جشنواره فجر ۳۸/ بازگشت شهاب‌، رکورد‌زنی‌ جواد‌

جمعه‌شب، ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر، اسامی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ را به صورت زنده از شبکه خبر اعلام کرد و برخلاف سال‌های قبل، برای اعلام اسامی فیلم‌ها، نشست خبری برگزار نشد.

اخبار فرهنگ و هنر - تنوع ژانر فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال، فیلم‌هایی که در سکوت خبری ساخته شدند، موضوعات حساس و مهمی که دستمایه روایت قصه بعضی فیلم‌ها قرار گرفته‌اند، همه نوید این را می‌دهند که احتمالا امسال یکی از جذاب‌ترین دوره‌های جشنواره فجر را در پیش خواهیم داشت. به بهانه اعلام اسامی آثار حاضر در بخش سودای سیمرغ جشنواره، چند نکته را درباره این فهرست که شامل ۲۲ فیلم می‌شود، یادآور شده ایم:

۱. پرکارترین بازیگران جشنواره سی‌وهشتم

بازگشت‌ شهاب‌حسینی، رکورد‌زنی‌جواد‌عزتی

از میان بازیگرانی که امسال بیش از یک فیلم، در جشنواره فجر دارند، جواد عزتی با پنج فیلم، شانس خود را برای دریافت جایزه، حسابی بالا برده و پرکارترین بازیگر است. او امسال با فیلم‌های « آتابای » ساخته نیکی کریمی، « خورشید » ساخته مجید مجیدی، «دو زیست» ساخته برزو نیک‌نژاد، «شنای پروانه» ساخته محمد کارت و «مغز استخوان» ساخته حمیدرضا قربانی، حضور پررنگی در جشنواره فجر دارد.

بازیگرانی مانند پریناز ایزدیار با «مغز استخوان» و «سه کام حبس» اثر سامان سالور، هادی حجازی فر با «آتابای» و «دو زیست»، بابک حمیدیان با «روز بلوا» اثر «بهروز شعیبی» و «مغز استخوان»، پژمان جمشیدی با «دو زیست» و «خوب بد جلف ۲: ارتش سری» اثر پیمان قاسم‌خانی، حامد کمیلی با «سینما شهر قصه» اثر کیوان علی‌محمدی و علی‌اکبر حیدری و «خوب بد جلف ۲: ارتش سری»، لیلا زارع با «روز بلوا» و «خون شد» اثر مسعود کیمیایی و علی شادمان با «شنای پروانه» و «مردن در آب مطهر»، هرکدام دو فیلم در رقابت امسال جشنواره فجر دارند.


۲. پایان دوری چندساله از جشنواره فجر

بازگشت‌ شهاب‌حسینی، رکورد‌زنی‌جواد‌عزتی

برخی سینماگران با سابقه و بعضی از ستاره‌ها در چند دوره اخیر جشنواره فجر، غایب بوده‌اند، اما تعدادی از آن‌ها امسال، به جشنواره آمده‌اند. مجید مجیدی پس از سال‌ها دوری از جشنواره فجر، امسال با «خورشید» در جشنواره، حضور دارد. مسعود کیمیایی پس از گذشت سه سال از حضور پرحاشیه‌اش با فیلم «قاتل اهلی» در سی‌وپنجمین جشنواره فجر، امسال با «خون شد» در این رقابت حضور پیدا کرده است. از میان بازیگران، فرامرز قریبیان پس از پنج سال دوری از سینما، در نقش اصلی فیلم «خروج» اثر ابراهیم حاتمی‌کیا ظاهر شده است.

شهاب حسینی آخرین‌بار سال ۹۴ با فیلم «برادرم خسرو» در سی‌وچهارمین دوره جشنواره دیده شد و امسال با فیلم «آن شب» ساخته کوروش آهاری که جزو همکاری‌های او با کارگردانان جوان است، در بخش نگاه نو حضور دارد. مهران مدیری هم پس از گذشت هشت سال از آخرین حضور در جشنواره، با فیلم محمدحسین مهدویان یعنی «درخت گردو» در جشنواره امسال دیده می‌شود.


