نیم نگاهی به مسابقه «ایران» با اجرای سام درخشانی

 مسابقه «ایران» با اجرای سام درخشانی چهارشنبه و پنج‌شنبه هر هفته ساعت‌23 از شبکه یک سیما پخش می شود.

اخبار فرهنگ و هنر - این مسابقه با هدف ایران‌شناسی طراحی شده و نخستین مسابقه تلویزیونی است که تمام سوالات آن درباره ایران است و «ایران را با ایران بشناسیم» نیز به‌‌عنوان شعار این مسابقه تلویزیونی انتخاب شده است .مسابقه «ایران» در گروه اجتماعی شبکه یک سیما به تهیه‌کنندگی هاشم رضایت و با بومی‌سازی نمونه مسابقات بزرگ تلویزیونی جهان طراحی شده است. این مسابقه تلویزیونی در ایام نوروز هر شب از شبکه یک پخش می‌شد و مخاطبان خود را داشت. به بهانه حضور این برنامه در آنتن شبکه یک سیما گفت‌و‌گویی با سعید رضایت، کارگردان این مسابقه تلویزیونی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
 

آقای رضایت، یک مقدار از نحوه شکل‌گیری برنامه بفرمائید. ایده اولیه چگونه به ذهن شما رسید و چطور شد که تصمیم گرفتید برنامه‌ای در قالب مسابقه بسازید ؟

ایده اولیه توسط تهیه‌کننده برنامه هاشم رضایت ارائه شد. این ایده از یکسری مسابقات معروف که در سطح جهانی پخش می‌شدند الهام گرفته شد. ما تصمیم گرفتیم با این ایده ولی برای ایران و مخاطب ایرانی برنامه‌سازی کنیم. زیرا موضوعات بسیار زیادی درباره ایران وجود دارد که مردم از آن آگاهی ندارند از جمله مفاخر و بزرگان ایران ، اقوام ، آداب‌ورسوم و مکان‌های متعددی که شاید شهرت زیادی نداشته باشند.از نظر ما انتقال این مفاهیم در قالب مسابقه تلویزیونی می‌توانست برای مخاطبان جذاب باشد. همانطور که می‌دانید ما پیش از آغاز هم به این موضوع اشاره کردیم که این مسابقه الگوبرداری از یک مسابقه خارجی است اما مواردی را تغییردادیم و عوض کردیم. برای مثال از بازی دوز که یک بازی ایرانی است در آن استفاده کردیم و در تلاش هستیم که این بازی‌ها تغییر کند و قرار نیست بازی‌هایی که تا کنون در برنامه بوده تا آخر در برنامه وجود داشته باشد. در حال حاضر 12‌بازی در مسابقه «ایران» وجود دارد که به مرور تغییر می‌کند.

شیوه و ورود شرکت‌کنندگان در مسابقه به چه صورت است؟

مخاطبانی که قصد شرکت در مسابقه ما را داشته باشند در ابتدا به سایت شبکه یک مراجعه می‌کنند و اپلیکیشن مسابقه «ایران» را دانلود می‌کنند؛ یک نفر به‌عنوان سرگروه انتخاب و گروهی پنج نفره را تشکیل می‌دهد. البته باید بگویم سرگروه هیچ برتری بر دیگران ندارد و تنها فردی است که این گروه را تشکیل می‌دهد. در اپلیکیشن حدود 8هزار سؤال وجود دارد که شرکت‌کنندگان این سؤالات را همراه با پاسخ آن‌ها می‌خوانند و هر سه‌شنبه شب تا
جمعه شب آزمونی برای هر شخص برگزار می‌شود که حدود 100‌سؤال است که هر‌کدام 10‌امتیاز است و دو گروهی که مجموع امتیازهای آن‌ها بالاتر شود برای مسابقه ما می‌آیند و این نکته را هم باید بگویم که هیچ مبلغی از افراد دریافت نمی‌شود.

آیا قرار بود مسابقه ایران اختصاصی برای ایام نوروز روی آنتن برود؟

خیر. قرار بود این مسابقه قبل از شروع سال‌99 روی آنتن برود.

