ناگفته های کارگردان «پدر طالقانی» از مشکلات ستخت مستند

محمدعلی محمددوست کارگردان مستند « پدر طالقانی » درباره جدیدترین فعالیت‌های خود گفت: کار ساخت مستند «پدر طالقانی» از چند سال پیش آغاز شده بود، به همین دلیل باید آن را تکمیل می‌کردم و اگر به خاطر آیت‌الله طالقانی نبود همین کار را هم نمی‌کردم، چون مستندسازی حتی زندگی ابتدایی افراد را هم تامین نمی‌کند به همین دلیل در حال حاضر در بازار و در حوزه تولید کاغذ کادو مشغول به کار هستم.

وی ادامه داد: همین حالا از چند شبکه تلویزیونی چند ده‌ میلیون طلب دارم که به هر دلیلی پول من را نداده‌اند؛ از شبکه سه گرفته تا شبکه افق. حتی یک بار مدت‌ها بعد از تحویل پروژه به من گفتند پول ندارند و می‌خواستند به من اوراق بهادار بدهند این در حالی است که عوامل برنامه، من را می‌شناسند و در چنین مواقعی خودم باید پول آن‌ها را بدهم. مجموع این شرایط باعث شد تصمیم بگیرم که هر وقت که توانستم با پول خودم فیلم بسازم آنگاه سراغ مستندسازی بروم در غیر این صورت دیگر برای تلویزیون یا سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر کار نمی‌کنم.

وی افزود: مستندسازی از جهت مالی فضای خوبی ندارد، مستندسازان از هیچ جایی هیچ حمایتی نمی‌شوند و هیچ ارگان خاصی این کار را نمی‌کند. من هم  بعد از بیست سال فعالیت در حوزه مستندسازی، دیدم حضور در این عرصه دیگر فایده‌ای ندارد، گویا جور شبکه‌های سیما را ما باید به دوش بکشیم و پولی که باید آن‌پها باید به عوامل بدهند، ما باید تقبل کنیم.

این مستندساز بیان کرد: من دوست دارم همچنان کار هنری و فیلمسازی کنم ولی دیگر بحث مالی برایم مهم شده بود و با توجه به اینکه در نیمه پایانی زندگی هستم، نمی‌توانستم روی کاری که به جهت مالی آینده‌ای ندارد، وقت بگذارم به همین دلیل مجبور شدم فضایی را برای کار انتخاب کنم که جبران مافات آن بیست سال را داشته باشد ضمن اینکه کشور به کار اقتصادی خوب نیاز دارد به همین دلیل فکر کردم بهتر این است که وارد این فضا شوم.

محمددوست بیان کرد: در «پدر طالقانی» کار نویسندگی، تحقیق، کارگردانی ، تدوین، فیلمبرداری و... را خودم انجام دادم، اما برای همه این کارها در طول شش سال به اندازه تصویربردار فاز دوم کار که روی هم ۱۵ جلسه سرکار بود دریافتی نداشتم، مجموع پول ساخت این مستند هم چیزی حدود ۲۰۰ میلیون تومان شد.  در حالی که مستند در ۵ قسمت و یک نسخه سینمایی آن‌هم با این حجم عظیم بازسازی تولید شد.

وی افزود: حاج قاسم تبریزی که در پژوهش «پدر طالقانی» بسیار زحمت کشید و ما همه چیز را با او چک می‌کردیم یک بار به من گفت به سراغ کار بعدی برو ولی من به او گفتم من کار مستندسازی را کنار گذاشته‌ام چون پول ما را نمی‌دهند او به من گفت قبل از انقلاب علاوه بر اینکه به ما پول نمی‌دادند ما را شکنجه هم می‌کردند. پس وظیفه شما نسبت به انقلاب چه می‌شود؟ در این هنگام گفتم حتما این کار را خواهم کرد. ضمن اینکه من مشغول تحصیل در مقطع دکتری روانشناسی بالینی هستم حتما در حوزه خانواده برای کشور کار خواهم کرد اما با پول خودم.

وی در پایان گفت: من یک‌بار به یکی از مسئولان تلویزیون گفتم با اینکه الان وضعم خوب است اما درویش مآبانه زندگی و سعی می‌کنم با پولی که به دستمان می‌رسد شغل جدیدی برای افراد راه اندازی کنیم اما در همین شرایط و با همین دلار ۱۴ تومانی اگر مسئولی به من بگوید ما به تو ماهی سه میلیون می‌دهیم اما تو فقط برای انقلاب فیلم بساز قطعا این کار را می‌کنم ولی حتی اینطور هم فکر نمی‌کنند مگر چند کارگردان داریم که دوست دارند در حوزه انقلاب کار کنند و دغدغه آن را دارند؟ به نظرم باید حداقل‌های زندگی این چند نفر را تامین کرد تا درباره انقلاب کار کنند.