زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران مشخص شد؟

ایوب دهقانکار ، پیرامون آخرین اخبار درباره برگزاری سی و چهارمین دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به صورت رسمی پیشنهاد خود مبنی بر برگزاری این دوره از نمایشگاه طی سال جاری را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه کرده و هم اکنون ما منتظر نتیجه این شورا نسبت به نظر نهایی‌شن پیرامون این مسئله هستیم. 

اخبار فرهنگ و هنر - وی در همین راستا ادامه داد: طرح پیشنهادی ما هم اکنون به وزارتخانه رفته و قرار است در جلسه‌ای مشترک بین وزارت ارشاد و ستاد ملی مبارزه با کرونا در قبال آن تصمیم گیری شود، به محض اعلام نتیجه از این جلسات، شورای سیاست گذاری نمایشگاه کتاب تهران اخبار نهایی و رسمی خود پیرامون برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در سال ۹۹ را منتشر خواهد کرد.

دبیر شورای سیاست گذاری سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران درباره تاثیرگذاری طرح پیشنهادی این شورا در قبال افزایش احتمال برگزاری نمایشگاه کتاب تهران افزود: ما طرح خود را به شکلی جامع و واضح به وزارت ارشاد سپرده ایم، حال باید دید که وضعیت سلامت جامعه چگونه پیش می‌رود و ستاد ملی مبارزه با کرونا چه تاریخی را برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در دوره سی و چهارم مناسب می‌بیند.

وی درباره زمانبندی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران اضافه کرد: قطعا اگر نظر نهایی مبنی بر برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در سال جاری رقم بخورد، ما سعی می‌کنیم خبر برگزاری نمایشگاه را دو ماه قبل از روز برگزاری اعلام کنیم تا ناشران برای حضور در این دوره از نمایشگاه آمادگی داشته باشند. در طرح پیشنهادی برگزاری نمایشگاه کتاب از سوی شورای سیاست گذاری به وزارت ارشاد هم درخواست مبنی به برگزاری در تاریخ حداقل دو ماه آینده ارائه شده است، به این شکل ناشران می‌توانند بدون شتاب زدگی برای حضور در مهمترین رویداد ادبی کشور آماده شوند. 

دهقانکار در همین مورد تصریح کرد: برخی از اعضای شورای سیاست گذاری نمایشگاه کتاب تهران از جامعه ناشران هستند، این اتفاق باعث می شود که ما رابطه خوبی با بخش نشر داشته و نیازهای آنها در قبال چگونگی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران را در نظر بگیریم. 

وی درباره تاریخ پیشنهادی شورای سیاست گذاری نمایشگاه کتاب تهران برای برگزاری این دوره از نمایشگاه افزود: ما تاریخ دقیقی را به ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت ارشاد ارائه نکرده ایم اما درخواست کردیم که بهترین زمان و امن‌ترین زمان از لحاظ سلامت جامعه را برای این نمایشگاه در نظر گیرند، در هر صورت حدس ما این است که نمایشگاه در تابستان امسال برگزار شود زیرا برگزاری این رویداد در فصل سرما با وجود بیماری کرونا منطقی نیست. بدون شک ترجیح ستاد ملی کرونا هم برگزاری نمایشگاه در تایستان است اما اگر نظر دیگری از این ستاد به ما برسد قطعا وظیفه تبعیت از آن را داریم. 

دبیر شورای سیاست گذاری سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران درباره نقدهای وارده بر برگزاری این رویداد فرهنگی اضافه کرد: رعایت ایمنی و بهداشت بر عهده وزارت بهداشت است، اما ما به عنوان متصدی نمایشگاه موظفیم تا پروتکل‌های مورد نظر را رعایت کنیم. از نظر شورای سیاست گذاری بهترین زمان برای برگزاری نمایشگاه تابستان است و اگر قائل به این تصمیم هستیم ستاد ملی مبارزه با کرونا باید تا دهم تیر ماه نتیجه را به ما اعلام کند تا امکان آماده سازی محیط نمایشگاه را داشته باشیم، در غیر صورت مهلت تابستان را از دست خواهیم داد. 

وی در همین راستا ادامه داد: نمایشگاه کتاب تهران با سالنهای سینما تفاوت های عمده ای دارد، سینماها مکان‌های مسقفی هستند که تعداد مخاطب محدودی را در خود جای می‌دهند و نمایشگاه کتاب تهران در محیطی باز برگزار شده اما تعداد بیشماری مخاطب دارد، به همین جهت هر کدام از این اتفاقات فرهنگی باید در جای خود و با نظراتی کارشناسانه به بازگشایی فکر کنند. 

دهقانکار با اشاره به افزایش بخش محیطی نمایشگاه در صورت برگزاری در سالن ۹۹ خاطرنشان کرد: تا پیش از بیماری کرونا تمامی تلاش و ایده آل ما برگزاری این رویداد ادبی در بخش‌های مسقف بود، اما با وجود بیماری کرونا این ایده آل حالت عکس پیدا کرده و امسال در نمایشگاه کتاب تهران در صورت برگزاری از حداکثر فضای محیطی و حداقل فضای مسقف استفاده خواهد کرد.