نوروز ۹۹ پرمخاطب‌ترین سال تلویزیون در یک دهه گذشته

معاون سیمای رسانه ملی تاکید کرد: نوروز امسال تلویزیون با بیش از نود درصد بیننده، بیشترین مخاطب را طی یک دهه گذشته داشته است.

اخبار فرهنگ و هنر - مرتضی میرباقری معاون سیما امروز ۱۶ فروردین با اشاره به نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان در نیمه نوروز درخصوص میزان مخاطبان برنامه‌های نوروزی گفت: ما در نوروز امسال حدود ۹۰/۳ بیننده داشتیم که در یک دهه اخیر یک رکورد برای تلویزیون محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: می‌توانیم بگوییم برنامه‌های نوروز، پیروزی نوروزی تلویزیون بر کرونا بود به طوری که از ۸ صبح تا ۸ شب، هشت فیلم سینمایی از شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش می‌شد و از ساعت ۸ شب تا ۱۲ شب هم چهار سریال را تقدیم مردم عزیزمان کردیم و برنامه‌های ترکیبی مثل « دورهمی » یا «فرمول یک» و مسابقه‌های « عصرجدید »، «ایران»، «پنج ستاره» «کودک شو» و ... هم سعی در فراهم کردن اوقات شاد برای بینندگان عزیز داشتند.

وی ادامه داد: از آنجایی که کودکان و نوجوانان ساعات بیشتری در خانه حضور داشتند، شبکه‌های کودک و امید که شبکه‌های تخصصی مربوط به این سنین است در این ایام با پخش ده‌ها فیلم سینمایی، انیمیشن و پویانمایی، اوقات دلنشینی را برای این عزیزان فراهم کردند.

معاون سیما افزود: به جز شبکه‌های اصلی، با تدارک نوروزی کانال‌های «تماشا» و «نمایش» هم ما شاهد یک شبکه مجازی فیلم و سریال بودیم و همچنین شبکه مستند در ایام نوروز، مستند‌های زیبا شامل دیدنی‌های ایران را به تصویر درآورد.

وی اظهار داشت: ما حدود ۱۳۰ فیلم سینمایی که همه مربوط به دو – سه سال اخیر است در ایام نوروز پخش کردیم، ۲۰ فیلم سینمایی انیمیشن و ۴ سریال داشتیم که در مجموع ۶۰ قسمت سریال پخش شد و ۲۰ مسابقه با پخش ۲۰۰ قسمت، تقدیم هموطنان و بینندگان عزیز شده است.

میرباقری همچنین از تولید و پخش نماهنگ‌هایی با محتوای آرامشی برای مخاطبان رسانه ملی خبر داد و گفت: فضای کشور در شرایط کنونی احتیاج به آرامش دارد که سعی کردیم در این ایام پخش نماهنگ و کلیپ‌های آرامش بخش و شاد را برای مخطبان بیشتر به نمایش درآوریم.

معاون سیما با توجه به تغییرات کنداکتور برنامه‌های شبکه‌های تلویزیون از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: با توجه به شرایط پیش آمده، جنس برنامه‌های تلویزیونی باید تغییر می‌کرد و علاوه بر برنامه‌های که در حوزه سلامت داشتیم و آگاهی رسانی و اینکه مردم متوجه شوند در این شرایط خاص و متفاوت چه سبک زندگی را باید برای حفظ سلامت خود در پیش بگیرند و در کنار آن طراحی برنامه‌های سرگرمی برای تقویت روحیه مردم ضروری بود.

وی افزود: ما چهار گام برای تولید و پخش برنامه‌ها در دوران شیوع کرونا برای شبکه‌های مختلف تعریف کردیم. گام اول مربوط به اسفندماه بود که جداول پخش برنامه‌ها صددرصد تغییر کرد.

