نشست خبری جدیدترین فیلم «الناز شاکردوست» برگزار شد

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی « من می‌ترسم » به کارگردانی بهنام بهزادی سومین نشستی بود که روز ۱۹ بهمن ماه در سینمای رسانه برگزار شد.

اخبار فرهنگ و هنر - در این نشست خبری بهنام بهزادی کارگردان، مجید جعفری، یگانه رفتاری، پوریا رحیمی سام، ستاره پسیانی بازیگران، آیدین ظریف طراح صحنه، امین جعفری مدیرفیلمبرداری در این نشست حضور داشتند.

ایلیا محمدی‌نیا منتقد مهمان برنامه بود که درباره فیلم بیان کرد: سینمای اجتماعی در سال‌های اخیر با تنوع موضوعی مواجه شده که در بطن مسائل اقتصادی شکل گرفته و مهم این است که فیلمسازی این مسائل را شناسایی کند. در این فیلم بهزادی بدون اینکه به ورطه شعارزدگی بیفتد توانسته مسائل مورد نظرش را بیان کند. جان کلام فیلم نشان می‌دهد که قدرت داشتن می‌تواند باعث سواستفاده شود و در این فیلم نیز کاراکتر اصلی با وجود اهل اندیشه بودن از قدرتی که فضای محازی به او می‌دهد، سو استفاده می‌کند.

جهت‌گیری «من می‌ترسم» به سمت گیشه نیست

در ادامه بهزادی با تشکر از همکارانش در این فیلم گفت: شاید بعد از این فیلم اگر شرایط سینمای هنری به این شکل باشد، به دنبال سینمای گیشه پسند بروم. البته این فیلم هیچ جهت‌گیری به سینمای گیشه ندارد.

وی افزود: این فیلم از ترکیب ۲ داستان واقعی ساخته شده و قطعاً کاراکترها ما به ازا داشته‌اند. من از اول که فیلمنامه را می‌نوشتم برخی بازیگران مثل خانم پسیانی را مد نظر داشتم اما مهمترین عنصر برای انتخاب بازیگر این است که بدانم از عهده نقش برمی‌آید.

پوریا رحیمی سام هم با اشاره به تجربه اولین نقش اصلی‌اش در سینما با این فیلم گفت: کار کردن با بهنام بهزادی برای من بسیار جذاب بود و پروسه همکاری ام با وی پروسه آموختن بود که بسیار از آن خرسندم. من دوست داشتم زودتر از این اتفاق بهتری برایم بیفتد که البته در مواقعی هم انتخاب خودم بوده است اما این شانس را داشتم که در کارنامه لاغرم، فیلم‌هایی باشد که به آن‌ها افتخار می‌کنم.

وی افزود: حتماً مردم برایم در اولویت هستند و دوست دارم فیلم‌هایی بازی کنم که طیف‌های زیادی من را ببینند اما تلاش می‌کنم در دوره‌ای که همه در اینستاگرام مانیفست می‌دهند من‌ با فیلم‌هایم حرفم را بزنم.

ستاره پسیانی با اشاره به دومین تجربه‌ای که با بهزادی داشته است، بیان کرد: برای من کار کردن با بهنام بهزادی مثل ورک شاپ است و از او یاد می‌گیرم حرفه بازیگری را کنار بگذارم و زندگی در لحظه را بیاموزم.

مجید جعفری نیز درباره تجربه همکاری با بهزادی یادآور شد: من واقعاً لذت بردم که چگونه بهزادی با بازیگر ارتباط برقرار می‌کند و او را به چالش می‌کشد. بازیگر در فیلم‌های بهزادی بازی نمی‌کند بلکه زندگی می‌کند.

یگانه رفتاری نیز با اشاره به کمک‌هایی که بهزادی به او کرده است از حضور در اولین تجربه سینمایی‌اش ابراز خرسندی کرد و بیان کرد که از طریق تست بازیگری و تماس با بهزادی در فیلم بازی کرده است. بهزادی نیز بر این نکته تاکید کرد که سینمای ایران نیازمند چهره‌های جدید است و علاقه مند است که همچون گذشته با بازیگران غیرحرفه‌ای کار کند.

وی درباره دغدغه‌مند نبودن بازیگران حرفه‌ای، یادآور شد: معمولاً بازیگران تلقی از ایفای نقش دارند و تصورشان این است که یک دوره‌ای دارند و تا این دوره تمام نشده باید مدام کار کنند حتی اگر این نقش‌ها تکراری باشد.

امین جعفری درباره فیلمبرداری فیلم توضیح داد: بعد از «قاعده تصادف» این دومین همکاری من با بهزادی بود و برای حضور در این فیلم از من خواست که دو ماه قبل از فیلمبرداری در دورخوانی‌ها و انتخاب لوکیشن کنارش باشم. فیلمبرداری فیلم به ظاهر ساده می‌آید اما در بطن ماجرای کار سختی است که با تمرین‌های زیاد به آن رسیدیم.

آیدین ظریف نیز درباره طراحی صحنه و لباس فیلم توضیحاتی را ارائه داد و عنوان کرد که تلاش کرده با بهزادی به یک زبان مشترک برسد و قبل از آغاز فیلمبرداری دقیقاً می‌دانسته که قرار است چه کار کند.

پسیانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر پرکار بودن و حساسیت نداشتن برای انتخاب نقش‌ها گفت: من همچنان تئاتر را ترجیح می‌دهم اما مدتی است تصمیم گرفتم همان ریسک و تجربه تئاتر را در سینما هم داشته باشم و ترجیح می‌دهم همه نوع تجربه‌ای در ژانرهای مختلف مثل سینمای مستقل و حتی تجاری داشته باشم.

شاکردوست قبل از «شبی که ماه کامل شد» در این فیلم بازی کرد

بهزادی با اشاره به اینکه این فیلم قبل از «شبی که ماه کامل شد» ساخته شده است، عنوان کرد الناز شاکردوست پتانسیل زیادی برای ایفای نقش‌های متفاوت دارد.

وی درباره انتخاب بازیگران فیلم و تقدیم فیلمش به زنده یاد همایون خسروی دهکردی توضیح داد: من با افتخار فیلمم را به مهندس همایون خسروی دهکردی تقدیم کردم که متأسفانه جایشان در کنار ما خالی است. من کار و مرامشان را بسیار دوست داشتم. درباره انتخاب بازیگران هم باید بگویم که عمداً این گروه را کنار هم انتخاب کردم چون تلاشم این بود که با این کست نشان دهم که همه ما می‌توانیم وارد این بازی شویم و شکست خورده بیرون بیاییم.

بهزادی درباره انگیزه مهاجرت شخصیت نسیم در فیلم هم گفت: باید دلایل آنهایی را که مهاجرت نمی‌کنند جویا شویم نه کسانی که مهاجرت می‌کنند.