درخواست کارگردان افغانستانیِ ایران از رهبر انقلاب

 نوید محمودی کارگردان ایرانی- افغانستانی سینما و تلویزیون با حضور در برنامه « شبگرد » به بیان دغدغه‌هایی درباره مهاجرین افغان و وضعیت مبهم فرزندان ایرانی-افغانستانی ساکن ایران پرداخت.

اخبار فرهنگ و هنر - در ابتدای برنامه محمد سلوکی با اشاره به اینکه در دهه هشتاد نوید محمودی باعث ورودش به تلویزیون شده، از محمودی در این رابطه پرسید. محمودی گفت: بعد از دهه هشتاد کم‌کم جریان ورود مجریان مستعد به صداوسیما دچار توقف شد و نمی‌دانم اگر مجریان آن دوره در تلویزیون امروز نبودند، الآن دقیقاً چه کسانی قرار بود برنامه‌ها را مدیریت کنند.

محمودی در ادامه با اشاره به مهاجرتش به ایران در دوران خردسالی، گفت: ۱۱ ساله بودم که در ایران فیلم سینمایی «دونده» به کارگردانی وحید نادری را دیدم و با سینما آشنا شدم. بعد از آن هم با فیلم‌های مرحوم عباس کیارستمی عاشق سینما شدم و از ۱۴ سالگی هم با ورود به تلویزیون، خیلی زود به سمت تهیه‌کنندگی و کارگردانی سوق پیدا کردم و در ۱۹ سالگی برای نخستین بار تهیه‌کنندگی و کارگردانی را تجربه کردم.

کارگردان فیلم سینمایی «چند مترمکعب عشق» ادامه داد: دوران نوجوانی همیشه برای من اهمیت خاصی داشته و سعی کردم در آثاری که آن‌ها را تهیه‌کرده‌ام هم آن را مهم بشمارم، زیرا به اعتقاد من نوجوانی دورانی است که هویت انسان در آن دوره زمانی شکل می‌گیرد و از این‌جهت اهمیت بسیار زیادی دارد.

هنوز برای شناسنامه فرزند متولد ایرانم مشکل داریم!

محمودی در ادامه با اشاره به وضعیت مبهم هویتی مهاجرین افغان در ایران گفت: دوست دارم به چیزی که قصد داشتم در یکی از جشن‌های سینمایی بگویم، در اینجا اشاره‌ کنم و آن وضعیت مهاجرین افغان ساکن ایران است. ببینید من بخش زیادی از هویتم را ایرانی می‌دانم و فرزندی دارم که در ایران به دنیا آمده و بزرگ‌شده و به مدرسه رفته، ولی هنوز برای گرفتن شناسنامه برای او مشکل‌ داریم.

وی افزود: ما بازیگری مانند فرشته حسینی را داریم که این روزها یکی از بازیگران فعال سینمای ایران است ولی هنوز دغدغه شناسنامه و هویتش را دارد. ما حسیبا حسینی را در فیلم‌هایمان جلوی دوربین آوردیم که در نخستین تجربه سینمایی‌اش در ایران نامزد سیمرغ بهترین بازیگر زن شد، ولی به خاطر مشکلات هویتی و با دل خون از ایران رفت و چند سالی از این محیط فاصله گرفت.

این کارگردان ادامه داد: ما داریم درباره یکی دو میلیون مهاجری که در ایران ساکن هستند و چند ده هزار فرزندی که حاصل وصلت آن‌ها با ایرانی‌ها بوده‌اند صحبت می‌کنیم و علیرغم اینکه سال گذشته در مجلس شورای اسلامی قانونی در حمایت و برای رفع مشکلات آن‌ها وضع شد، ولی هنوز اجرایی نشده و مشکلات این قشر همچنان وجود دارد.

خواهشی از رهبر انقلاب

این کارگردان ایرانی- افغانستانی سینما و تلویزیون تصریح کرد: راستش را بخواهید با خودم فکر می‌کردم که چطور می‌شود یک‌بار برای همیشه این مشکلات حل شود و دوست داشتم اگر «آقا» را می‌از ایشان درباره این مشکلات خواهشی می‌کردم و بعد فکر کردم که همین‌جا در این برنامه از ایشان خواهش کنم که ایشان دستوری دهند که یک‌بار برای همیشه این مشکلات حل‌وفصل شود.

محمودی ادامه داد: واقعیت این است که این مشکلات قانونی می‌بایست سال‌ها قبل حل می‌شد، ولی حل نشدن این‌ها باعث شده که مهاجرین وضع مبهم و بدی را داشته باشند. شاید مأمور بانکی که برای یک کار ساده بانکی سرِ یک افغان فریاد می‌زند که فقط با کارت ملی کار انجام می‌دهیم، اگر از این مشکلات قانونی خبر داشت با لحن آرام‌تری با مهاجرین برخورد می‌کرد.

درس‌های همدلی از کرونا

کارگردان فیلم سینمایی «مردن در آب مطهر» اظهار کرد: خود ایران هم از کشورهایی است که چند میلیون مهاجر در کشورهای دیگر دارد. همین الآن میلیون‌ها ایرانی در کشورهای اروپایی و ایالات‌متحده ساکن هستند و به‌نوعی مهاجر در آن کشورها هستند. اگر به این موضوع دقت کنیم که چقدر ایرانی در سرتاسر دنیا مهاجر هستند، شاید برخوردمان با مهاجرینی که در ایران حضور دارند بهتر می‌شد.

محمودی در پایان گفت: به نظرم خداوند بزرگ با اتفاقاتی مانند کرونا به ما درس می‌دهد که همدلی‌هایی که فراتر از مرزها و خط‌کشی‌ها است، می‌تواند بشریت را نجات دهد و امیدوارم روزی برسد که جلوه‌های واقعی دوستی در این موضوعات متجلی شود و مشکلات مهاجرین برای همیشه رفع شود.

برنامه تلویزیونی «شب‌گرد» به تهیه‌کنندگی و اجرای محمد سلوکی هر شب حوالی بامداد روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود.