نکند تئاتر آنلاین سبب فراموشی تئاتر صحنه‌ای شود؟!

علی برجی کارگردان و بازیگر تئاتر، در خصوص جدیدترین اثر نمایشی خود، گفت: این اواخر برای اجرای نمایش «سه شنبه ۱۶ بهمن» آماده می شدیم. این اثر درباره امام زمان (عج) است و من کارگردانی اش را برعهده دارم. قرار بود از اول اسفندماه ۹۸ در تماشاخانه تتماج هلیا فیلم بر روی صحنه برود، اما به دلیل شیوع بیماری کرونا و تعطیلی تماشاخانه‌ها میسر نشد. بنابراین اجرای نمایش به بعد از شکست بیماری کرونا موکول می‌شود.

اخبار فرهنگ و هنر - وی افزود: کارگردانی نمایش دیگری به نام «عروسی خون» را نیز برعهده دارم که پیش از شیوع بیماری کرونا تمرین‌های آن رو به اتمام بود و زمان بازبینی هم گرفته بودیم، اما متاسفانه به دلیل شرایط موجود آن نمایش هم تعطیل و به تعویق افتاد.

برجی در خصوص کارگردانی جدیدترین آثار خود گفت: در ابتدا قرار بود نمایش «اتاق ۱۱۶» را کار کنم، این اثر به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نمایشنامه خوانی شده و قرار بر اجرای آن بود، اما در بخش اجرایی آن فاصله افتاد. به همین علت تصمیم به اجرای نمایش «عروسی خون» گرفتم. از طرفی کار کارگاهی و کلاسی را همواره با دانشجویان و هنرجویان تولید می‌کنم.

برجی درخصوص تئاتر‌های آنلاین هم بیان کرد: گاه شرایط ما را مجبور به انجام کار‌هایی می‌کند که بهتر است از قبل برای آن برنامه داشته باشیم. ما زمینه سازی برای تئاتر آنلاین نکرده ایم و هنوز با این موضوع غریبه هستیم. موضوعی که من را نگران کرده این است که نکند تئاتر آنلاین سبب فراموشی تئاتر صحنه‌ای شود و ما از بخش زنده بودن یک اثر نمایشی که با وجود مخاطب شکل می‌گیرد، خارج شویم. من با اجرای تئاتر آنلاین در شرایط فعلی مخالفتی ندارم، اما به عنوان بازیگر و کارگردان تئاتر را در فضای تصویر نمی‌پسندم.

برجی با اشاره به اینکه بزرگترین مسئله ما در تئاتر این است که شغل ما در وزارت کار شغل و حرفه محسوب نمی‌شود، گفت: حمایت‌های لازم در زمینه بیمه، امنیت شغلی و ... وجود ندارد و این بزرگترین معضل هنرمندان تئاتر، سینما و دیگر حوزه‌های هنری است. امیدواریم با تلاش‌های انجام شده به شغل ما به عنوان حرفه نگاه شود. ایرج راد و شهرام گیل آبادی تلاش‌های فراوانی انجام داده و جلسات مختلفی را برگزار کردند. امیدواریم این اتفاق بیفتد و ما روزی شاهد این باشیم که شغل ما به عنوان حرفه محسوب شود.