کتابخوانی مقام معظم رهبری برای نویسندگان قوت قلب است

سومین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی همراه با رونمایی تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب « آن مرد با باران می آید » صبح امروز در فرهنگسرای اندیشه با حضور محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری، علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و حجت الاسلام و المسلمین شیرازی نماینده، ولی فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وجیهه سامانی، نویسنده کتاب و دیگر اهالی ادبیات انقلاب اسلامی برگزار شد.

اخبار فرهنگ و هنر - در این مراسم، ایمان عطارزاده، معاون هماهنگی و رئیس حوزه ریاست دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری گفت: امروز در آستانه ۲۲ بهمن و در ایام دهه فجر سومین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی را برگزار می‌کنیم و برای شناخت و تبیین مقام معظم رهبری به عنوان مجتهدی بزرگ و روشنفکری دینی، فرماندهی شجاع و با تدبیر، به نشر و تبیین آرای رهبری نیاز داریم تا این اندیشه‌ها به نحو صحیحی به نسل کنونی و نسل‌های آینده منتقل شوند.

او افزود: یکی از ویژگی‌های مقام معظم رهبری این است که بیش از صد‌ها یادداشت و حاشیه نویسی بر کتاب‌های مختلف از ایشان وجود دارد و تا کنون بخشی از این تقریظ‌ها را منتشر کردیم. یکی از اهداف انتشار این تقریظ‌ها علاوه بر توصیه مطالعه این کتاب‌ها به مردم و معرفی کتاب، متذکر شدن باور‌هایی است که با جامعه اسلامی مرتبط بوده است. تاکنون هشت عنوان مراسم را تحت عنوان پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت برگزار کردیم.

رئیس حوزه ریاست مرکز تنظیم و نشر آثار مقام معظم رهبری ادامه داد: ۵۵ تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب‌های حوزه دفاع مقدس منتشر شده است که آخرین آن تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «در کمین گل سرخ» بود. علاوه بر آن پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی را برگزار کردیم و امروز ضمن برگزاری پاسداشت، کتاب «آن مرد با باران می‌آید» معرفی می‌شود. این کتاب برای بازه سنی نوجوانان نوشته شده است و مقطع زمانی هفده شهریور تا بیست و شش دی ماه ۵۷ را به تصویر می‌کشد، این کتاب برای اولین بار سال ۹۱ در انتشارات سوره مهر منتشر شد از چاپ دوم تا چاپ هفتم آن در انتشارات کتابستان معرفت منتشر شد.

وجیهه سامانی: بیش از ۹ ماه برای نگارش کتاب تحقیق کردم

بعد از اجرای نمایشنامه رادیویی براساس متن کتاب «آن مرد با باران می‌آید»، وجیهه سامانی، نویسنده کتاب «آن مرد با باران می‌آید» گفت: این برای ما نویسندگان قوت قلب است که مقام معظم رهبری کتابخوان هستند. سال ۸۹ بود که فراخوان جشنواره داستان انقلاب اسلامی حوزه هنری منتشر شد، این فراخوان جرقه‌ای به ذهنم زد که برای این انقلاب به عنوان نویسنده چه کرده ام، انقلابی که به ما به عنوان جنس دوم نگاه نمی‌کرد بلکه به ما جسارت خواندن و نوشتن را داده بود و حق آن در سایه جنگ تحمیلی به خوبی ادا نشده بود.

او افزود: دست به قلم شدم فقط برای اینکه نامم در میان سرایندگان و نویسندگانی قرار بگیرد که انقلاب اسلامی را به تصویر کشیدند، عرصه نوجوان را برای نگارش انتخاب کردم، چون این عرصه را خالی دیدم. نوجوان‌ها چیزی در این باره نمی‌دانند، بیش از ۹ ماه برای نگارش کتاب تحقیق کردم و دو برابر مدت زمانی که برای نگارش آن وقت صرف کردم را تحقیق کرده ام.

نویسنده کتاب «آن مرد با باران می‌آید» ادامه داد:سال ۹۰ از دفتر امیر حسین فردی با من تماس گرفتند. او از کتابم تعریف کرد، آن لحظه از شدت شوق و شعف سر از پا نمی‌شناختم، همه این‌ها را گفتم تا به امروز حالا و این لحظه برسیم که بعد از ۲۳ سال قلم زدن فهمیدم چقدر واژه‌ها برای بیان شور و اشتیاقم حقیر هستند، می‌دانم اگر عنایت و لطف و توجهی بوده از لطف حضرت دوست بوده است.