واکنش به اعتراض‌ها درباره نحوه اعطای درجه هنری سینماگران

مصطفی سماوات مدیر کل دفتر نظارت بر مراکز، مشاغل و مجامع سازمان سینمایی ، درباره اساس درجه‌بندی هنری سینماگران ، گفت: ارزشیابی هنرمندان و بررسی پرونده‌ها روالی خاص دارد؛ ما فرمی داریم که در آن یکسری آیتم‌ها مشخص شده و بر اساس آن اسناد و مدارک متقاضی درجه هنری را به ما می‌دهند. مدارک بررسی می‌شود و یک شورا و کمیته تخصصی (شورای ارزشیابی هنرمندان) که بجز بررسی اسناد و مدارک، آیتم‌هایی مانند خلاقیت و ... را هم در نظر می‌گیرد، به متقاضی کسب درجه هنری نمره می‌دهد.

اخبار فرهنگ و هنر - او افزود: در واقع این شورا امور کیفی را به امور کمی و عددی تبدیل می‌کند؛ ضمن اینکه الزامی در اخذ نظر از صنف مربوط نیست؛ چون ممکن است فردی در صدا و سیما، نمایش خانگی، عرصه فیلم کوتاه و یا به صورت مستقل فعالیت داشته باشد. در ارزشیابی‌ها، این دسته بندی‌ و رشته‌ها مشخص می‌شود. بنابراین اساس کار ما (شورای ارزشیابی هنرمندان) بر اساس آیتم‌ها، عوامل و عناصری است که نمره‌ دارد و مورد بررسی قرار می‌گیرند.

سماوات ادامه داد: بخش تولید مربوط به سال‌های پیش بوده و یکی دو سال است طبق تصمیمی که شورای اصلی ارزیابی هنرمندان انجام داده، رشته‌ای به نام تولید را ارزیابی نمی‌کنیم. ممکن است سوال پیش بیاید که فلان آقا یا خانم بر چه اساسی در فلان صنف ارزیابی شده و درجه هنری گرفته؛ باید گفت که قطعاً یکسری اسناد و مدارک ارائه دادند که مورد بررسی قرار گرفته است.

وی در پایان گفت:کمیته تخصصی ارزشیابی هنرمندان که در دست ماست، پیشنهاد می‌دهد و شورای اصلی تصمیم‌گیری می‌کند. آیتم‌های ارزشیابی هم بر اساس نمره است؛ مثلا بین صد و چهل تا صد و هفتاد فرد را فوق لیسانس حساب می‌کنند یا درجه دو هنری. حالا ممکن است فردی صد و سی و هشت یا صد و سی و نه و نیم گرفته و داخل شورا برود و قبول شود؛ البته این موارد به ندرت و موردی پیش می‌آید و اصلاً کلی نیست.