نیم نگاهی به فیلم «بی صدا حلزون» با بازی هانیه توسلی/ تصاویر

بهرنگ دزفولی زاده کارگردان سینما که اولین فیلم بلند سینمایی خود را با نام « بی صدا حلزون » تولید کرده، درباره پرداخت به موضوع خاص این اثر گفت: فکر می‌کنم موضوعات اجتماعی مختلف و زیادی داریم که برای پرداختن به آن‌ها نیاز به حوصله است؛ حوصله‌ای که فیلمساز باید برای تحقیق، بررسی و کاوش داشته باشد. باید دید چه چیزی در فیلمنامه و موضوع سازنده را گیر می اندازد.

 

«بی‌صدا حلزون» از کسانی می‌گوید که صدایشان شنیده نمی‌شود/ سعی کردم شخصیت‌ها کاریکاتوری و مقوایی نباشد

اخبار فرهنگ و هنر - وی افزود: همیشه دوست دارم موضوعات اجتماعی که کمتر به آن پرداخته شده را از دریچه دوربین نگاه کنم و بسازم. موضوع‌هایی که درباره آدم‌هایی است که در جامعه صدایشان شنیده نمی‌شود و صدای کسی هم نمی‌شنوند؛ اینکه آن‌ها به نشنیدن محکومند و یا ما به شنیدن محکومیم، سوالی بود که برای من پیش آمد. احساس کردم پس از پوران درخشنده که طلایه‌دار پرداخت به مشکلات اجتماعی ناتوانان جسمی کشورمان است، می توانم موضوع و قصه فیلم خودم را بگویم. ضمن اینکه بسیاری از فیلم‌های داخلی و خارجی که در این زمینه ها ساخته شده را دیدم.

این کارگردان اظهار کرد: فیلم سینمایی « بی صدا حلزون » یک قصه اجتماعی است که فضای بغرنجی را برای تماشاگر ترسیم می‌کند؛ تلاش کردم به دنیای این آدم‌ها (ناشنوایان) نزدیک شوم تا فرم پیامک دادن، ارتباط برقرارکردن، کلمات کم فعلی که استفاده می‌کنند و دنیای رک و راست و صادق و کودکانه‌ای که دارند را نشان دهم و آسیب‌هایی که از جامعه شنوا دیدند و کم هم نیست را به تصویر بکشم.

«بی‌صدا حلزون» از کسانی می‌گوید که صدایشان شنیده نمی‌شود/ سعی کردم شخصیت‌ها کاریکاتوری و مقوایی نباشد

دزفولی زاده در پاسخ به این سوال که ریسک ساخت این فیلم در وضعیت اقتصادی سینما و ذائقه مخاطب کنونی که به سمت یکسری فیلم‌های خاص رفته از کجا نشأت گرفت، گفت: من ده سال برای ساخت این فیلم برنامه‌ریزی کردم؛ با این هدف تمام فیلم‌های اجتماعی سینمای ایران، بخش هنر و تجربه، فیلم‌ها و برخی برنامه‌های تلویزیون را تا جایی که امکان داشت دیدم. احساس کردم اگر قرار است اولین فیلمم را بسازم، باید با این اثر یک فرهنگ‌سازی هم اتفاق بیفتد و جریانی شکل بگیرد؛ خواستم از کسانی بگویم که کمتر دیده شدند. کسانی که اهل کشور دیگری نیستند؛ ایرانی هستند و فقط با زبان اشاره صحبت می‌کنند؛ آنها فقط ناشنوا هستند و ما اجازه نداریم مسخره شان کنیم.

این کارگردان ادامه داد: خود این قشر هم اعتقاد دارند که اگر قرار است در فیلمی که راجع به آنها ساخته می شود، شخصیت های کاریکاتوری یا مقوایی باشند همان بهتر که آن فیلم ساخته نشود. برای همین سختی کار را بیشتر کردم و وادار شدم تحقیقات بیشتری را انجام دهم. با آدم‌های مختلفی از این قشر در نسل‌های گوناگون صحبت کردم و ماحصل این تحقیق در فیلمنامه و بعد در تصویر آمد.

