«گالیله» هم گرفتار «کرونا» شد

شهاب‌الدین حسین‌پور کارگردان تئاتر که چندی پیش تمرین‌های نمایش « گالیله » را برای اجرا در بهار ۹۹ در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر آغاز کرده بود، درباره وضعیت موجود برای تئاتر به دلیل شیوع ویروس کرونا ،  گفت: متأسفانه به دلیل اینکه تا مدتی اداره کل هنرهای نمایشی مکان تمرین در اختیار گروه ما قرار نداد، تمرین‌های «گالیله» را به مدت ۳۰ جلسه در آپارتمان شخصی و با شرایطی سخت انجام دادیم. از همان روزی هم که مجموعه تئاتر شهر تصمیم گرفت سالن تمرین در اختیار ما قرار بدهد، به دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا، اجراها و تمرین‌های تئاتری لغو شد.

اخبار فرهنگ و هنر - وی با بیان اینکه در شرایط فعلی وضعیت تمرین و اجرای آثار نمایشی مشخص نیست، متذکر شد: اداره کل هنرهای نمایشی و مجموعه تئاتر شهر باید با گروه‌های نمایشی که قرار است در سال ۹۹ به صحنه بروند جلسه‌ای را برگزار کند و پس از شنیدن مشکلات آن‌ها تکلیف گروه‌ها برای تمرین و اجرا مشخص شود.

حسین‌پور با بیان اینکه دولت باید به فکر جبران خسارت وارد شده به گروه‌های تئاتری باشد، اظهار کرد: مدیران در خصوص جبران خسارت مالی گروه‌ها می‌گویند که منتظر مشخص شدن تکلیف از سوی مدیران بالادستی هستند.

کارگردان «گالیله» درباره زمان اجرای این اثر نمایشی در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر، گفت: آخرین خبری که از سوی مجموعه تئاتر شهر به من داده شد این است که اجرای «گالیله» تقریبا ۳ هفته به تعویق می‌افتد و نوبت اجرا آخر خردادماه سال ۹۹ خواهد بود. همچنین گفته شده که در صورت برگشتن وضعیت به روال عادی، از ۵ فروردین ۹۹ آماده تمرین باشیم.

این کارگردان تئاتر تأکید کرد: مجموعه تئاتر شهر باید طی جلسه‌ای با حضور گروه‌های تئاتری و در تعامل و هماهنگی با گروه‌ها، جدول اجراهای سال ۹۹ را تنظیم کند زیرا آثاری که در سالن اصلی به صحنه می‌روند نیازمند مدت زمان طولانی‌تر تمرین نسبت به آثاری هستند که در سالن‌های دیگر اجرا می‌شوند.

حسین‌پور با اشاره به اینکه «گالیله» بدون ریالی حمایت دولتی و بخش خصوصی کار خود را آغاز کرده، تصریح کرد: دولت باید نگاه مهربانانه‌تر به تئاتر داشته باشد. بعد از برطرف شدن شرایط بحرانی، مردم باید متوجه اجراهای تئاتری بشوند که این امر نیاز به اطلاع‌رسانی دارد. دولت و مدیرانی که ادعای فرهنگ و درک هنری دارند باید در راستای تبلیغات گسترده میدانی و محیطی رایگان به تئاتر کمک کنند. در این بین شهرداری و رسانه ملی نقش بسزایی در تبلیغ تئاتر و بازگرداندن مخاطبان به سالن‌های نمایشی دارند.

وی در ادامه گفت: دولت باید به فکر جبران خسارت‌های وارد شده به تئاتر باشد اما متأسفانه هیچ امکان و حمایتی از سوی دولت در شرایط بحرانی برای تئاتری‌ها وجود ندارد.

کارگردان نمایش «گالیله» در پایان سخنان خود بیان کرد: آرزوی سلامتی و آرامش برای مردم و جامعه دارم و امیدوارم من و گروه «گالیله» به زودی و با آرامش و سلامت، تمرین‌های نمایش را شروع کنیم و اثری درخشان را روی صحنه ببریم.