فیلم خورشید مجید مجیدی در جشنواره فیلم فجر داوری می شود

بر اساس آیین نامه سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر ، در بخش مقررات عمومی مسابقه سینمای ایران، تفسیر و رفع ابهام از مقررات و اخذ تصمیم نهایی درباره موضوعات پیش بینی نشده به عهده دبیر جشنواره است. بنا بر این بند، دبیر جشنواره از اختیار بالایی در رابطه با فیلم‌های حاضر در جشنواره بهره‌مند است و طبق اختیاری که دارد، می‌تواند بنابر صلاحدید و شرایط موجود تصمیم گیری کند. اگر دبیر جشنواره بنا بر این اختیار، تصمیمی بگیرد که شائبه عدم رعایت قانون یا پایمال شدن حقوق فیلمسازان را داشته باشد و یا مورد نقد قرار بگیرد، بیشتر متوجه اصلاح این بند از آیین نامه و اختیارات دبیر است و در واقع دبیر کاری خلاف آیین نامه انجام نداده است.

اخبار فرهنگ و هنر- با اعلام فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ فجر سی‌وهشتم، تکلیف نمایش فیلم‌های این دوره از جشنواره مشخص شد و از همان ابتدا گمانه زنی‌ها و تبلیغات روی فیلم‌ها به راه افتاد. یکی از فیلم‌های حاضر در این جمع ۲۲ تایی، «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی بود که حالا در میانه برگزاری جشنواره، حضورش در فجر با حواشی همراه شده است.

حواشی از آنجا شروع شد که خبر‌های غیر رسمی حکایت از نرسیدن آخرین ساخته مجید مجیدی به جشنواره داشت. با این حال خبر موثقی مبنی بر حذف کامل این فیلم اطلاع رسانی نشد، درحالی‌که اعلام شد فیلم «پسر کشی» ساخته محمدهادی کریمی از فیلم‌های رزروی اعلام شده، در جدول نمایش جایگزین می‌شود، خبری که تنها بر جایگزینی در جدول نمایش اشاره دارد؛ بنابراین فیلم‌های حاضر در سودای سیمرغ ۲۳ فیلم شد.

برای بررسی دقیق‌تر این موضوع متن کامل اطلاعیه دبیرخانه جشنواره را بخوانیم: «دبیرخانه جشنواره فیلم فجر درباره حضور فیلم «پسرکشی» در جشنواره اعلام کرد: نظر به اینکه فیلم سینمایی «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی و تهیه کنندگی آقایان بنان و مجیدی به دلیل طولانی شدن مراحل فنی فیلم، تا زمان مقرر آماده نمایش نشد، با توجه به مقررات اعلامی، فیلم سینمایی «پسرکشی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدهادی کریمی وارد بخش مسابقه جشنواره می‌شود و از تاریخ ۱۴ بهمن ماه جایگزین فیلم «خورشید» در جدول نمایش می‌شود.

در عین حال به منظور احترام به خواست مخاطبان و تماشاگران عزیزی که بلیت‌های این فیلم را پیش خرید کرده‌اند و همچنین ارج‌گذاری به تلاش سازندگان که با اهتمام فراوان و به احترام تماشاگران همچنان در حال آماده سازی فیلم هستند، از زمانی که فیلم «خورشید» آماده نمایش شود در زمان‌های پیش بینی در جدول نمایش فیلم «خورشید» نمایش داده خواهد شد و برای فیلم «پسر کشی» با اعلام قبلی از طریق سایت فروش جشنواره (فجر تیکت) نمایش‌های اختصاصی به تعداد مشابه سایر فیلم‌های سینمایی پیش بینی خواهد شد.»

اگر اطلاعیه دبیرخانه را مبنای نظر قرار دهیم، دبیر جشنواره با در نظر گرفتن احترام به مخاطبان و فیلمسازان، بنابر اختیاراتش، برای خالی نماندن جدول نمایش فیلم‌ها، ضمن اضافه کردن یک فیلم به بخش سودای سیمرغ، سعی داشته فیلم «خورشید» هم که ظاهرا در بخشی محدود نیاز به تکمیل داشته در جشنواره نگه دارد. هیأت انتخاب آن میزان از فیلم «خورشید» که برای قضاوت و انتخاب در مسابقه لازم بوده دیده‌اند و قرار است فیلم در سینمای اهالی رسانه و سینمای مردمی با نسخه نهایی به نمایش درآید و تنها حذف «خورشید» از آرای مردمی را به دنبال خواهد داشت.

بنا بر قوانین جشنواره ثبت نام و ارسال فیلم‌های حاضر در مسابقه، هرکدام زمان بندی مشخصی دارد که فیلم‌های شرکت کننده ملزم به اجرای آن هستند. براساس آنچه منتشر شده، فیلم «خورشید» مانند برخی دیگر از فیلم‌های بخش مسابقه، برای هیأت انتخاب نمایش داده شده و در بخش فنی نیاز به زمان بیشتر برای تکمیل داشته است تا در روز نمایش نسخه اصلی آن ارائه شود. ارائه نسخه نهایی بعد از تأیید هیأت انتخاب هم اتفاق تازه‌ای نیست و مرور جشنواره فیلم فجر نشان می‌دهد این اتفاق در دوره‌های قبل‌تر هم افتاده که خوشبختانه در سال‌ها اخیر کمتر شاهد دیر آماده شدن فیلم‌ها بودیم. در همین دوره «روزصفر» ساخته سعید ملکان نیز تا زمان نمایش اصلی آن درحال سپری کردن مراحل فنی بود.

لازم به ذکر است فیلم‌هایی که نسخه نهایی آن‌ها دیرتر ارائه می‌شود از نظر قانونی باید نسخه قابل قبولی از آن‌ها توسط هیأت انتخاب دیده شده باشد که در مورد «روز صفر» و «خورشید» به همین شکل بوده است.

درکنار اختیار دبیر جشنواره که براساس آن می‌تواند در تفسیر، رفع ابهام از مقررات و اخذ تصمیم نهایی درباره موضوعات پیش بینی نشده اعمال نظر کند، رعایت حقوق تمام فیلمسازان شرکت کننده در جشنواره فیلم فجر و مخاطبان نیز موضوع مهم و قابل تأکیدی است که باید در کنار هم به آن‌ها توجه کرد.