«سینماحقیقت» سیزدهم در ایستگاه پایانی/«خط باریک قرمز» جوایز را درو کرد

اختتامیه جشنواره سینما حقیقت که قرار بود راس ساعت ۱۸ شروع شود با تاخیر سی دقیقه ای و با اجرای محمدرضا شهیدی فر در تالار وحدت برگزار شد.

اخبار فرهنگ و هنر - حسین انتظامی (رییس سازمان سینمایی)، علی ربیعی (سخنگوی دولت)، علیرضا رضاداد (مشاور ارشد سازمان سینمایی)، امیر ناظمی (معاون وزیر ارتباطات)،محمد حمیدی مقدم (دبیر جشنواره و مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی)، علیرضا تابش (مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی)، محمدمهدی طباطبایی نژاد (معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی)، مسعود خوانساری (رییس اتاق بازرگانی تهران)، محمدرضا اصلانی، منوچهر طیاب، محمد تهامی‌نژاد، احمد ضابطی جهرمی، حسین ترابی، سیف‌الله صمدیان، مهرداد اسکویی، علی اکبر رفوگران، سام کلانتری، محسن شامحمدی میراب، احمد ضابطی جهرمی، رائد فریدزاده، منوچهر شاهسواری، محمدحسین مهدویان، فرید فرخنده کیش، بهرام عظیمی، سردار احمد نوریان، اهالی سینمای مستند و علاقه‌مندان از جمله چهره‌های حاضر در این مراسم بودند.

 

آغاز اختتامیه جشنواره سینما حقیقت

در ادامه کلیپی از مستندهای سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت پخش شد.

در ادامه هیئت داوران بخش کارآفرینی جشنواره معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.

بهترین فیلم در هنر و تجربه «خط باریک قرمز» و «جایی برای فرشته‌ها» نیست معرفی شد.

بهترین مستند با موضوع آسیب‌های اجتماعی «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست شناخته شد.

خوشدست بعد از دریافت جایزه آسیب‌های اجتماعی با حضور پشت تریبون از رئیس سازمان زندان‌ها و پورمحمدی تقدیر کرد و گفت: از این دو عزیز برای این که ۵ ماه یک زندان را به عنوان لوکیشن در اختیار فیلم «خط باریک قرمز» قرار دادند، تشکر می‌کنم. خوشحالم توانستم به بچه‌های داخل زندان کمک کنم و خوشحالم زندگی شان تغییر کرده است و از شبکه سه سیما و کارکنان این شبکه نیز تشکر می‌کنم.

برگزیدگان جشنواره سینمایی حقیقت معرفی شدند/ «خط باریک قرمز» جوایز را درو کرد

جایزه بهترین فیلم از نگاه شبکه مستند به «صد سال تنهایی» رسید.

جایزه سوم مسابقه کارآفرینی به محمد ثقفی برای کارگردانی فیلم «خودکار» رسید.

جایزه دوم مسابقه کار آفرینی به «رویای آب» به کارگردانی محمد واعظی رسید.

جایزه اول مسابقه کارآفرینی شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵ میلیون تومان به «من می‌خوام شاه بشم» به کارگردانی مهدی گنجی اهدا شد.

مهدی گنجی هم پس از دریافت جایزه گفت: آقای شهیدی‌فر گفتند از خانواده تشکر نکنید، من چند وقت پیش فکر کردم این جایزه را در جشنواره سینماحقیقت می‌گیرم، اما نگرفتم، می‌خواستم از تهیه کننده فیلمم تشکر کنم که نشد، اما از او الان در جایگاه همسرم قدردانی می‌کنم که کم حوصلگی‌های من و سختی‌ها را تحمل کرد.

لوح تقدیر این بخش هم به علی‌اکبر رفوگران شخصیت فیلم «خودکار» ساخته محمد ثقفی و محمد قائم‌پناه شخصیت فیلم «رویای آب» به کارگردانی محمد واعظی تقدیم شد.

جایزه بهترین فیلم کوتاه مستند به مستند "و آنگاه شب فرا می‌رسد" به کارگردانی مایانووا کوویچ اهدا شد.

تندیس بهترین مستند کوتاه به مستند «آشو» به کارگردانی جعفر نجفی اهدا شد.

سپس محمد حمیدی مقدم دبیر سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت بیانیه ای قرائت کرد.

