سینماهای فرانسه شروع به کار می‌کنند

فرانسه آماده می‌شود تا فعالیت سینماهایش را از ۲۲ ژوئن (۲ تیر ۹۹) پس از سه ماه تعطیلی به دلیل شیوع کرونا، دوباره شروع کند اما این سینماها با ظرفیتی ۵۰ درصدی درهایشان را به روی مردم می گشایند.

اخبار فرهنگ و هنر - این در حالی است که فرانسه برای بازگشایی سینما‌ها ی این کشور به اندازه آلمان، نروژ یا جمهوری چک که در هر سانس نمایش، تنها جمعیتی ۵۰ تا ۱۰۰ نفری مجاز به ورود به سالن هستند، سختگیرانه عمل نکرده است.

ژوسلین بویسی مدیرعامل مجموعه سینماهای سی‌جی‌ار که دومین زنجیره بزرگ سینمایی در فرانسه است می گوید این شرایط بهتر از وضعیت سختگیرانه است و موفقیت بزرگی برای سینمادارهاست تا از روز اول بتوانند کارشان را جدی شروع کنند.

بر مبنای مقررات تعیین شده ظرفیت ۵۰ درصد به معنی نیاز به وجود یک صندلی خالی در بین هر صندلی تماشاچی است اما افرادی که با هم به سینما می‌روند می‌توانند در کنار هم بنشینند.

برمبنای این مقررات استفاده از ماسک در سالن سینما اجباری است.

در فرانسه با وجود بیش از ۲ هزار سالن سینما، لابی قدرتمندی از سینماداران فعالیت می‌کنند که از یک ماه پیش از دولت این تاییدیه را دریافت کرده‌اند تا برای بازگشایی آماده شوند. این در حالی است که در نروژ بزرگ‌ترین زنجیره‌های سینمایی نیز از اطلاعات دقیق برای بازگشایی فوری برخوردار نبودند.

برای مثال، مجموعه سینمایی MK2 در پاریس برنامه‌های ویژه‌ای را برای بازگشایی تدارک دیده که بخش نمایشی «فیلم‌های سیاه‌پوستان اهمیت دارد» از جمله آنهاست تا مخاطبان بیشتری را با توجه به مسایل روز جهان به سینماها بکشاند. «آنجلا را آزاد کنید»، «من کاکاسیاه تو نیستم»، «بلکککلنزمن»، «پادشاهان» و «فقط رحمت» از جمله فیلم‌هایی هستند که در این مجموعه به نمایش درمی‌آیند.

برنامه مجموعه سینماهای سی‌جی‌آر نیز این است که فعالیت خود را با کاهش قیمت بلیت از ۷ یورو به ۵ یورو شروع کند.

فرانسه بزرگترین جمعیت سینمادوستان اروپا را در اختیار دارد و فیلم‌های فرانسوی هر سال حداقل ۴۰ درصد گیشه سینماها را به خود اختصاص می‌دهند.

در عین حال فرانسه از توزیع کنندگان مستقل قوی برخوردار است که «پاته»، «گومونت» و «یوجی‌سی» از جمله آنها هستند و اغلب فیلم‌های کمدی محبوب فرانسوی را توزیع می‌کنند که برخی از سال‌ها به پرفروش ترین فیلم‌های فرانسوی سال هم بدل می‌شوند.

برمبنای یک تحقیق جدید ۱۸.۷ میلیون نفر از مردم فرانسه گفته‌اند آماده‌ هستند تا ۲۲ جولای به سینما بروند. این آمار خیلی در مقایسه با آمار ۱.۷ میلیون نفری که پیشتر انجام شده بود، افزایش یافته است.