شرایط فعلی اجتماع و شیوع بیماری کرونا چه اوضاعی را برای شما و مسابقه ایجاد کرد حضورتماشاچیان که از برنامه حذف شد آیا تغییرات دیگری هم در برنامه شکل گرفت؟

همانطور که اشاره کردید تماشاگران دیگر در برنامه حضور ندارند و شور و هیجان یک مسابقه به تماشاگران آن است زیرا هیجان آن بهتر و بیشتر می‌شود. شرایط هم به‌گونه‌ای است که نمی‌شود آنتن تلویزیون را خالی نگه داشت و ضبط با تمام سختی‌ها ادامه داشته و دارد. البته باید این را هم اضافه کنم که فاصله‌گذاری اجتماعی در برنامه ما هم تأثیر خود را گذاشته و شرکت‌کنندگان سری آخر ما همه تهرانی هستند و امکان آمدن دوستان از شهرستان‌های گوناگون وجود نداشت.

استقبال مخاطبان از روز اول تا امروز از مسابقه «ایران» چطور بوده است؟

برنامه ما در ابتدا در زمان مناسبی پخش نشد واین چندان برای ما جالب نبود اما در حال حاضر ما
هزارو پانصد گروه آماده برای مسابقه داریم که در اپلیکیشن مشغول بازی و پاسخ‌دهی به سؤالات هستند و هشتاد هزار نفر نیز ثبت‌نام کرده‌اند اما هنوز گروه تشکیل نداده‌اند. استقبال هم بد نبوده و به نظرم برنامه دیده شده است.

لطفاً مقداری از انتخاب مجری مسابقه بفرمائید. چرا آقای درخشانی را با توجه به اینکه سابقه اجرا هم نداشتند انتخاب کردید؟

ما قبل از اینکه سام درخشانی به‌عنوان مجری این مسابقه انتخاب شود با هنرمندان متعددی دراین‌باره صحبت کردیم. با توجه به شرایطی که ما، تهیه‌کننده برنامه و سازمان داشت و همچنین شرایطی که فردی که به‌عنوان مجری قرار بود با ما همکاری کند به این نتیجه رسیدیم که آقای درخشانی بهترین گزینه برای اجرای این مسابقه است. درست است که ایشان سابقه اجرا نداشتند، آقای گلزار هم بی‌هیچ سابقه‌ای اجرای برنامه «برنده‌باش»را به عهده داشتند و همه می‌دانیم که اجراهای ابتدایی با اجراهای روزهای آخر ایشان بسیار متفاوت بود. من اطمینان دارم که کم‌کم اجرای آقای درخشانی پخته‌تر می‌شود و این را می‌توان در برنامه‌های آینده مشاهده کرد.

پس از ابتدا نظر شما روی شخص خاصی به‌عنوان مجری برنامه متمرکز نبود و شرایط کلی این انتخاب را برای شما به‌وجود آورد؟

بله. دراین‌باره همیشه افراد گوناگونی مورد بررسی قرار می‌گیرند و باید این را هم در نظر بگیریم که شبکه نیز ملاحظات خاص خودرا دارد. برای مثال ممکن است بازیگری مد نظر ما برای اجرا باشد اما شرایطش را نداشته و مشعول به بازی در پروژه‌ای دیگر باشد.

مسابقه «ایران» چه روزهایی از تلویزیون پخش می‌شود؟

پخش ما چهارشنبه و پنج‌شنبه ساعت‌23 از شبکه یک سیماست.اما در ایام ماه رمضان تغییراتی شامل حال برنامه ما خواهد شد. هدف اصلی مسابقه ایران تنها بالابردن سطح اطلاعات عمومی مردم است و هیچ مبلغی از هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان در برنامه گرفته نمی‌شود. این بالا بردن اطلاعات عامه باعث می‌شود که با گذشته و توانمندی‌های قدیم و حال حاضر بیشتر آشنا شویم و این موضوع امید را در کشور بالا می‌برد.