محمد حمیدی مقدم در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت با خوشامدگویی به مهمانان بیان کرد: سلام و سپاس بیکران از حضور و همراهی شما در آیین اختتامیه سینما حقیقت، اول از همه از مستندسازانی که حضور همه مان در اینجا مدیون آن هاست، تشکر می‌کنم. همچنین از سازندگان آثار بخش‌های رقابتی و غیررقابتی، مدرسان و هنرجویان کارگاه‌های آموزشی، فعالان بازار سینمای مستند و همه آن‌هایی که از دور و نزدیک دستی بر این حوزه دارند و دلشان برای سینمای نجیب مستند می‌تپد، تشکر می‌کنم و به همه تان خوشامد می‌گویم.

وی افزود: پرسش‌های جدید نیاز به پاسخ‌های جدید دارند. نمی‌شود در این فضای پویا و پرتحرک به روش‌های قدیمی بسنده کرد. نوزایی و دگرگونی نشان دهنده درک درست ما از شرایط زمانه است. هم تجربه ارزشمند برگزاری ۱۲ دوره گذشته جشنواره بین المللی سینماحقیقت را چراغ راه خود می‌دانیم و هم با گام‌های استوار مسیر‌های تازه را مثل یک درخت تنومند با ریشه‌های کهن و جوانه‌های نو تجربه می‌کنیم.

دبیر جشنواره از همه دست اندرکاران و عوامل این جشنواره قدردانی کرد و گفت: سربلندم از این که گلایه کنندگان نسبت به تغییرات جشنواره روز به روز بیشتر به ضرورت تحولات ایجاد شده دل سپردند. گام‌های امسال جشنواره برای استانداردسازی آن، فرصت‌ها و شرایط مناسب تری را برای شرکت کنندگان در جشنواره فراهم کرد.

روزانه حدود  ۴ هزار تماشاگر فیلم های جشنواره را تماشا کردند

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به برخی از آمار‌های این رویداد بین المللی سینمای مستند توضیح داد: امسال ۳۵ هزار و ۸۶ مخاطب به تماشای فیلم‌های جشنواره نشستند و ۲۷ هزار و ۳۵۰ نفر نیز از طریق رزرو بلیت فیلم‌ها را تماشا کردند. همچنین ۷۷۳۶ بلیت فروخته شد و میانگین روزانه حدود ۴ هزار تماشاگر در این رویداد ثبت شد. رضایت همگانی و امکان دسترسی بهتر به فیلم‌ها و برنامه‌ها یکی دیگر از دستاورد‌های این تحول است و باید بگویم که در این مسیر گام‌های بیشتری برخواهیم داشت.

حمیدی مقدم خاطر نشان کرد: تعداد ۱۶۸ فیلم در سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت نمایش داده شد که از این میان سهم بخش مسابقه ملی ۶۲ فیلم بود. همچنین ۵۴ در بخش مسابقه بین الملل، ۲۹ فیلم در بخش جایزه شهید آوینی، ۱۶ فیلم در بخش خارج از مسابقه و گلچینی از بهترین مستند‌های جهان از ۳۹ کشور در این رویداد نمایش داده شدند. رنگین کمانی از برترین آثار مستند ایرانی از شهر‌های دور و نزدیک سینماحقیقت نشان داد که ایران تنها محدود به تهران نیست.

وی با بیان این که تصویری امیدوار کننده از ظرفیت و توانایی هنرمندان سراسر ایران در جشنواره ارائه شد، عنوان کرد: فرصتی یگانه برای دیدن همه جا و شنیدن همه صدا‌ها در جشنواره ایجاد شد. سینماحقیقت این قابلیت‌ها را به خود دید و شنید و به آن پاسخ داد. نمایش منتخبی از آثار جشنواره در ۲۰ استان باعث شد تا مردم تصویر خود را در آینه مستند ببینند؛ در واقع یک فراخوان عمومی برای تماشای مستند در سراسر ایران و در کنار آن تلاش برای ایجاد چرخه اقتصادی مستند برای اولین بار از طریق فروش بلیت و توجه به حقوق مادی و معنوی صاحبان آثار ایجاد شد. سینماحقیقت نشان داد چه جوانان برومندی به سینمای مستند روی آورده اند و تجربه پیشکسوتان چقدر گرانبهاست. جشنواره چهاردهم نزدیک است و تجربه‌های دوره سیزدهم را به کار می‌بندیم تا مسیر را ادامه دهیم.

