«کمک» پرمخاطب‌ترین فیلم نتفلیکس شد

ر حالی که وایولا دیویس بازیگر فیلم «کمک» سال ۲۰۱۸ به فیلم انتقاد کرده بود، این فیلم در سایه جنبش «زندگی سیاهان مهم است» به پرمخاطب‌ترین فیلم نتفلیکس بدل شده است.

اخبار فرهنگ و هنر - با وجود نقد فیلم توسط بازیگران سیاهپوست فیلم، در دوران بحرانی فعلی، بسیاری از تماشاگران دوباره به سراغ فیلم رفته‌اند و آن را به پرمخاطب‌ترین فیلم نتفلیکس بدل کرده‌اند.

این فیلم که با اقتباس از کتابی که یک زن سفیدپوست نوشته بود و مدت‌ها پرفروش‌ترین کتاب آمریکا بود، و فیلمنامه و کارگردانی آن را یک مرد سفیدپوست انجام داده، درباره زن سفیدپوستی است که خدمتکاران سیاهپوست دارد.

«کمک» با اقتباس از رمانی به همین نام نوشته کاترین استاکت به کارگردانی تیت تیلور سال ۲۰۱۱ اکران شد اما توجه دوباره به آن با اقبال منتقدها روبه رو نشده است. این فیلم نامزدی اسکار بهترین فیلم را هم کسب کرد و اکتاویا اسپنسر برای بازی در آن اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل را از آن خود کرد.

منتقدان و فعالان اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی به این امر اعتراض کرده‌اند و گفته‌اند می‌توانند فیلم‌های خیلی بهتری را معرفی کنند که منابع خوبی برای آموزش درباره مسایل نژادی باشد.

از جمله ربکا تئودور واچن منتقد سیاهپوست فیلم که نوشته است آخرین چیزی که در این مقطع به آن نیاز داریم این است که بنشینید و «کمک» را تماشا کنید که در ستایش از تبعیض نژادی است.

اشلی پرز نویسنده هم نوشته است این فیلم بیخود را الان تماشا نکنید. «سیزدهم» را ببینید، «سلما»، «وقتی آنها ما را می‌بینند» و هر چیزی به جز «کمک».

وایولا دیویس سال ۲۰۱۸ در مصاحبه با نیویورک تایمز از بازی در این فیلم ابراز تاسف کرده بود و از اینکه بخشی از این فیلم بود، اظهار شرمندگی کرده بود. وی گفته بود: شخصیت من کسی نبود که با رفتارش صدای سیاهان را به گوش مردم برساند. من ایبیلین را می‌شناسم. مینی را می‌شناسم. آنها مادربزرگ‌های من هستند. مادر من هستند. در عین حال می‌دانم کار کردن برای یک خانواده سفیدپوست در سال ۱۹۶۳ و بزرگ کردن فرزند آنها چه حسی دارد، اما من چنین حسی را در این فیلم ابداً ندیدم.

به تازگی شماری از فیلم‌های مربوط به جنبش سیاهان و حقوق مدنی آنها به صورت رایگان در سرویس‌های آنلاین در دسترس قرار گرفته‌اند که «عفو منصفانه»، «کار درست را انجام بده» و «من کاکاه سیاه تو نیستم» از جمله آنها هستند.