد می‌کند و مدتی جامعه آن را طرد می‌کند. وقتی تلویزیون شروع به پخش آثاری چون «مختارنامه»، آثار قدیمی و کهنه و حتی به مرور آثار کهنه کشورهای مختلف تحت عناوین مختلف اقدام می‌کند، نشان از فقر اوست که گوشه‌ی خیابان افتاده است و هر کسی به آن یک ریال می‌دهد.

فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» قرار است روز جمعه ـ یکم آذر ماه ـ ساعت ۱۴ و ۱۵ دقیقه از شبکه سه به روی آنتن برود.

فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» ساخته مجید مجیدی همچنین هفته‌ی گذشته برای اولین بار به مناسبت میلاد حضرت رسول(ص) در دو قسمت از شبکه یک سیما پخش شد.