در این دوران هدف، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم درباره بیماری کرونا و ارائه اطلاعات لازم به منظور مراقبت و پیشگیری از آن بود که با برنامه ساری‌های متنوع و دعوت از صد‌ها کارشناس و متخصص در این خصوص اطلاع رسانی بسیار شفاف و مفیدی به مردم عزیز کشورمان ارائه شد.

میرباقری ادامه داد: گام دوم که مصادف با ایام نوروز بود و هدف و رسالت ما غلبه بر نگرانی‌های مردم درخصوص این بیماری و ایجاد فضای سرگرمی و شادی بود که به لطف خدا با موفقیت این مرحله را طی کردیم چرا که تقویت روحیه و دادن انگیزه و امید به مردم از الویت‌های رسانه ملی است.

معاون سیمای رسانه ملی همچنین از شروع گام سوم از امروز تا ۶ اردیبهشت با حلول ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: در گام سوم که هم اکنون در آن قرار داریم با یک ارتقاء نسبت به برنامه‌های اسفند در خدمت مردم عزیز و صبور کشورمان هستیم و فیلم‌ها و سریال‌های جدید در نوبت پخش شبکه ها، پیش بینی کردیم.

به گفته وی از امروز ۱۶ فروردین هر روز هشت فیلم سینمایی جدید از شبکه‌های سیما پخش می‌شود و از ساعت ۸ تا ۱۲ شب، چهارسریال برای بینندگان عزیز پخش می‌شود که سریال «نون خ» جایگزین سریال «پایتخت» می‌شود.

میرباقری درباره گام چهارم تلویزیون گفت: شبکه‌های تلویزیونی همچون سال‌های گذشته، برای ماه رمضان سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی ویژه‌ای تدارک دیده اند و هم اکنون در حال بررسی و انتخاب ۴ سریال از بین ۷ سریال ویژه پخش ماه مبارک رمضان هستیم و این نوید را به مردم عزیز می‌دهیم که برای ماه رمضان امسال سریال‌های جذابی در نظر گرفته شده که تقدیم بینندگان رسانه ملی خواهد شد.

میرباقری با اشاره به محدودیت‌ها و اعمال تعطیلی اجتماعات دینی و مذهبی با شیوع کرونا در کشور گفت: مردم ما در ماه‌های رجب و شعبان به اماکن مقدسه و ادعیه توجه ویژه‌تر و بیشتری دارند و ما می‌بایست ارتباط زنده با اماکن مقدسه داخل کشور و خارج از کشور را برقرار می‌کردیم و در این ایام سخنرانی‌های مذهبی، مناجات‌ها، نیایش و دعا‌ها را طراحی کردیم تا ظرفیت‌های معنوی را به خانه‌های مردم بیاوریم تا مردم مومن عزیزمان از برکات این ماه‌های گرانقدر، فیض و بهره ببرند.

میرباقری همچنین به یکی از برنامه‌های ویژه تلویزیون در ایام کرونایی اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های رسانه ملی بخش آموزش بود که تلویزیون از اسفندماه به کمک آموزش و پرورش آمد و با شیوع ویروس کرونا، برنامه‌های آموزشی را برای ۱۶ میلیون دانش آموز که به واسطه تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی، خانه نشین شده اند پخش کرده که همچنان ادامه دارد و هم اکنون دانش آموزان از راده دور و از طریق شبکه‌های آموزش، شبکه چهار و دو در حال آموزش هستند و در این مدت حدود ۲۸ برنامه ویژه آموزش در بخش ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم و فنی حرفه‌ای طراحی شده است.

معاون سیما در پایان تاکید کرد: با تمام ظرفیت‌های خود آخرین گام کرونایی را برمی داریم تا با مدد الهی این مرحله را طی کنیم و برای مردم عزیزمان که در خانه هستند از نظر تفریح و سرگرمی، شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که مطابق با هر سلیقه‌ای، برنامه‌ای برای تماشا و لذت بردن وجود داشته باشد تا خستگی‌های در خانه ماندن کمتر برای عزیزانمان، حس شود.