دبیر جشنواره با اشاره به اهداف این جشنواره در دوره آتی با توجه به تجربه‌های قبلی گفت: همراهی صنوف و بهره گیری از شورای سیاستگذاری فرصت ارزشمندی بود که از آن در آینده نیز بیش از پیش بهره خواهیم برد. استفاده از تجربه جمعی برای اصلاح برخی آیین نامه‌ها و روش‌ها نیز در دستور کار قرار می‌گیرد. بر این باوریم سینماحقیقت به جایگاهی رسیده که می‌توان انتظار داشت اولین نمایش مستند‌ها در این جشنواره صورت بگیرد.

وی با اشاره به ضرورت اتخاذ نگاه حرفه‌ای به بازاریابی و فروش آثار مستند توضیح داد: بر آنیم تا حضور و سهم بیشتری از بازار مستند منطقه و جهان داشته باشیم. کلام پایانی من نیز سپاس از همراهی همه شماست. از اعضای هیات انتخاب، داوران و مشاوران، همکاران خوبم در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و ستاد جشنواره، صنوف سینمایی، تهیه کنندگان و کارگردانان سینمای مستند که دو بازوی کارآمد در سیاستگذاری جشنواره بودند، نیز تشکر می‌کنم.

برگزیدگان جشنواره سینمایی حقیقت معرفی شدند/ خط باریک قرمز جوایز را درو کرد

حمیدی مقدم ادامه داد: از همکاران سازمان سینمایی، اهالی مطبوعات و رسانه که دیده شدن مستند مدیون تلاش‌های آن هاست، تشکر می‌کنم. از سازمان صداوسیما که در کنار سینمای مستند و جشنواره ایستاده است نیز باید قدردانی کنم. به ویژه از شبکه‌های چهار، مستند، یک، دو، آی فیلم و پرس تی وی و همه گروه‌های خبری نیز سپاسگزارم. همچنین از پردیس سینمایی چارسو برای همکاری بی دریغ در همه بخش‌ها و سینماتیکت برای همفکری در امر رزرو بلیت، نیز باید قدردانی کرد.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اظهار کرد: درخشش سینمای مستند را در همه عرصه‌ها می‌توان دید. سینمایی که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و باید برای داشتن سینمای ملی، به سینمای مستند امید داشت. زیرا مستند جهان و انسان بهتری می‌سازد.

برگزیدگان بخش بین الملل

ابتدا از مهرداد اسکویی تقدیر شد.

جایزه ویژه هیئت داوران به مستند «قاشق» اثر لایلا پاکالنینیا اهدا شد.

تندیس بهترین فیلم نیمه بلند به مستند «حیوانات از نفس افتاده» به کارگردانی لی لی محصول مشترک آمریکا و چین رسید.

دیپلم افتخار مستند بلند به مستند خسوف اثر محسن استاد علی تعلق گرفت.

جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه نیز شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳۰۰۰ دلار بود

جعفر نجفی پس از دریافت جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه گفت: خیلی خوشحالم این جایزه را در بخش بین الملل می‌گیرم، به عوامل تبریک می‌گویم. جا دارد از یک فردی که برایم دانشگاه، سینما و همه کاره بوده است، فریدون نجفی برادرم قدردانی کنم.

لیلآ پاکالنینا کارگردان «قاشق» در پیامی ویدئویی به مخاطبان جشنواره بین المللی سینماحقیقت بیان کرد: خوشحالم که سینما می‌تواند میان فرهنگ‌ها پل بزند. زبان سینما ارتباط را برای ما ساده‌تر می‌کند.

جایزه بهترین مستند نیمه‌بلند تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۴۰۰۰ دلار بود.

استادعلی به دلیل کسالت نتوانسته بود در مراسم حضور پیدا کند و مصطفی شیری جایزه این کارگردان را دریافت کرد.

جایزه ویژه هیات داوران بخش مستند بلند نیز شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰۰۰ دلار (هریک به مبلغ ۱۰۰۰ دلار) بود.

دبیر سفارت هلند در ایران به نمایندگی از زانتفورت جایزه فیلم «قهرمان گله» را دریافت کرد.

جایزه ویژه هیات داوران بخش مستند بلند نیز شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰۰۰ دلار (هریک به مبلغ ۱۰۰۰ دلار) به طور مشترک به فیلم‌های «قهرمان گله» ساخته تون فان زانتفورت از کشور هلند و «جایی برای فرشته‌ها نیست» به کارگردانی سام کلانتری از ایران تعلق گرفت.

