تعداد موزه‌های کشور به 710 افزایش یافت

محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور، صبح امروز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۹ در برنامه زنده تلویزیونی «یه روز تازه» که از شبکه پنج سیما پخش شد، با تبریک فرارسیدن روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث‌فرهنگی، گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد افزایش تعداد موزه‌ها و افزایش علاقه‌مندی مردم برای بازدید از آن‌ها هستیم؛ به طوری که تعداد موزه‌ها از ۴۵۰ موزه در سال ۹۲ ، به ۷۱۰ موزه تا سال ۹۸ افزایش یافته است.

اخبار فرهنگ و هنر - او افزود: این در حالی است که در موزه‌های مختلف کشور برنامه‌های آموزشی متنوعی برای گروه‌های مختلف از جمله دانش‌آموزی و دانشجویی در حال برگزاری است.

معاون میراث‌فرهنگی کشور ادامه داد: به‌ طور میانگین توجه عمومی به موزه‌ها بیشتر شده است. علتش این است که موزه‌ها محل مهمی برای توسعه فرهنگی به‌حساب می‌آیند؛ خصوصاً در کشور ما که دارای تاریخی کهن است و به یک درخت تاریخی وصل هستیم.

او ادامه داد: علاوه بر میراث‌ گذشته، امروز شاهد این هستیم که میراث مدرن، میراث صنعتی و خلاقیت‌های جدید و نیز میراث ناملموس جدید در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند.

پرونده‌های مشترک به تقویت صلح کمک می‌کند

طالبیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تدوین پرونده‌های مشترک در حوزه میراث‌فرهنگی گفت: با هدف حفظ میراث ملموس و ناملموس مشترک بین ایران و کشور‌های مختلف پرونده‌های گوناگونی را با همکاری کشور‌های مختلف تدوین می‌کنیم. به‌ عنوان مثال پرونده «رباب» را ارسال کردیم که در حال تدوین است و به‌ عنوان یک پرونده مشترک بین ایران و چند کشور همسایه ثبت جهانی خواهد شد که ضامن صلح و دوستی است و از خشونت‌ها و جنگ‌ها جلوگیری می‌کند.

او در ادامه با اشاره به اهمیت میراث‌فرهنگی گفت: باید به خرده‌فرهنگ‌ها که ریشه در تاریخ و فرهنگ دارد، احترام بگذاریم. دانش طبخ برخی از خوراک‌ها و غذا‌ها نیز به‌عنوان فهرست میراث ناملموس ثبت ملی شده است که نشان‌دهنده خرده‌فرهنگ‌های مختلف در کشور است.

بازدید مجازی از موزه‌ها در زمان شیوع کرونا

معاون میراث فرهنگی در ادامه به تعطیلی موزه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: به دلیل شرایطی که اکنون وجود دارد، سه موضوع برای ما اهمیت دارد؛ سلامت کارکنان موزه، سلامت بازدیدکنندگان و سلامت اشیای موزه‌ای. از این رو با شیوع کرونا بازدید از موزه‌ها ممنوع شد. البته در صدد هستیم امکان بازدید حضوری از برخی موزه‌ها را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فراهم کنیم.

او یادآور شد: البته نکته‌ای که در اینجا باید به آن توجه کرد این است که موزه‌ها هیچ‌گاه تعطیل نشده اند؛ در حال حاضر کارکنان موزه در محل فعالیت خود حاضر هستند و کار مرمتی و پژوهشی در حال انجام است. از طرفی در تعطیلات نوروز ۹۹، هر روز یک موزه به‌صورت آنلاین در بستر آپارات برای علاقه‌مندان قابل بازدید بود و در حال حاضر نیز برنامه‌هایی برای بازدید‌ آنلاین از موزه‌های سطح کشور داریم.

طالبیان یادآور شد: ۳۰۰ موزه دولتی با نظارت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و ۱۵۹ موزه خصوصی در کشور فعال هستند. تا قبل از کرونا شاهد سیر صعودی افتتاح و ایجاد موزه‌ها بودیم، به‌عنوان مثال ۶۲ موزه جدید سال گذشته افتتاح شدند که ۳۹ موزه خصوصی بود.