۳. غایبان مهم جشنواره

بازگشت‌ شهاب‌حسینی، رکورد‌زنی‌جواد‌عزتی

غایبان مهم سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، سه فیلم «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت‌ا...، «مجبوریم» به کارگردانی رضا درمیشیان و «عنکبوت» به کارگردانی ابراهیم ایرج‌زاد هستند. طبق اعلام دبیرخانه جشنواره فجر، فیلم «قاتل و وحشی» به دلیل اختلافات بر سر مالکیت فیلم، توسط هیئت انتخاب بررسی نشده است و در صورتی که مشکل این فیلم به موقع حل شود، هیئت انتخاب آن را بررسی می‌کند و اگر شایستگی لازم را داشته باشد، به بخش مسابقه اضافه می‌شود.

فیلم برداری این فیلم آذرماه، به دلیل اختلافات مالی بین حمید نعمت‌ا... و سرمایه‌گذار آن محمدصادق رنجکشان، مدت کوتاهی متوقف شده بود. «عنکبوت» نیز در اولویت پنج فیلم بخش رزرو است و با توجه به اولویت آخر آن، بعید به نظر می‌رسد که بتواند جایگزین فیلم دیگری در بخش سودای سیمرغ شود، بنابراین، «عنکبوت» نیز از غایبان مهم امسال است. ابراهیم ایرج‌زاد، در واکنش به این اتفاق در اینستاگرامش نوشت: «قرار نبود باشیم، فریب بخش رزرو رو نخورید.»


۴. شعیبی و حجازی‌فر در مقام کارگردان، نویسنده و بازیگر

بازگشت‌ شهاب‌حسینی، رکورد‌زنی‌جواد‌عزتی

امسال دو هنرمند یعنی بهروز شعیبی و هادی حجازی‌فر، علاوه بر بازیگر به عنوان کارگردان و نویسنده نیز در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور و شانس بیشتری برای دریافت جایزه دارند. بهروز شعیبی با فیلم «مغز استخوان» در مقام بازیگر و با فیلم «روز بلوا» در مقام کارگردان، در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. علاوه بر او، هادی حجازی‌فر نیز، در فیلم «آتابای» به عنوان فیلم نامه‌نویس حضور یافته است و در فیلم‌های «آتابای» و «دو زیست» هم به عنوان بازیگر دیده می‌شود.


۵. حضور پررنگ سازمان اوج

بازگشت‌ شهاب‌حسینی، رکورد‌زنی‌جواد‌عزتی

سازمان هنری رسانه‌ای اوج، سال گذشته تنها فیلم «۲۳ نفر» به کارگردانی مهدی جعفری را در جشنواره فجر داشت، اما امسال دست پر به جشنواره آمده است و حضور پررنگی در این رقابت دارد. از میان فیلم‌های بخش سودای سیمرغ، «خروج» اثر ابراهیم حاتمی‌کیا، «روز بلوا» اثر بهروز شعیبی و «آبادان یازده ۶۰» اثر مهرداد خوشبخت و از بین فیلم‌های نگاه نو، فیلم «لباس شخصی» به کارگردانی امیرعباس ربیعی، با سرمایه‌گذاری سازمان اوج ساخته شده و به جشنواره فجر راه یافته است.


۶. حضور یک فیلم کمدی

بازگشت‌ شهاب‌حسینی، رکورد‌زنی‌جواد‌عزتی

معمولا آثار کمدی کمتر در جشنواره فجر شرکت می‌کنند و در این رقابت مورد قضاوت منتقدان و مخاطبان قرار نمی‌گیرند، اما امسال از یک فیلم کمدی یعنی «خوب بد جلف ۲: ارتش سری» در جشنواره رونمایی می‌شود. قسمت اول فیلم پیمان قاسم‌خانی «خوب بد جلف»، نوروز ۹۶ اکران و با استقبال عجیب مخاطبان روبه‌رو شد. باید صبر کرد و دید فصل دوم این فیلم چه وضعیتی در جشنواره فجر خواهد داشت و آیا این فیلم، موفقیتی نصیب قاسم‌خانی خواهد کرد یا خیر؟