در ادامه کلیپی از مستند‌های بخش جایزه شهید آوینی پخش و هیئت داوران این بخش معرفی شدند.

با حضور اعضای هیئت داوران  تندیس برنز شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰۰ میلون ریال  به حامد سعیدی راد برای مستند کاست تعلق گرفت.

برگزیدگان جشنواره سینمایی حقیقت معرفی شدند/ «خط باریک قرمز» جوایز را درو کرد

تندیس نقره شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال به امیر حسین نوروزی برای مستند موتور سیکلت رسید.

تندیس طلا شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال  به مستند پیرمرد و خواننده اثر امیر آصانلو اهدا شد.

اصانلو بعد از دریافت جایزه تندیس طلایی بخش آوینی گفت: اگر برای ساخت فیلم «پیرمرد و خواننده» به منطقه‌ای جنگی رفتم به دلیل دوست داشتن جنگ نبوده است. بلکه می‌خواستم بخشی از واقعیت را به تصویر بکشم.

تون فان زانتفورت در پیام ویدئویی که برای جشنواره فرستاده بود، گفت: خیلی خوشحالم که این فیلم دیده شد، من هفت سال روی فیلم کار کردم و همه من را به واسطه سوژه آن مسخره می‌کردند، به همین ترتیب تامین کمک مالی برای ساخت فیلم دشوار بود و پروسه سختی را پشت سر گذاشتم. با افتخار در این جشنواره حضور دارم و خوشحالم که توانستم در این جشنواره که رقابت بسیار داغ بود برگزیده شوم و ناراحتم که نتوانستم به دلیل مشغله کاری در این رویداد حضور پیدا کنم.

سام کلانتری هم پس از دریافت جایزه گفت: در این ۱۳ سال برگزاری جشنواره سینماحقیقت سال‌هایی داور بودم یا فیلم داشتم، اما هیچ وقت این جایزه را دریافت نکرده بودم، فکر می‌کنم این جایزه بسیار مهمی برای هر فیلمسازی است. از صمیم قلب این جایزه را به همه اعضای تیم ملی هاکی بانوان ایران تقدیم می‌کنم.

آندره هورامان برنده جایزه بهترین کارگردانی مستند بلند جشنواره که در سالن حضور داشت، بعد از دریافت جایزه اش از دعوت به جشنواره سینماحقیقت تشکر کرد و گفت: از دریافت این جایزه واقعا غافلگیر شدم. نمی‌دانم آیا مستند می‌تواند دنیا را تغییر دهد یا نه، اما خوشحالم که افتخار حضور در سینماحقیقت به کشورم داده شد. امیدوارم مستند‌ها به هر چه بهتر ارتباط برقرار کردن گفتگو میان ملت‌ها کمک کنند و از جشنواره و هیات داوران این بخش تشکر می‌کنم.

آغاز اختتامیه جشنواره سینما حقیقت

در ادامه برنامه حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی پشت میکروفن آمد و گفت: گردهمایی سالانه سینمای مستند را تبریک می‌گویم و امیدوارم سینمای مستند سالانه خوش بدرخشد. از همکارانم در دبیرخانه جشنواره و همینطور دبیر محترم، هیات انتخاب، داوران، مهمانان خارجی قدردانم. خوشبختانه سینمای مستند مسیر رو به تعالی دارد و یکی از جلوه‌های آن هم خود جشنواره است. این فستیوال سال به سال موفق‌تر برگزار می‌شود و خط بطلان مجددی بر تمامی باور‌های غلط می‌کشد.

وی افزود: خوشبختانه کمیت و کیفیت آثار نسبت به سال گذشته ارتقا یافته است. از زحمات طباطبایی نژاد تشکر کنم، چون بخش عمده فیلم‌های جشنواره محصول تلاش‌های ایشان در زمان حضورشان در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بوده است. اینکه وی به ما در سازمان سینمایی پیوستند نشان می‌دهد فعالان حوزه سینمای مستند تا چه اندازه می‌توانند در حوزه سیاست گذاری کمک کنند. فیلم‌های امسال از نظر جغرافیای فیلمسازی، تنوع خوبی داشتند. فیلم‌های مستند امسال متنوع بودند. بخش‌های جدیدی به جشنواره اضافه شده بود که از آن‌ها استقبال شد. همچنین نقطه عطف دیگر این دوره از جشنواره حضور صنوف در بخش سیاستگذاری جشنواره است.

