آیا اکران اینترنتی آثار سینمایی با موفقیت روبرو می‌شود؟

علی درخشنده کارگردان جوان سینما، پیرامون وضعیت اکران فیلم سینمایی « دشمنان » گفت: ما هم مثل همه منتظر این هستیم تا وضعیت اکران در سینماها مشخص شود، به محض روشن شدن اوضاع پیرامون بازگشایی سینماها، اقدامات اولیه برای بستن قرارداد و اکران را آغاز خواهیم کرد. برای اکران فیلم سینمایی دشمنان برنامه هایی داشتیم که به واسطه تعطیلی ناشی از شیوع کرونا طبیعتا تغییر خواهد کرد. 

اخبار فرهنگ و هنر - وی پیرامون پیش بینی خود نسبت به عادی شدن وضعیت اکران در سینماها اظهار کرد: از نظر من به صورت خوشبینانه تا پایان سال وضعیت سینماها به حالت عادی باز نخواهد گشت، سینمای ایران به طور کلی یکسال زمان اکران خود را از دست داده است و یکسال عقب افتادیم، اگر خوش بین باشیم تا پایان سال بتوانیم به حالت عادی برگردیم. 

کارگردان جوان سینما در همین راستا افزود: در هر صورت این بیماری باعث تعطیلی طولانی مدت سینماها شد، این تعطیلی طولانی مدت سلیقه بصری مخاطب را عوض کرده است، از طرفی مخاطب تا بخواهد به حضور در سینما و نشستن روی صندلی آن بدون ترس از کرونا اعتماد پیدا کند زمان زیادی خواهد گذشت. 

وی درباره احتمال اکران اینترنتی فیلم سینمایی «دشمنان» تصریح کرد: واقعیت امر خود من به این نوع از اکران هنوز فکر نکرده‌ام، البته خوشبختانه کارگردانان بزرگی در این راستا اقدام به اکران آثارشان در فضای اینترنتی کرده اند، حال باید منتظر ماند تا بازخورد مردم از این فیلم‌ها را مشاهده کنیم، در صورت موفقیت این آثار سینمایی خوب، می‌توانیم به اکران اینترنتی امیدوار باشیم. 

کارگردان فیلم سینمایی «دشمنان» با اشاره به پخش اینترنتی آثار سینمایی در عرصه بین الملل افزود: این روش در سینمای بین الملل بسیار موفق بوده است، منتها تفاوتی که در این میان وجود دارد این است که شبکه های پخش کننده در ابتدا فیلم را به طور کلی از تهیه کننده و صاحب اثر خریداری می‌کنند، این خرید و قیمت آن کارشناسی شده و صاحب اثر تمام حق پخش را به پخش کننده می‌دهد، منتها در کشور هنوز این روش وجود ندارد و خود فیلم باید فروش داشته باشد تا سودی به صاحب اثر برسد. 

وی در همین راستا ادامه داد: موفقیت پخش اینترنتی آثار سینمایی به پخش موثر و کاربلد آن اثر مرتبط است، متاسفانه ما سیستم پخش استانداردی در سینمای ایران نداریم، به عنوان مثال فروش میلیاردی فیلمی که مضمون کمدی دارد و چندین بازیگر چهره در آن بازی می کنند به هیچ عنوان توفیق پخش کننده اثر نیست، وقتی فیلمی چندین میلیارد هزینه ساخت و تبلیغ می کند طبیعتا فروش خواهد داشت، پخش کننده خوب باید پتانسیل سینما، اثر و مخاطب را شناسایی کند و بتواند برای تمامی سبک آثار مخاطب جذب کند.

درخشنده سیستم پخش در سینمای ایران را معیوب خواند و افزود: این را فراموش نکنیم که حتی اگر فیلمی میلیاردی هم بفروشد با توجه به ظرفیت مخاطب واقعی سینما شکست خورده است، در کل صحبت من این است که فروش آثاری که هجو دارند و یا کمدی سطحی هستند با حضور بازیگران پرتعداد کار بزرگی نیست. به عنوان مثال فیلمی که چهل میلیارد فروخته به هیچ عنوان هنر نکرده است. 

وی برون رفت از بحران سینماها پس از شیوع کرونا را اینگونه توصیف کرد: بازگرداندن مخاطب به سینماها بعد از نزدیک به دو یا سه ماه تعطیلی سینما کار بسیار سختی است، پخش اینترنتی آثار سینمایی یا همان «وی او دی» اتفاق بسیار مثبتی است و می‌توان از آن به عنوان یک راهکار یاد کرد، منتها باید قیمت و روش دسترسی به آن آسان شود تا هر فرد حتی بدون آشنایی با اینترنت یا کامپیوتر بتواند از محصول استفاده کند. 

این کارگردان سینما در همین راستا اضافه کرد: موفقیت پخش اینترنتی آثار سینمایی به شدت نیازمند زمینه سازی فرهنگی، برنامه ریزی طولانی مدت و تقویت زیرساخت‌های اینترنتی است، اگر می‌خواهیم این سبک از اکران موفقیت آمیز باشد باید به درستی آثاری با کیفیت و متنوع را در اختیار مخاطب قرار دهیم. موفقیت پخش اینترنتی وقتی رخ می‌دهد که جامعه با هر توان مالی بتوانند از این آثار استفاده کنند. اکثریت جامعه امروز در خانه خود با هر ابعاد تلویزیونی هوشمند دارد، ما می‌توانیم با ایجاد شرایطی مطلوب بدون نیاز به دانلود اینترنتی آثار سینمایی را در اختیار اقشار مختلف جامعه قرار دهیم. 

درخشنده با اشاره پخش آثار سینمایی در محیط های عمومی افزود: راهکار دیگری که مدتی است به آن فکر می‌کنم، پخش آثار سینمایی در محیط های عمومی است، با این روش ما می‌توانیم مخاطبان را بار دیگر به سینما بکشانیم، این روش در شرایط فعلی که مخاطب هنوز برای حضور در سالن سینما ترس دارد، می‌تواند راهکاری مناسب باشد. 

وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: ما در پخش اینترنتی آثار باید تمامی جوانب را بررسی کنیم، بعضی از آثار سینمایی لزوما باید در پرده سینما دیده شوند اما می‌شود با بررسی درست، آثاری که لزومی برای اکران در سالن سینما را ندارند را شناسایی کرده و بدون اینکه ضرری به صاحب اثر برسد در شبکه های اینترنتی به نمایش در آورد.