آخرین خبرها از نحوه برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران

سید صادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران  درباره تحولات این انجمن در پی شیوع ویروس کرونا گفت: در این ایام تولیدات فیلم کوتاه به تبع تولیدات فیلم بلند، تعطیل بوده است. ما یک همایش فیلم کوتاه هم داشتیم که برگزاری‌اش به تعویق افتاد. درباره مراکز آموزشی انجمن هم باید بگویم که با توجه به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها احتمالاً مدتی بعد در حوزه آموزش به شرایط طبیعی کلاس‌ها باز می‌گردیم.

اخبار فرهنگ و هنر - وی افزود: در حال حاضر درباره مابقی برنامه‌ها به‌صورت سابق عمل می‌کنیم، یعنی بررسی فیلمنامه‌ها، کارهای مقدماتی حوزه تولید و فعالیت‌های شوراهای تولید در مراکز استان‌ها با ریتم سابق در حال انجام است به امید اینکه بتوانیم با کاهش شیوع کرونا شاهد از سرگیری جریان تولید هم باشیم. باقی فعالیت‌ها مثل برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای و جشنواره فیلم کوتاه تهران در حال بررسی است تا بتوانیم کارها را به شکل طبیعی انجام دهیم. امیدواریم تا آبان ماه شرایط بهبود یابد تا جشنواره فیلم کوتاه تهران را به طور طبیعی برگزار کنیم.

امید به بهبود شرایط تا آبان‌ماه

موسوی اظهار کرد: فعلاً ما مشغول انجام کارهای مقدماتی برگزاری جشنواره هستیم و بعد از مدتی می‌توانیم درباره اینکه جشنواره فیلم کوتاه تهران به صورت آنلاین یا فیزیکی برگزار شود، تصمیم گیری کنیم در حال حاضر تصمیم‌گیری درباره این موضوع کمی بی‌موقع است چون امید داریم به اینکه شرایط بهبود پیدا کند ضمن اینکه باید صبور باشیم. درباره نحوه برگزاری جشنواره باید شورای سیاستگذاری ما که بعداً منصوب می‌شوند، تصمیم بگیرند با این وجود فعلاً تمرکزمان و امیدمان به این است که جشنواره به روال طبیعی خود برگزار شود.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران توضیح داد: ما هنوز زمان داریم و امیدواریم تا آبان ماه تغییراتی در شرایط ایجاد شود. ضمن اینکه جلسه‌ای هم با حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی درباره جشنواره‌های مختلف داشتیم از همین رو اولین جشنواره‌ای که برگزاری آن لغو شد، جشنواره جهانی فیلم فجر بود، ولی زمان برگزاری جشنواره ما در پاییز است و هنوز مهلت داریم به همین دلیل درباره آن تصمیم‌گیری قطعی نشد. به طور کلی هم فرض ما بر این است که همه اَشکال برگزاری جشنواره را در نظر بگیریم ولی در عین حال امیدواریم بتوانیم آن را به شکل سال‌های قبل برگزار کنیم که البته همه این مسایل تابع شرایط کرونا در کشور است.

تولید ۳۵۰ فیلم کوتاه با موضوع کرونا

دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران مطرح کرد: ما چندی پیش فراخوانی درباره حمایت از فیلم‌هایی که در حوزه کرونا تولید می‌شود، منتشر کردیم به همین ترتیب چیزی نزدیک به ۳۵۰ فیلم کوتاه در این حوزه برای ما ارسال شد که داوری مرحله اول آن انجام شده است به همین دلیل چندی بعد راه یافتگان به مرحله بعد معرفی می‌شود. ضمن اینکه کمک نقدی بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان برای برگزیدگان در نظر گرفته‌ایم ولی صاحب اثر، مالکِ اثر خود باقی خواهد ماند یعنی این به معنای خرید اثر نیست بلکه به عنوان یک هدیه است چون دوست داشتیم بتوانیم جریانی از آگاهی بخشی، امیدآفرینی و فعالیت‌های تولیدی فیلم کوتاه را با این فیلم‌ها شاهد باشیم. البته در فراخوان و اطلاع رسانی‌ها اعلام کردیم که مطلوب ما فیلمسازی در شرایط امن است از همین رو اولویت ما آثار استدویی و خانگی بود دوست نداشتیم در این مسیر جان هنرمندان به خطر بیفتد.

موسوی توضیح داد: اگر کیفیت آثار قابل قبول باشد و جذابیت داشته باشند امیدوارم بتوانیم بازنشر این آثار را در رویدادهای سینمایی خودمان مانند جشنواره منطقه‌ای و فیلم کوتاه تهران داشته باشیم و بتوانیم از آن‌ها قدردانی کنیم با این وجود فکر می‌کنم هنوز در دل کرونا هستم و تصمیم‌گیری و قضاوت درباره این پدیده و تولیدات فرهنگی هنری در این ایام، زود است. البته شاید بعداً آرشیو خوبی از این فیلم‌ها که اغلب‌شان هم موبایلی است، به دستمان برسد و بتوانیم قدردانی از آن‌ها کنیم.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در پایان توضیح داد: امسال اعلام فراخوان جشنواره فیلم کوتاه تهران به دلیل شرایط کرونایی با تاخیر انجام می‌شود اما جشنواره را در صورتی که اتفاق بدی نیفتاد، در زمان سابق خود یعنی آبان ماه برگزار می‌کنیم. امسال به دلیل این شرایط، جریان تولید دچار تغییراتی شد. فرضمان بر این این است که اگر شرایط طبیعی بر کشور حاکم باشد و ما بتوانیم هشتم آبان جشنواره را آغاز کنیم، باید زمان‌بندی اعلام فراخوان جشنواره را جابه‌جا کنیم یعنی ما هر سال ۲، ۳ ماه فرصت برای فعالیت‌های ستادی، بازبینی، کارهای پشتیبانی و… داشتیم اما امسال می‌خواهیم فضای بیشتری به فیلمسازان بدهیم و فشار اجرایی و کاری را به خودمان وارد کنیم به همین دلیل نسبت به سال گذشته فرصت ارسال آثار را یک ماه بیشتر خواهیم کرد چون ما سه ماه از ماه تولیدی را به دلیل کرونا از دست دادیم.