وعده رئیس سازمان سینمایی برای افزایش بودجه سینمای مستند

رئیس سازمان سینمایی اظهار کرد: خبر خوبی برای مستندسازان است. این روز‌ها صرفا مستند را در قاب تلویزیون نمی‌بینیم. همه ما باید همت کنیم که این فرهنگ بیش از پیش رواج یابد. برای سال آینده بودجه‌های حمایتی برای سینمای مستند همچنان که در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ افزایش یافته بود، افزایش می‌یابد. اگر مسئولی سیاستی را اعلام و نتیجه اش در عمل ثابت نشود، خوب نیست؛ بنابراین این تصمیم را در برنامه و بودجه که اعلام می‌شود خواهیم دید.

همچنین در حوزه پخش و عرضه مستند نیز باید بودجه‌ای را برای سامانه‌های درخواستی درنظر بگیریم. تداوم رایزنی با دستگاه‌ها برای همکاری و مشارکت در تولید مستند که جلوه اش در همکاری با اتاق بازرگانی اتفاق افتاد، نیز شاهد هستیم. ورود دستگاه‌هایی از این دست به خلق ارزش افزوده به شیوه‌ای که در منافع اثر نیز دخیل باشند، نیز کمک می‌کند.

دو نوازی ویالن سن و پیانو بخش بعدی برنامه بود.

در ادامه هیئت داوران بخش مسابقه ملی معرفی شدند و همراه با ربیعی سخنگوی دولت برای اهدای جوایز روی صحنه آمدند.

جایزه بهترین نویسنده متن به امیر مهدی حکیمی و حجت بامروت در فیلم مهدی که به دنیا آمد و جایزه بهترین صداگذاری به انسیه ملکی فیلم کاغذپاره اهدا شد.

جایزه بهترین موسیقی متن به حبیب خزائی فر برای آهنگسازی مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» اهدا شد.

جایزه بهترین پژوهش به بابک گودرزی نژاد طهرانی برای مستند «ناگفته‌های شهر شلوغ » اهدا شد.

جایزه بهترین تصویربرداری به مرتضی پور صمدی برای تصویربرداری فیلم «خط باریک قرمز» اهدا شد.

جایزه بهترین تدوین به مرتضی پایه شناس برای مستند «گلوله باران» رسید.

جایزه بهترین فیلم کوتاه مسابقه ملی به علی شهابی نژاد برای کارگردانی فیلم «آبشار» تعلق گرفت.

جایزه بهترین کارگردانی مستند نیمه بلند به مرتضی پایه شناس برای کارگردانی مستند «گلوله باران» اهدا شد.

خوشدست کارگردان فیلم مستند «خط باریک قرمز» که به دلیل عدم حضور مرتضی پورصمدی در ایران جایزه او را به نمایندگی دریافت کرد، پیام صوتی پورصمدی را که از ترکیه و سر پروژه مست عشق فرستاده بود برای حاضران پخش کرد.

پورصمدی در پیام صوتی اش گفت: از جسارت فرزاد خوشدست و مدیران تلویزیون که بر یک موضوع حساس اجتماعی دست گذاشتند و از فرزین خسروشاهی، حمید کیوان فر برای همراهی شان و آرش زاهدی برای تلاش در تدوین این مستند تقدیر کنم.

برگزیدگان جشنواره سینمایی حقیقت معرفی شدند/ «خط باریک قرمز» جوایز را درو کرد

جایزه بهترین کارگردانی مستند بلند به محسن استاد علی برای کارگردانی مستند «خسوف» اهدا شد.

هیات داوران از مستند «تن‌ها چند متر» به کارگردانی حجت طاهری، با تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال تقدیر کردند.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه‌بلند شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال بود.

در رشته بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۸۰ میلیون ریال به برگزیدگان اهدا شد.

جایزه ویژه هیات داوران شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال با سپاس ویژه از سازندگان دو فیلم «مهمانشهر» ساخته مهدی سقط‌چی و «تار‌های ممنوعه» ساخته حسن نوری به دلیل تلاش در مسیر همگرایی فرهنگی و اجتماعی به محمدصادق اسماعیلی کارگردان فیلم «آدور» تعلق گرفت.

جایزه ویژه دبیر جشنواره به ارزش ۱۰۰ میلیون ریال به فرزاد خوشدست برای فیلم خط باریک قرمز اهدا شد.