دزفولی زاده عنوان کرد: من سعی کردم فیلمی ساده بسازم و به دنبال گفتن حرف خیلی بزرگی نبودم؛ باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی رخ می‌دهد. من تلاش کردم قصه خنثی و بی روحی که مخاطب را پس می‌زند، نسازم.

«بی‌صدا حلزون» از کسانی می‌گوید که صدایشان شنیده نمی‌شود/ سعی کردم شخصیت‌ها کاریکاتوری و مقوایی نباشد

دزفولی زاده با اشاره به اینکه سینما به ژانر‌ها و موضوع‌های مختلف نیاز دارد، بیان کرد: سینمای ما به ساخت فیلم‌های بدنه نیاز دارد؛ فیلم من هم از این قاعده مستثنی نیست. فیلم‌های کمدی هم که به شکلی چراغ سینما را روشن نگه می‌دارند و همه این‌ها به کلیت سینما کمک می‌کند.

در این میان یکسری سرمایه گذار داریم که نگاه فرهنگی دارند و خوب کار می‌کنند؛ سرمایه‌گذار فیلم ما هم از همین جنس بود. برای فیلم ما کم نگذاشت و خداراشاکرم بازیگرانی در مسیرم قرار گرفتند که مطمئناً پس از دیدن فیلم، متوجه می‌شوید به شدت جنس این نوع فیلم هستند. من به عنوان کارگردان نمی‌توانم راجع به فیلمی که ساختم، خیلی نظر بدهم؛ چون معتقدم فیلم خودش کار خودش را می‌کند و بد و خوب را نشان می‌دهد. با این حال، احساس می‌کنم ساخت چنین فیلم‌هایی دیگر فیلمسازان را برای تولید اینگونه آثار ترغیب می‌کند؛ سینمای ما به نوآوری و دوری از مشق نویسی و مشابه سازی از کارگردان‌های موفق نیاز دارد.

«بی‌صدا حلزون» اولین فیلم بلند سینمایی بهرنگ دزفولی‌زاده است که در بیش از ۳۰ لوکیشن فیلمبرداری شده و یکی از پرلوکیشن‌ترین فیلم‌ها محسوب می‌شود.

«بی‌صدا حلزون» از کسانی می‌گوید که صدایشان شنیده نمی‌شود/ سعی کردم شخصیت‌ها کاریکاتوری و مقوایی نباشد

بهرنگ دزفولی‌زاده پیش از این بیش از ۸۰ فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی را عکاسی کرده و سازنده ۹ فیلم کوتاه مستند و داستانی بوده که در اکثر جشواره‌های خارجی و داخلی حضور داشته است.

هانیه توسلی ، مهران احمدی، پدرام شریفی و محسن کیایی با حضور علیرضا جلالی‌تبار، بهنوش بختیاری ، بیژن بافکار و شیرین ولی پور بازیگران «بی‌صدا حلزون» هستند.

«بی صدا حلزون» داستان زنی است که بین احساس و منطقش در حال تصمیم‌گیری است.

عوامل این فیلم عبارتند از:

نویسنده: محمد رهگذر، کارگردان: بهرنگ دزفولی‌زاده، مدیر فیلمبرداری: محمدرضا جهان‌پناه، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: ایمان غیرتمند، منشی صحنه: شیدا باسمه‌چی، مدیر صدابرداری: مهدی ابراهیم‌زاده، صداگذار: فرامرز ابوالصدق، مدیر تولید: مجتبی متولی، طراح گریم: سودابه خسروی، طراح صحنه و لباس: افسانه صمدزاده، تدوین: سپیده عبدالوهاب، عکاس: مریم مَجد، مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه‌ای: مریم قربانی‌نیا، مشاور تهیه‌کننده: مهدی نریمانی، سرمایه‌گذار: بیژن بافکار، مشاور سرمایه‌گذار: نیما رضازاده، تهیه‌کننده: مرتضی شایسته، پخش از هدایت فیلم.