دستگیری خواننده پیوسته به داعش توسط پلیس اسپانیا

پلیس اسپانیا خواننده رپ اهل لندن را که در سوریه به داعش پیوسته بود دستگیر کرد. آنها هیچ مدرکی در دست ندارند که وی قصد حمله به اروپا را داشته، اما ورود غیرقانونی وی به اسپانیا سوء ظن هایی را در مورد انگیزه وی ایجاد می کند.

اخبار فرهنگ و هنر-طبق گفته پلیس اسپانیا «عبدالمجد عبدالباری»، که پدرش در ایالات متحده به جرم مشارکت در بمب گذاری های القاعده محکوم شد، یکی از مبارزان خارجی داعش است که اروپا شدیدا در تعقیب او بوده و بسیار خطرناک محسوب می شود.

این فرد ۲۹ ساله روز دوشنبه به همراه دو مظنون دیگر در شهر ساحلی جنوبی آلمریا دستگیر شد.

یک کارشناس مبارزه با تروریسم پلیس ملی درگیر در این بازداشت ها به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: اگر عبدالباری توبه می کرد، راهی مشروع برای بازگشتش به اروپا وجود داشت.

این بازرس در ادامه گفت: این واقعیت که او از وسایل مخفی و یک واسطه در شبکه مهاجرت غیرقانونی برای ورود به اروپا استفاده کرده، با مشخصات کسی که می خواهد بازگشتی عادی داشته باشد، تناسب ندارد.

کارشناسان در مورد افراط گرایی مذهبی این نگرانی را ابراز داشتند که عبدالباری می تواند یک عامل در تماس با دیگر افراطی های اروپا باشد.

این کارشناس به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد زیرا مجوز بحث درباره این پرونده با رسانه ها را ندارد.

وی افزود: در این مرحله، ما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه آیا وی قصد داشت در اسپانیا بماند یا سفر خود را ادامه دهد، نداریم. همچنین نمی دانیم که هدف نهایی وی چه بوده است؟

کارشناسان در مورد افراط گرایی مذهبی این نگرانی را ابراز داشتند که عبدالباری می تواند یک عامل در تماس با دیگر افراطی های اروپا باشد.

الیویه گیتا، مدیر گلوب استرات، مشاور ریسک ژئوپلتیک مستقر در لندن گفت: او یک آدم کج رفتار بود اما ۵ سال از ناپدید شدنش می گذرد، ما نمی دانیم که او در چه شرایطی بوده است.

وی تابعیت مصری دارد و پدر مصری او، عبدالعبدول باری، به دلیل نقش وی در بمب گذاری های القاعده در سال ۱۹۹۸ سفارتخانه های آمریکا در کنیا و تانزانیا که باعث کشته شدن ۲۲۴ نفر شد در حال گذراندن ۲۵ سال زندان در آمریکا است.

وی گفت: آیا این فرد با ایده انجام حملات وارد اروپا شده؟ یا آیا او یک جهادی اصلاح شده است؟ اگر او برای انجام یک عملیات ازسوی داعش به اروپا بازگشته باشد، این یک بازی جدید است و همه چیز را به هم بریزد.

روز دوشنبه پلیس عبدالباری را در ساعت ۳ بامداد در آپارتمان اجاره شده در شهر آلمریا که وی با دو همراهش در آن حضور داشتند، پیدا کرد. یکی از آنها عبدی الزراک صدیقی، یک الجزایری ۲۸ ساله است که نزد پلیس آگاهی اسپانیا به عنوان قاچاقچی انسان معروف است. پلیس گفت که مظنون سوم هنوز شناسایی نشده است.

عبدالباری، که در زمان دستگیری هیچ سندی را در اختیار نداشت، هنگامی که در سال ۲۰۱۳ به عضویت در داعش پیوست، تابعیت انگلیس را از دست داد. وی تابعیت مصری دارد و پدر مصری او، عبدالعبدول باری، به دلیل نقش وی در بمب گذاری های القاعده در سال ۱۹۹۸ سفارتخانه های آمریکا در کنیا و تانزانیا که باعث کشته شدن ۲۲۴ نفر شد در حال گذراندن ۲۵ سال زندان در آمریکا است.

عبدالباری که به عنوان Lyricist Jinn و L Jinny در دنیای خوانندگی رپ شناخته می شود، در اوایل سال ۲۰۱۰ در صحنه رپ لندن شناخته شد.