ماجرای افتخار اردشیر زاهدی به سردار سلیمانی

 مراسم رونمایی از پوستر مستند «آخرین دیپلمات» به کارگردانی امیر تاجیک روز گذشته پنجشنبه ۲۲ خردادماه در کاخ موزه ملت واقع در مجموعه سعدآباد برگزار شد.

اخبار فرهنگ و هنر - امیر تاجیک در این مراسم بخش‌هایی از مستند خود را نمایش داد و در توضیحاتی نسبت به این اثر که پرتره‌ای از اردشیر زاهدی است، اظهار کرد: حدود یک و نیم سال پیش تصمیم گرفتم مستندی از اردشیر زاهدی بسازم و بخش‌هایی از زندگی او را در این مستند بیاورم.

وی با اشاره به تصاویر مستند خود گفت: موزه آلبوم‌های سلطنتی و اسناد سعدآباد برای ساخت این مستند کمک زیادی به من کرد. یکی از ویژگی‌های این مستند آرشیو آن است که خیلی برایش زحمت کشیدم آلبوم‌های خصوصی و دیگر آرشیوهایی که توانستم از آنها در این مستند استفاده کنم. یکی از جاهایی که برای آرشیو رفتم کاخ گلستان بود که عمدتاً برای دوره قاجار است، آنجا با چند صندوق مواجه شدم که در حدود سی یا چهل سال باز نشده بود. در یکی از صندوق‌ها پول‌های خارجی پیدا کردیم که متعلق به سال ۱۹۱۷ بود.

این مستندساز با نمایش تصاویری از تسخیر رادیو در کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ اضافه کرد: بخش مهمی از زندگی اردشیر زاهدی در زمان کودتای ۱۳۳۲ بود. در ۲۸ مرداد یک کودتای سلطنتی رخ می‌دهد که زاهدی معتقد است کودتا نبوده است. یکی از اتفاقات مهم در این زمان تسخیر رادیو است که تصاویری از آن دوره داریم که برای اولین بار در این مستند وجود دارد. با دوستان معاونت صدا رایزنی‌هایی داشتم تا به صوتی که از این دوران موجود است دسترسی داشته باشیم. این صوت در آرشیو محرمانه رادیو بود و چون به نام آن روز ذخیره نشده بود تلاش زیادی کردم تا آن را پیدا کنم.

تاجیک در بخش دیگری از نمایش مستند خود بخش‌هایی از مجلس در زمان وزارت اردشیر زاهدی را نمایش داد و بیان کرد: یکی از خیانت‌هایی که پهلوی‌ها در قبال ایران و زاهدی داشتند جدایی بحرین از ایران است و مهدی نقویان در جمع‌آوری این آرشیو به من کمک زیادی کرد.

وی همچنین به احترام اردشیر زاهدی به سردار شهید قاسم سلیمانی اشاره و بخش‌هایی از مصاحبه اخیر را نمایش داد که در آن‌ها اردشیر زاهدی از احترام برای سردار سلیمانی و افتخار به او سخن می‌گفت.

تاجیک در ادامه بیان کرد: این سخنان زاهدی در زمان خود او را بر سر زبان‌ها انداخت به ویژه که او مشاور و یکی از نزدیکان محمدرضا شاه پهلوی بود و صحبت‌هایش از سوی سلطنت طلب‌ها مورد عتاب قرار گرفت و حتی به او حمله فیزیکی شد.

در بخشی از این جلسه نیز مرتضی رزاق کریمی روی صحنه قرار گرفت و درباره این مستند اظهار کرد: من انرژی گرفتم و علاقمندم فیلم اصلی را ببینم. همه ما می‌دانیم که دانستن گذشته برای مسیر آینده چقدر اهمیت دارد و سینمای مستند در این زمینه بسیار راهگشاست.

وی افزود: کاری که تاجیک انجام داد بسیار مهم است. خیلی اهمیت دارد ما حلقه‌های مفقوده‌ای از تاریخ معاصر داریم که بازگو نشده و یا به شکلی شعاری بازگو شده است. این فیلم با ساختاری دقیق بر پایه پژوهش طراحی شده است و دیگر مستندسازان ما می‌توانند از این مسیر بهره بگیرند.

در پایان این مراسم از عوامل مستند «آخرین دیپلمات» تجلیل شد.