مشورتی با«خانه تئاتر»برای بازگشایی سالن‌ها نشد

شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر درباره اینکه آیا وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا در خصوص تدوین پروتکل و دستورالعمل اجرایی بازگشایی سالن‌های تئاتر و از سرگیری فعالیت‌های نمایشی با خانه تئاتر مشورت داشته و از نظرات تخصصی این صنف بهره برده است یا نه، گفت: ما یک جلسه ابتدایی با وزارت بهداشت داشتیم، ولی بعد از آن هیچ جلسه‌ای در این زمینه در قالب نشست، گفتگو و یا همفکری نداشتیم.

اخبار فرهنگ و هنر - وی یادآور شد: پیش‌تر یک جلسه هم در دفتر مدیرکل هنرهای نمایشی با دوستان دیگر داشتیم که طی آن نظراتمان را گفتیم و تأکید داشتیم که همه چیز برای از سرگیری فعالیت‌های نمایشی باید بر اساس مؤلفه‌های تخصصی و حرفه‌ای و بر اساس سلامت گروه و تماشاگر در تئاتر شکل بگیرد.

گیل‌آبادی ادامه داد: تا زمانی که این مؤلفه‌ها هماهنگ نشده بر اساس بودجه تئاتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل هنرهای نمایشی، باید از گروه‌های تئاتری و اجراهایی که قرار بود روی صحنه باشد ولی این اتفاق نیفتاد، حمایت شود.

مدیرعامل خانه تئاتر تصریح کرد: اینکه برای بازگشایی نظری داشته باشیم که مبنای عملکرد قرار بگیرد و بر اساس آن از سوی وزارت بهداشت عمل شود، متاسفانه اتفاق نیفتاده است. در صورتی که از اول گفته‌ایم که وزارت بهداشت باید بر اساس مؤلفه‌های تخصصی عمل کند.

وی با بیان اینکه دولت نباید تحت فشار در خصوص از سرگیری فعالیت‌های هنری تصمیم‌گیری کند، متذکر شد: دولت به خاطر اینکه حقوق ایام بیکاری و حقوق هنرمندان را پرداخت نکن، و از بار این مسئولیت فرار کند، سالن‌ها را به ناچار باز می‌کند و این بازی کردن با جان مردم است.

گیل‌آبادی در پایان سخنان خود تأکید کرد: اگر تصمیم وزارت بهداشت بازگشایی مکان‌های هنری باشد، حتماً فکرهای لازم را کرده‌اند و ما نیز به سمت بازگشایی می‌رویم اما باید تاکید کنیم که مشورت نهایی در این خصوص با اصناف تئاتری انجام نشده است.