نشان فیروزه و جایزه بهترین فیلم جشنواره به ارزش ۲۵۰ میلیون ریال به مرتضی شعبانی برای کارگردانی مستند گلوله باران اهدا شد. او جایزه اش را به شهدا تقدیم کرد.

همچنین در این بخش از محسن اسلام‌زاده کارگردان فیلم مستند «زندگی میان پرچم‌های جنگی» هم بابت ریسک پذیری در ساخت فیلم مستند تقدیر به عمل آمد. از شخصیت اصلی مستند بانو یعنی عصمت احمدیان تقدیر شد.

شخصیت اول فیلم «بانو عصمت» که مادر ۵ شهید است هم در این بخش از اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت مورد تقدیر قرار گرفت. حاضران در سالن ایستاده به تشویق این مادر شهید پرداختند.

سپس عصمت احمدیان از همه حضار خواست تا چشمان خود را ببندند و گفت: شما اکثرا متاهل و صاحب فرزند هستید و با بستن و باز کردن چشمان خود می‌بینید گذر زمان چه میزان سریع است. شما مستندسازان به جوانان امید دهید، این مملکت برای جوانان است. کاری کنید که جوانان پای فیلم‌های خارجی ننشینند و با دیدن فیلم‌های شما لذت ببرند.

ناصر زوری کاراکتر فیلم «مهمانشهر» که فیلمی در ترویج روحیه امید و پویایی بود پیش از اهدای جایزه ویژه دبیر جشنواره مورد تقدیر قرار گرفت. علی نظری تهیه کننده این اثر به نمایندگی از وی این لوح را دریافت کرد.

همچنین در این بخش از محسن اسلام‌زاده کارگردان فیلم مستند «زندگی میان پرچم‌های جنگی» هم بابت ریسک پذیری در ساخت فیلم مستند تقدیر به عمل آمد.

مرتضی پایه شناس پس از دریافت جایزه بهترین تدوین گفت: من یادم نمی‌آید در هیچ اختتامیه‌ای حرف زده باشم، اما الان فکر کنم جبران کنم، اول اینکه من فکر می‌کنم اکثر کسانی که در سالن نشستند معتقدند سینمای مستند ایران در قله است و نیازی نداریم سینمای مستند را به سینمای داستانی برسانیم. دوم اینکه از صداگذار کار، حسین ابراهیمی تشکر می‌کنم، چون واقعا زحمت کشید، من دوست داشتم همیشه با فرزندانم روی صحنه بروم، چون معتقدم برای این دو عزیز کار می‌کنم و نگران آینده این دو هستم.

در ادامه بیانیه هیئت داوران خوانده شد.

در ادامه این مراسم مهدی شامحمدی دبیر اجرایی شورای آرای تماشاگران، سه فیلم پرمخاطب سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت را به این ترتیب اعلام کرد: «جایی برای فرشته‌ها نیست» رتبه اول، «پروژه ازدواج» رتبه دوم و «صحنه‌هایی از یک جدایی» رتبه سوم را به خود اختصاص دادند.

همچنین به گزارش سینماتیکت سه مستند پرفروش به این ترتیب اعلام شدند. جایگاه اول «جایی برای فرشته نیست»، جایگاه دوم «واکس چه» و جایگاه سوم «صحنه‌هایی از یک جدایی».

جایزه تماشاگران، تندیس، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال به محمد شکیبانیا و محسن شاه محمد میراب سرمایه‌گذار فیلم «جایی برای فرشته‌ها نیست» اهدا شد.

عنوان برترین‌ها بر اساس آمار به فیلم‌های مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست»، «صحنه‌هایی از یک جدایی»، «تار‌های ممنوعه»، «خط باریک قرمز»، «آدور» به ترتیب اول تا پنجم تعلق گرفت.

مهدی شامحمدی دبیر اجرایی و عضو شورای سیاست‌گذاری آرای مردمی هم درباره سه نوع آمار پرمخاطب‌ترین ها، پرفروش‌ترین‌ها و برترین‌ها توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: در دوره سیزدهم در بخش مسابقه ملی ۲۱ هزار نفر در ۱۶۰ سانس به تماشای فیلم‌ها نشستند و از این بین ۷۱ درصد، ۱۵ هزار برگه رای به صندوق‌ها ریخته شد.

وی افزود: البته با توجه به بلیت فروشی آمار تماشاگران نسبت به سال گذشته تغییر چشمگیری نداشته است.